Medyczne fakty i mity. B jak ból, bakterie, BMI i banany

(olis) Źródło: Portal Pogromcy Mitów Medycznych
Jedzenie bananów pomaga przy skurczach mięśni
Jedzenie bananów pomaga przy skurczach mięśni sxc.hu
Czy kobiety są bardziej odporne na ból? Czy można mieć dobry wskaźnik BMI i problem z tłuszczykiem? Czy po basenie trzeba zmyć z siebie bakterie? Co jest faktem, a co mitem?

Ból bardziej doskwiera mężczyznom?

Waldemar Gwozdowski, lekarz anestezjolog
- Nie można powiedzieć, że to prawda, ale myślę, że kobiety częściej cierpią na bóle, choćby miesiączkowe, więc są do nich przyzwyczajone. Mężczyźni grają twardzieli, ale się boją. Zdecydowanie więcej mężczyzn niż kobiet boi się zastrzyków, stomatologa. Za to już w poradni leczenia bólu bezwzględna większość to kobiety, czyli co innego wytrzymałość na ból, a co innego odczuwanie, przyznawanie się do niego. Mężczyźni w większości są jak dzieci. Będą się wstydzili bólu, uważali, że przyznawanie się do niego jest niepotrzebne. Ból to też kwestia psychiki, inna jest kobiet, inna mężczyzn. Na to, jak sobie radzimy z bólem, wpływa też nasze wychowanie, nawet nacja, np. południowcy mają zakorzenione efektowne wyrażanie bólu, jęczenie, płacz. Ważne jest ćwiczenie siebie, charakteru - można się wyćwiczyć tak, że bólu się nie czuje. Ważny jest wreszcie stosunek do życia. Dopiero potem są hormony. Inna sprawa, że bólu nie można obiektywnie ocenić. Najczęściej robi się to w skali od 0 do 10, gdzie 0 oznacza, że nie boli, a 10 - ból nie do wyobrażenia. Ale teraz dla jednej osoby uderzenie w rękę będzie "jedynką", a druga powie, że "piątką". Chodzi o to, na jaki ból jesteśmy przygotowani. Mężczyźni są bardziej przygotowani na obtłuczenia. Uderzą się gdzieś, skaleczą - to są ich typowe bóle. Kobiety mają większą styczność z dolegliwościami wewnętrznymi, za to gorzej znoszą stłuczenia. Dla każdego z nas ból nawet mały, ale nowy, niespodziewany, może być bardzo dokuczliwi. Jeżeli faceta by spotkał ból miesiączkowy, to by był przestraszony, bo go nie zna.

Prysznic po basenie zmywa z nas bakterie?

Małgorzata Michna, specjalistka od higieny komunalnej
- Prysznic po kąpieli w basenie jest nieodzowny choćby po to, żeby zmyć ze skóry chlor, który bardzo ją wysusza, bo pozbawia warstwy ochronnej. Natomiast jeśli pływalnia jest dopuszczona do użytku, to woda musi być tak przygotowana, że kąpiel nie będzie nam w niczym zagrażała. Sami też musimy maksymalnie dostosować się do wymogów higienicznych i sanitarnych na basenie. Dla własnego bezpieczeństwa. Wchodząc na basen, przynosimy ze sobą zanieczyszczenie fizjologiczne, wydzieliny, drobnoustroje i nie tylko. Dlatego musimy wejść pod prysznic, żeby je z siebie zmyć, używając wody i mydła. Nie bez powodu też w regulaminach pływalni mówi się o tym, że nie wolno wchodzić do wody, gdy mamy jakieś otwarte rany.

Można mieć dobre BMI i za dużo tłuszczu?

Monika Gawron, specjalistka od promocji zdrowia
- Indeks masy ciała BMI, czyli nasza masa, podana w kg, dzielona przez wzrost do kwadratu, jest zazwyczaj miarodajnym wskaźnikiem, chociaż rzeczywiście daje wiedzę bardziej o masie ciała niż o jego zawartości. Przy czym u większości osób sprawdza się interpretacja, że BMI od 18,5 do 24,9 to waga w normie, a do 30 - nadwaga. I na ogół osoby, które mają wysoki wskaźnik BMI, mają też nadmiar tkanki tłuszczowej. Ale może być też tak, że ktoś, kto ma prawidłową masę ciała, czyli BMI w normie, w rzeczywistości w organizmie ma nadmiar tłuszczu. Dlatego większą wiedzę daje pomiar tkanki tłuszczowej za pomocą specjalnego aparatu, np. takiego, który sprawdza procentową zawartość tłuszczu od ramion do bioder. To już daje nam bardziej dokładną wiedzę o naszej tkance tłuszczowej. Przy czym tłuszcz rozkłada się po całym organizmie. W wielu miejscach tworzy barierę ochronną i po BMI rzeczywiście nie jesteśmy w stanie powiedzieć, czy i gdzie mamy go za dużo albo za mało.

Bulimia i anoreksja to choroby kobiece?

Bulimia i anoreksja dotyka nie tylko kobiety. Ofiarami tej choroby stają się również mężczyźni. Szacuje się, że wśród chorych jest ich około 6 proc. Liczby te mogą być jednak mocno zaniżone, bowiem - w odróżnieniu od kobiet - mężczyźni do lekarza zgłaszają się rzadziej. A także rzadziej przypadki męskiej anoreksji są rozpoznawane przez otoczenie. Nawet lekarzy. Anoreksja i bulimia uważane są bowiem za kobiece choroby.

Banany są dobre na skurcze mięśni?

Jedzenie bananów faktycznie pomaga przy skurczach mięśni. Poza dietą ubogą w magnez za skurcze odpowiadają również niedobory innych elektrolitów: wapnia, sodu i potasu. Banan jest nie tylko źródłem magnezu, ale również wyżej wymienionych minerałów niezbędnych do prawidłowej pracy mięśni. Banan jest bogaty w potas (około 358 mg na 100 g owocu), który razem z sodem wchodzi w skład pompy sodowo - potasowej, odpowiedzialnej m.in. za gospodarkę elektrolitów, dostarczenie składników odżywczych do konkretnych komórek.

Bieganie rano na czczo spala więcej tkanki tłuszczowej?

Po nocy spada ilość węglowodanów zmagazynowanych w naszym ciele, więc jeśli zaczniemy ćwiczenia w postaci biegania na czczo nasz organizm zacznie zużywać tłuszcz z tkanki tłuszczowej jako źródło energii. Dopiero w wypadku, gdy zabraknie w organizmie tłuszczów, zaczniemy spalać białka mięśniowe. Z drugiej strony bieganie na pustym żołądku może powodować jakieś niechciane dolegliwości jak choćby refluks czy zgagę, dlatego lepiej zjeść jakiś mały posiłek przed wysiłkiem.

Błonnik nie ma kalorii i nie jest trawiony przez nasz organizm?

Błonnik, choć faktycznie nie jest trawiony przez człowieka, to po części jest przyswajalny przez nasz organizm. W naszym układzie pokarmowym istnieje flora bakteryjna i to ona odpowiada za degradację niektórych frakcji błonnika pokarmowego (np. hemicelulozy, rafinozy). Nie jest to składnik, który po porostu przez nas "przechodzi". Jego obecność w układzie pokarmowym powoduje pobudzenie perystaltyki jelit, obniża przyswajanie substancji toksycznych, a także "buforuje" nadmiar kwasu solnego w żołądku.

Buraki zwiększają wydajność organizmu?

Buraki to bardzo wartościowe warzywa. Mają właściwości pobudzające krążenie i pomagają przy wolnej przemianie materii oraz pobudzają organizm do wytwarzania czerwonych krwinek, które przenoszą tlen po organizmie. Zawiera oprócz tego witaminy C i B1 wiele makro- i mikroelementów, jest w nim dużo wapnia, magnezu, sodu, potasu oraz dwa rzadkie metale: rubid i cez. Naukowcy z Uniwersytetu w Exeter w Wielkiej Brytanii codziennie podawali dwóm grupom mężczyzn w wieku 19-38 lat pół litra soku z buraków albo placebo (sok porzeczkowy). Po sześciu kolejnych dniach eksperymentu badanych poddano serii testów, m.in. ćwiczeniom na rowerze treningowym. Okazało się, że ci, którzy pili sok z buraków, byli w stanie ćwiczyć nawet o 16 proc. dłużej od tych, którzy pili sok porzeczkowy. Ponadto mieli niższe spoczynkowe ciśnienie krwi.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie