Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Maszyny drogowców sprzed dziesiątek lat na fotografiach (zdjęcia)

Piotr Jędzura 0 68 324 88 80 [email protected]
Zdjęcie ze zbiorów GDDKiA.
Zdjęcie ze zbiorów GDDKiA. fot. Piotr Jędzura
Patrząc na ciekawe zdjęcia ze zbiorów Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, aż dziw bierze, że takie maszyny przed wieloma dziesiątkami lat budowały drogi.

[galeria_glowna]
W niedzielę w Zielonej Górze zakończyła się wystawa przygotowana przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad z okazji 190 rocznicy powstania Centralnej Administracji Drogowej w Polsce.

Przedstawiała ona okres początków drogownictwa w Polsce. Ten czas to powołanie Dyrekcji Jeneralnej Dróg i Mostów Królestwa Polskiego w 1819 r. Jej dyrektorem został generał Franciszek Ksawery Christiani (1772-1842).

Od Jeneralnej do Generalnej

W 1832 roku władze rosyjskie, po zdławieniu powstania listopadowego, w miejsce dotychczasowej organizacji powołały Dyrekcję Komunikacji Lądowych i Wodnych, na czele której stanął ponownie generał Christiani.

Od 1819 r. Christiani zbudował cały system dróg będących fundamentem nowoczesnego polskiego drogownictwa. Do 1842 r. wybudował 2195 km dróg bitych oraz 20 traktów z mostami na rzekach. Pod jego kierunkiem został wybudowany m.in. trakt brzeski o długości blisko 190 km. Kolejnymi oddanymi drogami były trakty kalisko-poznański, kowieński, krakowski, fabryczny (przez Łódź, Sieradz do Kalisza) oraz toruński.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, która kontynuuje prace generała Christianiego powstała w 2001 r. z połączenia Agencji Budowy i Eksploatacji Autostrad oraz Generalnej Dyrekcji Dróg Publicznych. Do podstawowych celów działania Dyrekcji należy zarządzanie drogami i autostradami, łącznie z utrzymaniem ich w dobrym stanie.

GDDKiA ma również za zadanie zapewnić możliwość realizacji programów inwestycyjnych oraz koordynować działania w ramach przedsięwzięć publiczno-prywatnych.

Ciekawe zdjęcia

Potężne, ospałe walce, dziwne maszyny bardziej przypominające bronę niż do robót drogowych. Pracownicy w strojach niczym nie podobnych do roboczych uniformów. Tak było kilkadziesiąt lat temu.

To wszystko widać na zdjęciach ze zbiorów GDDKiA, których preprodukcje przedstawiamy. Praktycznie niezmienne zostało tylko układanie kostki brukowej, tej najmniejszej "kocich łbów". Te duże są dziś układane za pomocą maszyny całymi paletami.

Na fotografiach doskonale widać zmiany jakie zaszły na przestrzeni dziesiątek lat w pracach drogowców. Dzisiejszy postęp technologiczny w porównaniu do sprzętu sprzed lat jest przytłaczający. Gdyby tamtejsi budowniczy zobaczyli obecne maszyny drogowców pomyśleliby, że są… w kosmosie.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska