Międzyrzecz doczekał się dwóch nowych legend

Dariusz Brożek
Jedną z książek ze swoim autografem Zbigniew Kozłowski (z lewej) wręczył międzyrzeckiemu archeologowi Tadeuszowi Łaszkiewiczowi. fot. Dariusz Brożek
W muzeum odbyła się promocja drugiego tomu ,,Legend Lubuskich" Zbigniewa Kozłowskiego. Dwie związane są z Międzyrzeczem, do napisania pierwszej z nich autora zainspirował artykuł z naszej gazety.

Pierwsza legenda oparta jest na liście Marcina z Międzyrzecza - pierwszym napisanym po polsku liście miłosnym z 1429 r. Oryginał znajduje się w Krakowie, w międzyrzeckim muzeum przechowywana jest jego kopia. W czasie spotkania z czytelnikami Zbigniew Kozłowski zaznaczał, że zainspirował go artykuł w "Gazecie Lubuskiej'' na temat tego listu.

Druga legenda nawiązuje do wydarzeń z 1474 r., kiedy międzyrzecki zamek został zdobyty przez wojska Macieja Korwina, króla Węgier. Atakiem kierował Stefan Zapoyla, zaś zamkowe mury szturmowały doborowe jednostki Fekete Sereg - czarne szeregi - wspierane przez Czechów i Ślązaków. Jak pisze Jan Długosz, zamek został wzięty zdradą.

Zdobycie zamku Z. Kozłowski powiązał z postacią znanego polskiego żeglarza Jana z Kolna. W legendzie chodzi o Kolno pod Międzychodem. Dwa lata po tych wydarzeniach podróżnik dotarł ponoć do Ameryki Północnej - jeszcze przed Krzysztofem Kolumbem. - Moje legendy opieram na autentycznych wydarzeniach. Dlatego nie ma w nich księżniczek czy smoków - mówił Z. Kozłowski.

Starostwo powiatowe zakupiło 120 egzemplarzy "Lubuskich legend", które niebawem zostaną przekazane do bibliotek.

Autor jest bibliotekarzem, mieszka w Żarach. Do tej pory wydał cztery książki. Na swoim koncie ma już kilka literackich sukcesów. M.in. lubuski wawrzyn literacki za "Skarb atamana".

Wideo

Komentarze 24

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

~~gość~~

Prawdziwym bohaterem był ś.p. Pan Czesław Szagdaj. Zesłaniec Sybiru, przeszedł cały front. Człowiek legenda.

W dniu 08.06.2010 o 11:24, JA napisał:

Witam i mocno popieram osobę Pana Alfa Kowalskiego ,która zasługuję na to aby uwiecznić GO "na zamku' w postaci rzeźby "na spacerku" lub "na ławeczce" (gdyby nie ON tego muzeum i zamku by nie było) . Wiem to ,bo jako małe dziecko mieszkałam blisko zamku i miałam kontakt z Panem Alfem, miałam okazję widzieć ile znaczyły dla niego muzeum i zamek. Do tej pory idąc przez park-przy zamku, miło mi się robi gdy wspomnę o NIM i oczami wyobraźni widzę GO gdzieś przemykającego w swojej nieodłącznej czapeczce i i ubraniu /które też było charakterystyczne/.Fajnie ,że mam takie wspomnienia,ale dobrze by było przybliżyć JEGO postać - ale nie tylko odczytami ,które czasem młodych nudzą ,tylko właśnie np.tak - idę sobie ,a tu rzeźba , ach to Pan Alf Kowalski .No i dobrze to jest włąśnie to miejsce gdzie mogłam go spotkać.

a kto to jest ten Alf lub kim był?
t
t
W dniu 08.06.2010 o 11:24, JA napisał:

Świetny pomysł
J
JA

fan
W dniu 06.06.2010 o 09:12, grześ napisał:

A może ktoś nakreślić parę słów o tym Panu Leopoldzie?Jednak okazuje się, że mamy paru ludzi, których warto by było wyeksponować, pokazać innym, żę to są ludzie z Międzyrzecza. Może jakiś pomniczek, wiem że zaraz będzie lament o pieniądze, ale do tego powołuje się społeczny komitet budowy, który stara się o nie u min. sponsorów. Potrwa to kilka lat, ale myślę, że warto.

Kto na burmistrza - potencjalni kandydaci twoje propozycje.
g
grześ
W dniu 01.06.2010 o 20:41, absolwent bobowicka napisał:

profesor Leopold Świkla - obrońca mordowanych na kresach polaków, bohater , zesłaniec sybiru.

A może ktoś nakreślić parę słów o tym Panu Leopoldzie?
i
iiiii
W dniu 01.06.2010 o 20:41, absolwent bobowicka napisał:

Cieszę się , że wywołalem trochę dyaskusji
~666~

A postawcie sobie nawet dwa
Tylko nie z publicznych pieniędzy .
Pomnikomaniacy
Najlepiej z jakiejś blachy i dykty żeby pasowały do ogólnej koncepcji zagospodarowania miasta

P
PARAFIANKA
Nie znasz historii tego miasta.

- Marcin z Międzyrzecza (autor pierwszego polskiego listu miłosnego)
- Johan Jacob Vollmer
- Alf Kowalski
- Tadeusz Podbielski
- Teresa Tutinas
- Zenon Laskow

ksiądz JÓZEF-- ROBOTNIK --to był człowiek ksiądz na wzór innym ....a jaki miał piękny glos Takich księży juz nie ma . Ten pomnik, powinnien stanąc --księdza Józefa --koło koscioła JANA
Tak dla przypomnienia to był bardzo pracowity,prosty człowiek z kazdym porozmawiał miał swoje gospodarstwo rolne .. Takich księzy juz nie ma ...
~123~
W dniu 01.06.2010 o 21:28, fanka napisał:

A Pawelskiej ty ni znałaś z lat 50 i 60. Mieszkała na Lipowej obok mnie niedaleko.

OJ to było wesoło --JÓZIU -KNAJPA I TA PACZKA
W dniu 01.06.2010 o 21:36, Gość napisał:

To parę osób by się zebrało. Zachodzi pytanie, dlaczego nie mamy żadnego pomnika, czy ławeczki np. na ratuszu, choćby tego Marcina, który szczyci się pierwszym w Polsce listem miłosnym. Panie Sierpatowski może to być dobra kiełbasa wyborcza, bynajmniej na mnie podziała. Wysuwam pierwszą propozycję:Postawienie figury 2 metrowej książki, na której będzie wyrzeźbiony ten list miłosny. Figura płasko - rzeżba lub rzeźba obok ratusza na placu obok fontanny.Może ktoś ma inne propozycje?

Naszym symbolem jest niestety stacja metra na głównym skrzyżowaniu. Socrealizm to nie tylko styl w architekturze, to także sposób myślenia.
Słuszną linię ma nasza władza.

Wysuwam pierwszą propozycję:
Może ktoś ma inne propozycje?

~mieszkaniec~
W dniu 01.06.2010 o 20:46, fan napisał:

Nie znasz historii tego miasta.- Marcin z Międzyrzecza (autor pierwszego polskiego listu miłosnego)- Johan Jacob Vollmer - Alf Kowalski- Tadeusz Podbielski- Teresa Tutinas- Zenon Laskowikz okolic - Leon Pinecki ze Stołunia, Anna Luiza Karsch z Trzciela

dla mnie większym od nich wszystkich razem jest Dawid Murek
fanka

fan
W dniu 31.05.2010 o 14:22, Gość napisał:

W życiu prawdziwym legend brak, widać to po ostatnich włodarzach i radnych, dlatego ludzie doszukują się ich w przeszłości, trochę dopowiadając, trochę naciągając historię. W Międzyrzeczu brakuje legend, znakomitości itp. np. jak w Świebodzinie mają Niemena. Brak jakiegokolwiek kultu historycznego cieszymy się oglądając hitlerowców i rosjan, składamy kwiaty, komunistyczny pomnik tysiąclecia też pięknością nie grzeszy. Czy ktoś z szanownych forumowiczów zna taką osobę z historii, która mogła by być bohaterem dla Międzyrzeczan ? Tylko nie mówcie o Karabanowie.

Nie znasz historii tego miasta.

- Marcin z Międzyrzecza (autor pierwszego polskiego listu miłosnego)
- Johan Jacob Vollmer
- Alf Kowalski
- Tadeusz Podbielski
- Teresa Tutinas
- Zenon Laskowik

z okolic - Leon Pinecki ze Stołunia, Anna Luiza Karsch z Trzciela
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.