Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Marszałek Jabłoński wymienia meble między innymi w swoim gabinecie. Nowe będą kosztować... ponad 133 tys. zł (wideo)

Katarzyna Borek 0 68 324 88 37 [email protected]
fot. Paweł Janczaruk
- Marszałek Jabłoński wymienia meble. Ale na jakie i za ile! Żeby na biurka i krzesła wydać ponad… 133 tysiące złotych? - zaalarmował nas "Zainteresowany Czytelnik". Pewnie, że natychmiast też się zainteresowaliśmy tematem.

Czy marszałek lubuski Marcin Jabłoński rzeczywiście wkrótce będzie miał m.in. w swoim gabinecie i sekretariacie meble za ponad 133 tys.? Przecież za tyle to można mieszkanie kupić - pomyślałam gdy poszłam tropem sygnału od "Zainteresowanego".

Zaczęłam od sprawdzenia najświeższych przetargów rozpisanych przez Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego. Wśród zamówień z ostatnich paru miesięcy znalazłam kilka dotyczących zakupu, dostawy i montażu nowych mebli biurowych. Jedna wybrana oferta była na kwotę ponad 79 tys. zł. Następna - znów na 79 tys. zł. Dwie inne - kolejne ponad 29 tys. zł.

Czytelnik miał rację

W końcu znalazłam jeszcze jedno zamówienie na meble - na kwotę dokładnie 133 tys. 344 zł. Tak, jak mówił nasz Czytelnik!
We wtorek poszłam więc do urzędu, by zobaczyć, w jakim stanie są teraz sekretariat i gabinet Jabłońskiego oraz toalety i korytarz (też będą "modernizowane") - że trzeba je urządzać od nowa za taką grubą kasę. Otóż korytarz był niedawno… odmalowany! Toalety wyglądają bardzo porządnie. Sekretariat także.

W gabinecie marszałka stoi komplet mebli - w bardzo dobrym stanie, nowoczesnych, w modnym kolorze wenge. - Są wypożyczone z innego urzędu! - zastrzegła natychmiast Eliza Gniewek-Juszczak, rzeczniczka zarządu naszego województwa. Dodała, że pożyczka była konieczna. Bo sprzęty, które dotąd stały w gabinecie absolutnie go nie zdobiły.

Pomyślałam: co też ci nasi dwaj poprzedni marszałkowie robili z tymi szafami i biurkami, że zostawili je w tak złym stanie. A jeśli rzeczywiście były takie brzydkie, to dlaczego ich nie wymienili na bardziej reprezentacyjne?

Za drogo wyszło

- Jak Boga kocham nie pamiętam, jak te meble wyglądały. Brązowe chyba były… Nigdy nie zwracałem na takie rzeczy najmniejszej uwagi - zaklinał się Andrzej Bocheński (rządził kadencję przed Jabłońskim). - Ale jak odchodziłem, te meble parę lat już miały. Kwestia gustu. Następca ma, jak słyszę, bardziej wysublimowany. Może uznał, że rzeczywiście są zużyte. Nie znam aktualnego budżetu województwa. Może stać nas na nowy garnitur mebli?

- Stare nie były zdemolowane, ale rzeczywiście i brzydkie, i obdrapane. To były chyba pierwsze sprzęty, jakie zostały zakupione do urzędu - wspominał z kolei Krzysztof Szymański (został odwołany, to właśnie jego zastąpił na stanowisku Jabłoński). - Sam też chciałem je wymienić, w sekretariacie także. Robiliśmy nawet koncepcję, ile miałyby kosztować. Ale razem wyszło około 20 tysięcy złotych.
Chciałam wiedzieć, to w takim razie skąd teraz taka suma ponad 133 tys. zł? Niestety, obecny marszałek kontaktował się ze mną jedynie za pośrednictwem swojej rzecznik. To właśnie jej zadałam pytania, które wraz z odpowiedziami przedstawiamy poniżej.

Oto nasze pytania, na które odpowiedziała rzecznik zarządu województwa Eliza Gniewek-Juszczak

Czy zawiadomienie o wyniku postępowania (DP.VIII.3331-34/ 09 "Zakup, dostawa i montaż mebli biurowych na potrzeby Urzędu Marszałkowskiego Województwa
Lubuskiego w Zielonej Górze") dotyczy gabinetu i sekretariatu Pana Marszałka?
W jakim stanie były meble, które Pan Marszałek odziedziczył po poprzednikach? Czy były zużyte, mało reprezentacyjne?

- Bezdyskusyjna jest konieczność zakupu mebli. Pieniądze na ten cel zostały zapisane jeszcze w ubiegłym roku do tegorocznego budżetu województwa. Meble konieczne są przede wszystkim do unowocześnienia sali konferencyjnej na pierwszym piętrze urzędu.
Urząd marszałkowski musi mieć odpowiednie miejsce do przyjmowania krajowych i zagranicznych delegacji oraz do podejmowania przedstawicieli dyplomacji. Obecnie nie mamy takiego pomieszczenia. Kiedy przyjeżdżają ważni goście wynajmujemy sale poza urzędem. Wstyd. Czy o to chodzi? Czy nadal powinno tak być?

Ponadto sala konferencyjna służy również radnym województwa, którzy odbywają tutaj posiedzenia komisji sejmikowych. Sala jest wynajmowana również przez różnego rodzaju instytucje, które organizują w niej konferencje prasowe. Obecny stan nie odpowiada randze miejsca, ani randze przyjmowanych gości. Niestety.

Meble zakupione zostaną także do sali obrad zarządu województwa. Jest to pomieszczenie, w którym podejmowane są najważniejsze dla regionu decyzje. W posiedzeniach uczestniczą nie tylko członkowie zarządu, ale również dyrektorzy samorządowych jednostek z regionu. Tutaj odbywają się spotkania regionalne z udziałem członków zarządu.

Zamówienie na meble objęło również gabinet i sekretariat Marszałka Województwa Lubuskiego. Meble, które zastał pan marszałek były używane przez poprzednich marszałków od początku istnienia województwa lubuskiego. Nie nadawały się do dalszego użytku. Na czas potrzebny do ogłoszenia i przeprowadzenia przetargu do momentu zakupu nowych mebli wypożyczony został zestaw od Wojewódzkiego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej w Zielonej Górze.

Meble, które dzisiaj można zobaczyć w sekretariacie Marszałka Województwa Lubuskiego również są pożyczone. Zostały dobrane z różnych pokojów urzędu marszałkowskiego, tak by mogły tworzyć całość. Używane wcześniej pochodziły z różnych zestawów i lat produkcji.
Czy taki powinien być standard pomieszczeń w instytucjach administracji samorządowej?

* Dlaczego zdecydowaliście się Państwo na remont gabinetu i sekretariatu Pana Marszałka?

- Zaplanowany w budżecie województwa na 2009 rok remont obejmuje nie tylko gabinet pana marszałka, ale całe lewe skrzydło pierwszego piętra. Celem jest dostosowanie pomieszczeń do pracy Zarządu Województwa Lubuskiego, tak aby gabinety członków zarządu mogły funkcjonować w jednym miejscu. Wydzielenie części piętra na pokoje dla kierownictwa usprawni pracę urzędu, równocześnie ułatwi dotarcie do członków zarządu gościom z zewnątrz. Obiekt był budowany w latach 50. ubiegłego wieku. Od tego czasu niewiele, by nie powiedzieć nic nie zostało zrobione. Pomieszczenia były tylko odświeżane. Podjęcie prac remontowych jest konieczne.

W gabinetach członków zarządu przyjmowane są regionalne i krajowe delegacje. Mamy zawarte umowy współpracy z wieloma regionami, stąd równie częste wizyty zagranicznych gości. Odbywają się u nas wizyty dyplomatów o randze ambasadora, konsula, mera. Dlatego takie miejsce musi być dostosowane do obowiązujących standardów. Zapyta Pani, co to jest standard. To podstawowa i najprostsza wersja produktu. Nie wymagamy cudów, gdyż mamy na uwadze, że środki na ten cel są publiczne. Głównym warunkiem, który decyduje o danym zakupie czy wyborze usługi jest cena. Ale wiemy też na jaki cel wydawane są te pieniądze. Stąd jakość mebli musi być trwała, by mogła służyć również podczas kolejnych kadencji, bez konieczności szybkiej wymiany.

Modernizacja lewego skrzydła urzędu jest pierwszym etapem kompleksowych prac, które obejmą zasięgiem cały obiekt. Remontu wymaga także Sala Kolumnowa - kolejne miejsce, którego wygląd dawno przestał być reprezentatywny. Konieczna jest wymiana drzwi do pomieszczeń biurowych. Wymiany wymaga również kanalizacja. Brakuje elementarnej sieci teleinformatycznej. Jest wiele innych niezbędnych prac, których sfinansowanie zostanie zapisane w budżecie województwa.
Te wszystkie elementy składają się przecież na wizerunek najważniejszego w województwie urzędu.

* Czy powstał projekt aranżacji gabinetu i sekretariatu Pana Marszałka? Czy nad stylizacją tych pomieszczeń czuwa stylista?

- Wykonany został projekt ustawienia mebli do gabinetu, tak aby dostosować wyposażenie do funkcji, które pomieszczenie pełni. A nie zaprzeczy Pani przecież, że gabinet ten odgrywa ważną rolę.

* Jakie konkretnie meble zostaną zakupione za powyższą kwotę 133 344,00 zł?

- Pokój nr 1 urządzony będzie meblami wenge: biurko gabinetowe, kontener, szafka RTV, dostawka do biurka, regał (szt.2), stolik okolicznościowy, sofa (typu Vantage, skóra-brąz), fotel (typu Vantage, skóra-brąz, szt. 2), fotel biurowy (skóra czarna).

Pokój nr 3 meblami wenge: krzesło z drewnianymi podłokietnikami (szt. 10), szafka RTV, stół.
Pokój nr 2 meblami o wybarwieniu orzech francuski: sofa (typu VR2, skóra ciemny antrazyt, szt. 2), fotel biurowy (typu RAYA, odcienie szarości, szt. 2), biurko, kontener z uchwytem bocznym, witryna, stolik kwadratowy, szafka przybiurkowa.
* Pokój nr 4 meblami orzech francuski: stół konferencyjny, kontener wysoki żaluzjowy, witryna, krzesło (typu KOMO, szt. 31).

* Czy postępowanie "Wykonanie modernizacji pomieszczeń w budynku I piętra Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego", w której wybrano ofertę na kwotę 530 tys. 453,21 zł dotyczy wyłącznie remontu sekretariatu i gabinetu Pana Marszałka?

- Nie. Modernizacja dotyczy kompleksowego remontu lewego skrzydła pierwszego piętra. W części, w której znajdują się gabinety marszałka oraz wicemarszałków pracować będą również członkowie zarządu. Zajmą pomieszczenia, z których obecnie korzysta wojewoda. Natomiast gabinet wojewody zostanie przeniesiony do prawego skrzydła piętra. Jest to początek modernizacji, którą zostanie objęty wkrótce cały urząd.

Prace obejmą pokoje: 111,112 - zajmowane obecnie przez wojewodę, 113 - sala konferencyjna, 114 - "serwerownia", 115 - gabinet marszałka, 116 - sekretariat marszałka,
117 - sala zarządu, 119 - zaplecze sekretariatu marszałka.

Zakres prac obejmuje wykonanie prac modernizacyjnych w tych pokojach, wc damskiego i męskiego, korytarz na I piętrze ( lewe skrzydło) polegających m.in. na: wymianie podłóg, wykonaniu posadzek z deszczułek i z płytek, położeniu wykładziny, rozbiórce części ścian działowych i montażu nowych, wymianie drzwi, montażu sufitów podwieszanych w pomieszczeniach i na korytarzu. Oraz na robotach: malarskich i tynkarskich, elektrycznych, instalacyjnych (wod.-kan., c.o.,) i wykonaniu przewodów wentylacyjnych, instalacji chłodniczej (klimatyzatory).

* Proszę podać, jakich pomieszczeń dotyczą inne ostatnie zamówienia na zakup, dostawę i montaż mebli biurowych. Chodzi o ogłoszenia:
a) nr 68497-2009. Cena wybranej oferty: 14.550
b) nr 73381 - 2009. Cena wybranej oferty: 15.737.70
c) nr 54847 - 2009. Cena wybranej oferty: 79.364.26
d) nr 345893-2008. Całkowita końcowa wartość zamówienia (bez VAT) 79. 709.00 PLN. Tu proszę nam podać ostateczną kwotę zamówienia, z VAT.

- Zakupy mebli dotyczą głównie nowozakładanych pomieszczeń biurowych. Kupione zostaną także meble potrzebne do pokojów, w których zmieniła się ilość pracujących osób oraz tam gdzie fotele czy biurka nie nadawały się już do dalszego użytku.

Wymiana mebli i prace remontowe są konieczne w celu poprawy warunków pracy urzędników.
Ad. a)
Gabinet i sekretariat dyrektora Departamentu Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego
Ad. b
Zamówienie uzupełniające - gabinet dyrektora Departamentu Gospodarki i Infrastruktury, kilka pokoi w Departamencie Gospodarki i Infrastruktury, gabinet dyrektora Biura Kadr oraz wyposażenie stanowisk pracy w różnych departamentach
Ad. c +
Wyposażenie kilkunastu pomieszczeń wydzielonych w dawnym holu pod palmami; pokój w Biurze Samorządu Województwa w Gorzowie Wlkp.; pomieszczenie służące archiwum, dwa inne pokoje w urzędzie w Zielonej Górze.
Ad. d
- Departament Europejskiego Funduszu Społecznego - wyposażenie 2 pokojów,
- Departament LRPO - 18 stanowisk pracy, wyposażenie pokoju w Punkcie Informacji LRPO w Gorzowie Wlkp., wyposażenie salki konferencyjnej (m.in. 50 krzeseł), szafy metalowe konieczne do przechowywania archiwalnych dokumentów.
- Wyposażenie 5 pokojów w różnych departamentach urzędu.
Kwota brutto 97 tys. 244 zł.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska