W poprzednią sobotę na krzyżówce zginęło czworo młodych ludzi. O tragedii pisaliśmy kilka razy w "GL" i na naszym portalu internetowym - www.gazetalubuska.pl/miedzyrzecz. Przypominamy, że ich golf wjechał na "dwójkę" z drogi podporządkowanej. Kierowca nie zatrzymał się przed skrzyżowaniem. W samochód uderzył wpierw osobowy rover, a potem ciężarówka daf.
- To kolejny śmiertelny wypadek na tym skrzyżowaniu. Zginęło tutaj wielu pieszych, rowerzystów, kierowców i ich pasażerów - wylicza Marian Kałek, prezes jednostki Ochotniczej Straży Pożarnej z Lutola Suchego.
W ub.r. strażacy z Lutola Suchego uczestniczyli w 69 akcjach. W tym w aż 50 kolizjach i wypadkach. Ich wieś leży w dolinie między dwoma wzniesieniami. Od zachodu na wschód przecina ją droga krajowa nr 2 ze Świecka do Terespola. To jedna z najbardziej ruchliwych tras w kraju. Przez okrągłą dobą w obu kierunkach ciągną kolumny ciężarówek i samochodów osobowych. Z obu stron pojazdy zjeżdżają z górki, w dodatku wielu kierowców lekceważy tam znaki ograniczające prędkość do 50 km na godzinę. Tymczasem w centrum Lutola "dwójka" krzyżuje się z drogą powiatową z Międzyrzecza do Zbąszyna.
- Ze względu na duży ruch kierowcy jadący od strony Bukowca czy Chociszewa mają problemy z przejechaniem drogi krajowej, lub wjechaniem na nią. Niekiedy trzeba czekać nawet po kilkanaście minut. W dodatku widoczność ograniczają kierowcom zabudowania i żywopłot - mówi jeden z mieszkańców.
Piesi też mają problemy
Na skrzyżowanie narzekają też piesi. Kierowcy nie udzielają im pierwszeństwa, dlatego przejście po pasach przez drogą przypomina rosyjską ruletkę. W dodatku z jednej strony nie ma przejścia dla pieszych wzdłuż trasy, natomiast z właściciel posesji postawił ogrodzenie na chodniku. - Za każdym razem przechodząc tędy ryzykujemy życiem - mówi Mirosław Kliber.
O niebezpiecznym skrzyżowaniu i wypadkach pisaliśmy wiele razy w "GL". Po naszych publikacjach drogowcy zamontowali wzdłuż trasy metalowe barierki, na środku wybudowali wysepkę poprawiającą bezpieczeństwo pieszych. Droga jest właściwie oznakowana, przed skrzyżowaniem zainstalowano pulsujące światła. - Przez trzy lata mieliśmy spokój. Tragedia z minionej soboty dowodzi jednak, że skrzyżowanie nadal jest niebezpieczne - przekonują nasi rozmówcy.
Albo rondo, albo światła
Mieszkańcy zgodnie twierdzą, że bezpieczeństwo pieszych i kierowców może poprawić sygnalizacja świetlna. Podobnego zdania jest internauta mar111cin, który napisał w niedzielę na naszym forum, że na odcinku między Świeckiem i Nowym Tomyślem nie ma bardziej niebezpiecznego skrzyżowania. Pisze o tym na naszym forum internauta Gość:
- Mnie przejazd przez tą krzyżówkę również przyprawia o szybsze bicie serca. Może wystarczyłaby sygnalizacja świetlna, bo o rondzie to raczej nie ma co marzyć (...) Giną ludzie, a życie ludzkie jest bezcenne.
Drogowcy sceptycznie podchodzą do pomysłu. Twierdzą, że nie ma tam miejsca na rondo, natomiast na drogach o tak dużym natężeniu ruchu nie montuje się świateł. -
Temat zamontowania sygnalizacji nie był przez nas rozważany. Nie wpłynął również do nas żaden wniosek w tej sprawie. W związku z tym nie mamy w planach takiego zadania - odpowiada Anna Jakubowska, rzeczniczka zielonogórskiego oddziału Dyrekcji Generalnej Dróg Krajowych i Autostrad.
W Trzcielu także groźnie
Równie niebezpieczne jest skrzyżowanie "dwójki" z drogą wojewódzka nr 137 w Trzcielu. Często dochodzi tam do wypadków i kolizji, w ostatnich latach w kraksach samochodowych w tym miejscu zginęło kilka osób. Sytuacja poprawiła się po wybudowaniu tam wysepki spowalniającej ruch i migających świateł. Drogowcy kończą już pracę nad projektem podobnych inwestycji na skrzyżowaniu dwójki i lokalnej drogi z Trzciela w kierunku Świecka. Jak zaznacza A. Jakubowska, ich realizacja jest uzależniona od tego, czy GDDKiA uda się zdobyć pieniądze na ten cel.
Zdaniem naszych Czytelników, na obu skrzyżowaniach w Trzcielu można i należy wybudować ronda. Takie jak np. w Świebodzinie. - Miejsca jest tam sporo, zatem nie powinno z tym być problemów - przekonuje jeden z Czytelników.
Drogowy nie podzielają zdania kierowców. A. Jakubowska mówi, że nie przewidują budowy ronda. Dodaje, że jesienią ukończony zostanie lubuski odcinek autostrady A2, co odciąży ruch na krajowej "dwójce". - Będziemy obserwować, jak te zmiany wpłyną na płynność i bezpieczeństwo ruchu na drodze krajowej numer dwa. W razie potrzeby będziemy podejmować odpowiednie kroki - zapowiada.
Kaskady na piratów
Internauci postulują na naszym forum, że należy zwiększyć liczbę policyjnych patroli na trzcielskim odcinku trasy. Komendant powiatowy nadkom. Radosław Mazur zapewnia, że dla jego podwładnych jedną z najważniejszych spraw jest właśnie poprawa bezpieczeństwa na tej drodze. Przez okrągłą dobę patrolują ją radiowozy. Policjanci prowadzą tam również tzw. działania kaskadowe. Na czym polegają takie akcje.
- Przy drodze stoją dwa patrole oddalone od siebie o około kilometr, a między nimi stoi fotoradar. Pierwszy patrol sprawdza prędkość, fotoradar rejestruje drogowych-piratów, natomiast kolejny partol ich wyłapuje - mówi komendant.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?