Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Masz swoje prawa jako pacjent

Katarzyna Borek
Niezależnie od tego, czy jesteś w szpitalu, w przychodni czy u prywatnego lekarza - musisz być godnie traktowany. Tłumaczymy, czego i na jakich zasadach możesz żądać.

GODNOŚĆ

Poszanowanie godności to twoje podstawowe prawo jako pacjenta. W praktyce oznacza m.in., że lekarz ma obowiązek zachowania wyłącznie dla siebie informacji dotyczących twojej choroby. Zresztą nie tylko on, bo cały personel medyczny musi zachować tajemnicę zawodową i służbową. Musi być poszanowana nie tylko twoja prywatność, ale i wartości moralne, kulturowe, filozoficzne oraz przekonania religijne.

TO MOŻESZ

Jako pacjent masz prawo:

* sam wskazać osobę, która będzie upoważniona do uzyskania informacji o stanie twojego zdrowia,

* wyrażać zgodę na działania medyczne w sposób świadomy i dobrowolny,

* zgadzać się lub odmawiać badań lekarskich, diagnostycznych, zabiegu operacyjnego, eksperymentu lub czynności medycznych i pielęgnacyjnych. Dodatkowo musisz mieć pełną informację o ich celu, charakterze i stopniu ryzyka,

* nie wyrazić zgody na poddanie cię demonstracjom medycznym,

* zastrzec, aby nie pobierać z twoich zwłok narządów i tkanek do przeszczepów,

* zaglądać do swojej dokumentacji medycznej i sporządzać z niej odpisy.

TO CI SIĘ NALEŻY

1 Świadczenia zdrowotne - na poziomie, na jaki pozwalają posiadane przez placówkę medyczną możliwości

2 Środki zdrowotne, farmaceutyczne i materiały medyczne

3 Pomieszczenia i wyżywienie odpowiedniego do stanu zdrowia

4 Intymność, poszanowanie godności w czasie udzielania świadczeń zdrowotnych

5 Kontakt osobisty, telefoniczny lub korespondencyjny z osobami z zewnątrz

6 Dodatkowa opieka pielęgnacyjna sprawowana przez osobę bliską lub inną wskazaną przez siebie

7 Opieka duszpasterska,

8 Umieranie w spokoju i godności.
9 Niezależnie od okoliczności masz prawo uzyskać od lekarza pomoc lekarską w każdym przypadku, gdy zwłoka w jej udzieleniu mogłaby spowodować niebezpieczeństwo utraty życia, ciężkiego uszkodzenia ciała lub ciężkiego rozstroju zdrowia.

TO MASZ PRAWO WIEDZIEĆ

Lekarze mają cię informować o:

* stanie twojego zdrowia,

* proponowanym leczeniu,

* ryzyku zawartym w proponowanej procedurze leczenia,

* przewidywanych pozytywnych skutkach terapii,

* skutkach jej odmowy,

* rozpoznaniu, rokowaniu i przebiegu leczenia,

* danych personelu, który odpowiada za twoje leczenie, pielęgnację i opiekę.

Dziecku przysługują takie same prawa, jak dorosłemu. Z pewnym wyjątkiem: do 16. roku życia prawo wyrażenia zgody lub odmowy na świadczenie zdrowotne przysługuje osobom, które reprezentują dziecko (np. rodzicom).

SEKCJA ZWŁOK

Zwłoki osoby, która zmarła w szpitalu, mogą być poddane sekcji. Chyba że osoba ta za życia wyraziła sprzeciw lub uczynił to jej przedstawiciel ustawowy! Zastrzeżenie nie dotyczy sytuacji:

* podejrzenia o popełnieniu czynu przestępczego,

* gdy przyczyn zgonu nie można ustalić w sposób jednoznaczny,

* gdy zgon nastąpił przed upływem 12 godzin od przyjęcia do szpitala,

* zgonu dziecka do 12 miesiąca życia.

MOŻESZ SIĘ POSKARŻYĆ

1 Na leczenie

Taką skargę możesz złożyć w każdej jednostce służby zdrowia, która działa w ramach ubezpieczenia zdrowotnego NFZ. W widocznym miejscu powinna być tam wywieszona informacja o dniach i godzinach, w których możesz zgłosić swoje uwagi, zażalenia, wnioski itd. Możesz zrobić to ustnie lub pisemnie - za potwierdzeniem przyjęcia.

2 Na zachowanie

Jeśli twoja skarga dotyczy niewłaściwego zachowania personelu medycznego (lekarza, pielęgniarki, rejestratorki), najpierw powinieneś interweniować u ich bezpośredniego przełożonego. W szpitalu jest nim ordynator, w przychodni - kierownik.
Możesz też zwrócić do rzecznika praw pacjenta, który przyjmuje w oddziale wojewódzkim NFZ.

3 Na brak należytej staranności

Jeśli twoja skarga dotyczy: * braku należytej staranności w wykonywanej praktyce medycznej * popełnionych błędów w leczeniu * postępowania sprzecznego z zasadami etyki zawodowej lub naruszenia przepisów o wykonywaniu zawodu lekarza lub pielęgniarki i położnej - w takich sytuacjach zwracaj się do rzecznika odpowiedzialności zawodowej. Działa przy Okręgowej i Naczelnej Izbie Lekarskiej oraz przy Okręgowej i Naczelnej Izbie Pielęgniarek i Położnych.

ODSZKODOWANIE

Sprawy związane z uzyskaniem odszkodowania kieruj do dyrektora placówki służby zdrowia, którą uznajesz za winną wyrządzenia szkody. Ewentualnie do firmy ubezpieczającej tę placówkę, bo każda ma obowiązek wykupić polisę od odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych. NFZ podpisuje umowy na udzielanie świadczeń zdrowotnych dopiero po okazaniu dowodu ubezpieczenia OC.

Każda placówka musi udzielić ci informacji odnośnie nazwy i adresu ubezpieczającej ją firmy. Taką informację dostaniesz również - zgłaszając się telefonicznie, pisemnie lub osobiście - w oddziale NFZ.

Jeżeli działania w danym zakładzie opieki zdrowotnej okażą się nieskuteczne, zawsze możesz wystąpić na drogę sądową z powództwem cywilnym, domagając się stosownego odszkodowania.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska