Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Lubuskie. Pasażerowie w nerwach. Kiedy wreszcie zakończy się remont torów kolejowych, który ciągnie się ponad dwa lata?

Leszek Kalinowski
Leszek Kalinowski
Remont odcinka kolejowego Czerwieńsk - Zbąszynek trwa już ponad dwa lata. Nie tylko mieszkańcy tych miejscowości, ale i Babimostu, Sulechowa, Zielonej Góry czekają z niecierpliwością na jego koniec
Remont odcinka kolejowego Czerwieńsk - Zbąszynek trwa już ponad dwa lata. Nie tylko mieszkańcy tych miejscowości, ale i Babimostu, Sulechowa, Zielonej Góry czekają z niecierpliwością na jego koniec Leszek Kalinowski/WS
Serial po nazwą modernizacja linii kolejowej Czerwieńsk – Zbąszynek ciągnie się w nieskończoność. Mieszkańcy Zielonej Góry, Sulechowa, Babimostu i całego regionu tracą cierpliwość. Bo nie widzą, by na torach roboty szły pełną parą. Nadal nic tam się nie dzieje.

- Podróżuję do Warszawy, Poznania bardzo często. Mam dość przeciągającego się remontu. To już trwa ponad dwa lata. To nie jest trzeci świat, ale środek Europy, XXI wiek – mówi Igor Ostapczuk z Zielonej Góry. – Już dawno można było skończyć tę modernizację. Teraz podróż jest jedną wielką masakrą. Targanie walizek do autobusów komunikacji zastępczej i z powrotem nie jest niczym przyjemnym. Jazda trwa i trwa, a na dodatek ciągle zdarzają się opóźnienia.

Remont odcinka kolejowego Czerwieńsk - Zbąszynek trwa już ponad dwa lata. Nie tylko mieszkańcy tych miejscowości, ale i Babimostu, Sulechowa, Zielonej Góry czekają z niecierpliwością na jego koniec

Lubuskie. Pasażerowie w nerwach. Kiedy wreszcie zakończy się...

Zielonogórzanie jeżdżą ze Świebodzina

- Ja cały czas jeżdżę przez Świebodzin, ale ileż można? Ciągle muszę kogoś prosić, by mnie tam zawiózł. A to też kosztuje, wiadomo, jakie są ceny benzyny – dodaje Marta Jakubczyk z Zielonej Góry. – Kiedy wreszcie doczekamy się końca tego koszmaru, związanego z modernizacją linii kolejowej.

Najbardziej zdenerwowani są mieszkańcy Sulechowa, Babimostu. Codziennie widzą, że na torach nic się nie dzieje. Od dłuższego czasu.

- Terminy zakończenia inwestycji wciąż przesuwano. Czekałam cierpliwie. Kiedy padł kwiecień 2022, to już myślałam, że będzie to ostateczna data. Myliłam się – mówi Magda Nowak z Sulechowa.

Wojciech Kamiński z Babimostu często zagląda na perony i niestety nie widzi tam ani robotników, ani żadnych zmian. Wszystko stanęło i stoi. A czas ucieka.

PKP KP Polskie Linie Kolejowe S.A. odstąpiły od umowy z wykonawcą modernizacji linii Zbąszynek – Czerwieńsk z winy wykonawcy. Mimo zapewnionego wsparcia zamawiającego i wykorzystania wszystkich zapisanych w kontrakcie możliwości, firma, wybrana zgodnie z obowiązującymi procedurami, nie wywiązywała się z harmonogramu i wykazywała zbyt małe zaangażowanie przy realizacji prac.

Remont odcinka kolejowego Czerwieńsk - Zbąszynek trwa już ponad dwa lata. Nie tylko mieszkańcy tych miejscowości, ale i Babimostu, Sulechowa, Zielonej
Remont odcinka kolejowego Czerwieńsk - Zbąszynek trwa już ponad dwa lata. Nie tylko mieszkańcy tych miejscowości, ale i Babimostu, Sulechowa, Zielonej Góry czekają z niecierpliwością na jego koniec Leszek Kalinowski/WS

To zrobiono przez dwa lata

To co tak naprawdę zostało zrobione do tej pory?
- Na ok. 43 km odcinku są m.in. nowe podkłady i uzupełniona podsypka. Częściowo wyremontowano przepusty i przejazdy kolejowo-drogowe (np. w Babimoście, Sulechowie i Czerwieńsku). Na stacjach Babimost i Sulechów widać konstrukcje nowych peronów – informuje Radosław Śledziński Radosław Śledziński z zespołu prasowego PKP PLK S.A. -
Równocześnie rozpoczęte zostały prace związane z wymianą szyn na ww. odcinku (odrębne przedsięwzięcie, realizowane w tym samym terminie) oraz odbudowa zdewastowanej sieci trakcyjnej spowodowana kradzieżami. Oczekujemy na podpisanie umowy z wykonawcą, który dokończy pozostałe prace w związku z wypowiedzeniem umowy poprzedniemu.

Remont odcinka kolejowego Czerwieńsk - Zbąszynek trwa już ponad dwa lata. Nie tylko mieszkańcy tych miejscowości, ale i Babimostu, Sulechowa, Zielonej
Remont odcinka kolejowego Czerwieńsk - Zbąszynek trwa już ponad dwa lata. Nie tylko mieszkańcy tych miejscowości, ale i Babimostu, Sulechowa, Zielonej Góry czekają z niecierpliwością na jego koniec Leszek Kalinowski/WS

Kiedy koniec remontu odcinka Czerwieńsk - Zbąszynek

Realizacja wszystkich prac między Zbąszynkiem a Czerwieńskiem przewidziana jest obecnie do końca br., natomiast wznowienie ruchu pociągów, bez zastępczej komunikacji autobusowej, planowane jest po zakończeniu zasadniczych robót w III kwartale bieżącego roku.

Efektem inwestycji będzie zapewnienie sprawnych podróży i lepszego dostępu do kolei. Zwiększy się prędkość pociągów między Zbąszynkiem a Czerwieńskiem z 80 do 120 km/h. Możliwe będzie skrócenie czasu przejazdu pociągów regionalnych na ww. odcinku do ok. 30 min – to o ok. 6 min krócej niż przed rozpoczęciem prac. Bezpieczeństwo zwiększy przebudowa blisko 30 przejazdów kolejowo-drogowych.

Na czas przejazdu pociągów między Zieloną Górą a Warszawą wpływa także m.in. szeroki zakres prac realizowanych równolegle projektów inwestycyjnych, m.in. na trasie Warszawa – Poznań i Warszawskim Węźle Kolejowym czy stacji Ożarów Mazowiecki. Zarządca infrastruktury na bieżąco analizuje sytuację na sieci kolejowej, by we współpracy z przewoźnikami w miarę możliwości zapewnić najkorzystniejsze rozwiązania.

Zobacz - remont odcinka Czerwieńsk - Zbąszynek

od 16 lat
Dworzec w Babimoście został oddany do użytku w 1900 roku. Do dziś służy mieszkańcom miasta i regionu.

Lubuskie: Remonty dworców kolejowych. A co się stanie z mies...

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wideo
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska