O budowie obwodnicy mówi się w mieście od lat. Jej projektant Rajmund Liberski z biura Ral w Zielonej Górze poinformował ostatnio radnych, że jej pierwszy etap będzie kosztować około 15 mln zl. To o pięć mln zł. więcej, niż wynoszą tegoroczne wydatki inwestycyjne gminy!
- Do tej pory nie rozmawialiśmy o kosztach budowy. A teraz się okazało, że znacznie przekraczają nasze wyliczenia i możliwości finansowe. Najwyższy czas na poważną debatę - postuluje radny Krzysztof Wolny.
Na wniosek K. Wolnego budowa obwodnicy i sposób jej finansowania będą omawiane podczas jednego z posiedzeń komisji budżetowej.
Droga wydrenuje budżet?
To kolejna zła wiadomość dla mieszkańców. Jak już informowaliśmy w ,,GL'', gmina nie dostanie pieniędzy z Brukseli. Wniosek trafił na tzw. listę rezerwową, co w praktyce oznacza, że miasto ma znikome szanse na unijną dotację. Skąd gmina zamierza wziąć pieniądze na budowę?
- Rozpoczniemy ją za własne pieniądze i kredyty. Możemy ograniczyć zakres prac i podzielić je na kilka mniejszych etapów - zapowiada burmistrz Roman Musiał.
Zdaniem K. Wolnego, budowa obwodnicy będzie zbyt dużym obciążeniem dla miejskiego budżetu. Takie same obawy ma radny Wacław Gursz.
- Kredyty trzeba będzie spłacić. I przez kilka lat będzie brakować pieniędzy na chodniki, drogi i inne inwestycje komunalne - mówią radni z opozycyjnego klubu Międzychodzianie 2006.
Pozwoleń jeszcze nie ma
Wiosną br. urzędnicy zapowiadali, że inwestycja rozpocznie się w drugiej połowie roku. Tymczasem projektant nie wystąpił jeszcze do starostwa z wnioskiem o wydanie pozwolenia budowlanego.
- Kolejne pozwolenie musi wydać wojewoda, gdyż jej trasa krzyżuje się z drogą wojewódzką numer 160. W dodatku czekamy jeszcze na uzgodnienia z Wielkopolskim Zarządem Dróg Wojewódzkich - tłumaczy projektant.
Wnioski o wydanie tych pozwoleń zostaną złożone we wrześniu. Procedury potrwają kilka tygodni. Kiedy więc ruszą prace? - Optymistyczny wariant zakłada, że już jesienią. A pesymistyczny to wiosna przyszłego roku - odpowiada burmistrz.
Trasa o długości 2,4 km ma połączyć drogę nr 160 i ul. Chrobrego. Wytyczono ją przez Wały Jana Kazimierza i wzdłuż starego portu. Projekt zakłada budowę ronda, parkingów i ścieżek rowerowych.
- To połowiczne rozwiązanie problemu. Ciężarówki ominą wprawdzie centrum, ale nadal będą blokować ulice Sikorskiego i dwa ważne skrzyżowania. W dodatku zwiększy się ruch kołowy na Chrobrego - sarka jeden z Czytelników.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?