Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Mamy dwa nowe pociągi. Kosztowały ponad 43 miliony złotych! Z portami USB, przewijakiem, rozkładanymi stolikami...

OPRAC.:
Jakub Kłyszejko
Jakub Kłyszejko
Dwa nowe szynobusy trafiły do naszego województwa.
Dwa nowe szynobusy trafiły do naszego województwa. materiały Urzędu Marszałkowskiego
Kolejne dwa nowe pociągi trafiły do województwa lubuskiego. To znane już Lubuszanom „Impulsy”. Zostały zakupione przez Urząd Marszałkowski w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego - Lubuskie 2020. – W ferworze walki z pandemią nie zapominamy o innych celach i zadaniach, jakie zaplanowaliśmy – mówiła marszałek Elżbieta Anna Polak.

Pojazdy zostaną włączone do obsługi regularnych połączeń już niedługo, bo od nowego rozkładu jazdy pociągów, czyli 13 grudnia br. Będą kursować na linii Kostrzyn - Gorzów Wlkp. - Krzyż - Poznań Główny. Obsłużą m.in. popularne wśród mieszkańców północnej części naszego województwa pociągi "Kłodawka", "Wilda" oraz "Ujście Warty".

WIDEO: Mamy nowy szynobus, w grudniu będzie drugi

- Przewozy kolejowe to jeden z priorytetów, jeśli chodzi o sprawność działania siatki transportowej w naszym regionie. Dążymy do tego, aby zapewnić wszystkim mieszkańcom, także tym żyjącym na obszarach gorzej skomunikowanych, by nie byli wykluczeni. Stąd coroczny udział w budżecie województwa pieniędzy na wsparcie przewozów regionalnych - tłumaczył członek zarządu Marcin Jabłoński.

Nowoczesne i komfortowe

Dwa trójczłonowe zespoły trakcyjne z napędem spalinowym typu 36WEhd z rodziny "Impuls 2" są jednymi z najnowocześniejszych pojazdów w Polsce. Osiągają prędkość maksymalną 120 km/h, a na pokład zabierają 330 pasażerów, w tym 160 na miejscach siedzących. Pojazdy wyposażone są w audiowizualny system informacji pasażerskiej, bezprzewodowy dostęp do Internetu, a także gniazda USB oraz 230V do ładowania urządzeń elektronicznych. Dla bezpieczeństwa pasażerów, składy wyposażono w monitoring oraz tzw. interkom, umożliwiający nawiązanie połączenia głosowego z maszynistą. Komfort podróży zapewniają również wygodne fotele z rozkładanymi stolikami, klimatyzacja oraz przestronna toaleta z przewijakiem dla niemowląt. Składy dostosowane są do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się, a także wyodrębniono w nich miejsca dla rowerów, wózków dziecięcych i inwalidzkich. Ich producentem jest nowosądecki NEWAG, który na wykonanie zamówienia miał 2 lata od podpisania umowy i z zadania wywiązał się wzorowo.

Lubuski tabor kolejowy

– Musimy i chcemy być bardziej eko. Zależy nam tym, żeby mieszkańcy przesiadali się z własnego transportu do pociągu, ale nie byle jakiego – podkreśla marszałek Polak. Tych nowoczesnych pojazdów Lubuskie ma obecnie już 23 sztuki: 20 z napędem spalinowym i 3 z elektrycznym. Łączna wartość dotychczasowych zakupów to blisko 228 mln zł. Wszystkie pojazdy udostępniane są Lubuskiemu Zakładowi spółki POLREGIO, który na zlecenie województwa lubuskiego realizuje regionalne połączenia kolejowe. – W bieżącym roku na dofinansowanie połączeń kolejowych zapisano w budżecie województwa lubuskiego kwotę ponad 55,5 mln zł, a na 2021 rok blisko 73,2 mln zł, uwzględniającą między innymi dalszy rozwój oferty przewozowej dla mieszkańców naszego regionu – podsumowała marszałek Elżbieta Anna Polak.

Pojazdy zakupiono w ramach realizowanego przez Województwo Lubuskie projektu pn. "Zakup pasażerskich pojazdów kolejowych" Regionalnego Programu Operacyjnego - Lubuskie 2020. Zakup składów uzyskał dofinansowanie Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Wartość całego projektu to 43 085 781,00 zł, w tym dofinansowanie unijne 35 706 763,06 zł.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska