* Od kilku tygodni bezskutecznie walczę o załatwienie reklamacji obuwia. Sprzedawca jest nieprzejednany, mimo że wada jest ewidentna - wnętrze butów bardzo silnie farbuje (kosztowały ponad 300 złotych). Wielokrotnie słyszałem już o mediacjach i zastanawiam się nad złożeniem wniosku do inspekcji handlowej. Czy to prawda, że na mediację sprzedawca może po prostu nie przyjść?
- Tak to prawda. Mediacja jest instrumentem prawnym o charakterze polubownym. Jej przeprowadzenie jest uzależnione od zgody obu stron sporu konsumenckiego. W praktyce w większości przypadków to konsument, którego reklamacja została załatwiona odmownie, wnosi do inspekcji handlowej o przeprowadzenie mediacji. Urzędnik po otrzymaniu wniosku kieruje do przedsiębiorcy (sprzedawcy) pismo informujące o wniosku konsumenta i o terminie mediacji. Po wyrażeniu zgody przedsiębiorcy, nie ma przeszkód żeby takie postępowanie przeprowadzić. Jest ono dla obu stron bezpłatne i polega na rozmowie, którą przeprowadza mediator ze stronami. Każda z powyższych osób ma szansę przedstawić swoje argumenty. Niekiedy sposób rozstrzygnięcia sporu podlega negocjacjom. Nieformalny i pozbawiony przymusu charakter mediacji nie oznacza, że jest to postępowanie nieskuteczne. W lubuskiej inspekcji handlowej bywają okresy, gdy spośród mediacji, które dochodzą do skutku (po wyrażeniu zgody obu stron) "pozytywnemu" załatwieniu ulega nawet do 90 proc. spraw. W tej dziedzinie mamy od dawna jeden z najwyższych odsetków w Polsce.
Polubowne załatwianie spraw konsumenckich świadczy o wysokiej kulturze handlowców i pośrednio - całego społeczeństwa. Warto zatem, by jak największa rzesza sprzedawców korzystała z tego prostego rozwiązania. Konsumenci chętniej korzystają z usług przedsiębiorców, którzy są skłonni do kompromisu w trudnych sytuacjach.
* Jeden ze sklepikarzy w pobliżu mojego miejsca zamieszkania notorycznie łamie prawo sprzedając przeterminowaną żywność. Obawiam się o zdrowie moich dzieci, które kupują tam różne produkty. Gdzie mogę zgłosić tę sprawę, by została skutecznie załatwiona?
- Inspekcja handlowa w ramach czynności kontrolnych może zakwestionować towary przeterminowane i nałożyć na sprzedawcę stosowną grzywnę. W przypadku, gdy konsument dostrzeże taki towar w sklepie, może ten fakt po prostu zgłosić do inspekcji. Pisemne zgłoszenie nieprawidłowości (z podaniem danych osobowych) uprawnia skarżącego do otrzymania w terminie miesiąca odpowiedzi o podjętych działaniach i ich wynikach. Personalia skarżącego urząd zachowuje do własnej wiadomości.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?