Media społecznościowe: Polki boją się internetowego hejtu

Zbigniew Biskupski AIP
pixabay.com
Co trzecia Polka ma wyrzuty sumienia, że zbyt dużo czasu spędza na portalach społecznościowych, wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie firmy Westwing Home Living.

Media społecznościowe cieszą się w Polsce niesłabnącą popularnością. Polki coraz chętniej korzystają z popularnych serwisów społecznościowych, jak Facebook czy Instagram, oraz powoli oswajają się z nowymi na naszym rynku platformami, jak Snapchat czy WhatsApp. Jednocześnie –jak wynika z badania przeprowadzonego przez Westwing Home & Living – niemal 30 proc. rodaczek uważa, że poświęca mediom społecznościowym zbyt dużo uwagi.

Westwing Home Living, lider e-commerce w branży wyposażenia wnętrz, wraz z firmą badawczą PMR, przeprowadził badanie, w którym postanowił sprawdzić stosunek Polek do mediów społecznościowych. W opinii ponad połowy ankietowanych kobiet, korzystających z internetu co najmniej kilka razy w miesiącu, serwisy społecznościowe stanowiąświetną rozrywkę. Co ciekawe, podobnego zdania są osoby młode w wieku 18-24 lata, jak i znacznie starsze, powyżej 55. roku życia (54 proc. vs. 46 proc.). Polki cenią media społecznościowe głównie za to, że dzięki nim mogą utrzymywać kontakt z innymi. Aż sześć na dziesięć ankietowanych kobiet przyznało, że social media dają im możliwość podtrzymywania relacji ze znajomymi.

Jednak, jak pokazują wyniki badania, Polki sporadycznie dostrzegają w mediach społecznościowych inne atuty. Jedna czwarta użytkowniczek internetu – niezależenie od wieku – jest zdania, że treści prezentowane przez ich znajomych w serwisach społecznościowych są nudne. Podobna sytuacja ma miejsce w przypadku treści zamieszczanych przez media. Jednocześnie badanie prowadzi do zaskakującego wniosku – niemal 30 proc. Polek ma poczucie, że zbyt dużo czasu poświęca social mediom. W przypadku kobiet korzystających z internetu co najmniej kilka razy w miesiącu, ten odsetek jest jeszcze wyższy i wynosi 42 proc..

– Tryb życia, jaki prowadzi obecnie większość Polek sprawia, że trudno im znaleźć wolną chwilę, którą mogłyby spędzić ze znajomymi. Media społecznościowe stały się lekiem na chorobę XXI wieku, jaką jest brak czasu. Dzięki nim w szybki i łatwy sposób możemy skontaktować się z kim chcemy, a także dowiedzieć się, czym obecnie żyją nasi znajomi. Mimo że zamieszczane przez nich posty często uważamy za nudne, to jednak z chęcią je czytamy, bo chcemy wiedzieć, co dzieje się w ich życiu. Tematy, które niegdyś poruszaliśmy podczas spotkań przy kawie, obecnie coraz częściej przenikają do sieci. To sprawia, że paradoksalnie social media stały się prawdziwym pochłaniaczem czasu – mówi Marta Suchodolska, Dyrektor Stylu Westwing.pl.

Polki chętnie czytają posty i komentarze publikowane przez innych, jednak same udzielają się zdecydowanie rzadziej, dowodzą wyniki badania. Niemal 40 proc. użytkowniczek internetu nie lubi publikować własnych postów, bo uważa, że to zbyt publiczne, 28 proc. jest zdania, że nie ma nic ciekawego do pokazania w social mediach, a dla co piątej badanej powodem braku aktywności jest obawa przed krytyczną oceną innych.

– Pasywne korzystanie z mediów społecznościowych zarówno w obszarze publikowania postów, jak i zamieszczania komentarzy nie zaskakuje. Polki są raczej ostrożne i boją się oceny innych, konfrontacji poglądów, w końcu internetowego hejtu. Rola obserwatorek jest dla nich bezpieczniejsza i przez to bardziej preferowana. Brak skłonności do komentowania może wiązać się także z oceną czasu poświęcanego na zapoznanie się z treściami publikowanymi przez znajomych. Już samo zaznajomienie się z nimi pochłania tak dużo czasu, że nie starcza go na komentowanie. Komentarze pojawiają się, gdy publikowane treści są dla Polek ważne, budzą kontrowersje, w przypadku treści codziennych, bieżących informacji o życiu znajomych, nie zawsze widzą sens komentowania, poza „daniem like’a” – mówi Marcin Rzepka, Partner w PMR.

Nowe stawki VAT. Co zdrożeje?

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3