Pojazdy zostaną włączone do obsługi regularnych połączeń już niedługo, bo od nowego rozkładu jazdy pociągów, czyli 13 grudnia br. Będą kursować na linii Kostrzyn - Gorzów Wlkp. - Krzyż - Poznań Główny. Obsłużą m.in. popularne wśród mieszkańców północnej części naszego województwa pociągi "Kłodawka", "Wilda" oraz "Ujście Warty".
WIDEO: Mamy nowy szynobus, w grudniu będzie drugi
- Przewozy kolejowe to jeden z priorytetów, jeśli chodzi o sprawność działania siatki transportowej w naszym regionie. Dążymy do tego, aby zapewnić wszystkim mieszkańcom, także tym żyjącym na obszarach gorzej skomunikowanych, by nie byli wykluczeni. Stąd coroczny udział w budżecie województwa pieniędzy na wsparcie przewozów regionalnych - tłumaczył członek zarządu Marcin Jabłoński.
Nowoczesne i komfortowe
Dwa trójczłonowe zespoły trakcyjne z napędem spalinowym typu 36WEhd z rodziny "Impuls 2" są jednymi z najnowocześniejszych pojazdów w Polsce. Osiągają prędkość maksymalną 120 km/h, a na pokład zabierają 330 pasażerów, w tym 160 na miejscach siedzących. Pojazdy wyposażone są w audiowizualny system informacji pasażerskiej, bezprzewodowy dostęp do Internetu, a także gniazda USB oraz 230V do ładowania urządzeń elektronicznych. Dla bezpieczeństwa pasażerów, składy wyposażono w monitoring oraz tzw. interkom, umożliwiający nawiązanie połączenia głosowego z maszynistą. Komfort podróży zapewniają również wygodne fotele z rozkładanymi stolikami, klimatyzacja oraz przestronna toaleta z przewijakiem dla niemowląt. Składy dostosowane są do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się, a także wyodrębniono w nich miejsca dla rowerów, wózków dziecięcych i inwalidzkich. Ich producentem jest nowosądecki NEWAG, który na wykonanie zamówienia miał 2 lata od podpisania umowy i z zadania wywiązał się wzorowo.
Lubuski tabor kolejowy
– Musimy i chcemy być bardziej eko. Zależy nam tym, żeby mieszkańcy przesiadali się z własnego transportu do pociągu, ale nie byle jakiego – podkreśla marszałek Polak. Tych nowoczesnych pojazdów Lubuskie ma obecnie już 23 sztuki: 20 z napędem spalinowym i 3 z elektrycznym. Łączna wartość dotychczasowych zakupów to blisko 228 mln zł. Wszystkie pojazdy udostępniane są Lubuskiemu Zakładowi spółki POLREGIO, który na zlecenie województwa lubuskiego realizuje regionalne połączenia kolejowe. – W bieżącym roku na dofinansowanie połączeń kolejowych zapisano w budżecie województwa lubuskiego kwotę ponad 55,5 mln zł, a na 2021 rok blisko 73,2 mln zł, uwzględniającą między innymi dalszy rozwój oferty przewozowej dla mieszkańców naszego regionu – podsumowała marszałek Elżbieta Anna Polak.
Pojazdy zakupiono w ramach realizowanego przez Województwo Lubuskie projektu pn. "Zakup pasażerskich pojazdów kolejowych" Regionalnego Programu Operacyjnego - Lubuskie 2020. Zakup składów uzyskał dofinansowanie Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Wartość całego projektu to 43 085 781,00 zł, w tym dofinansowanie unijne 35 706 763,06 zł.
Polub nas na fb
Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?