Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Międzyrzecz: Te freski to nasz skarb!

Dariusz Brożek
- Obok widocznej z lewej strony polichromii z XIX wieku zachowały się freski sprzed blisko pięciuset lat. To wielka rzadkość - mówi historyk sztuki Danuta Mucha.
- Obok widocznej z lewej strony polichromii z XIX wieku zachowały się freski sprzed blisko pięciuset lat. To wielka rzadkość - mówi historyk sztuki Danuta Mucha. fot. Dariusz Brożek
W czwartek, 3 marca, w muzeum odbędzie się konferencja na temat renesansowych polichromii odkrytych w 2009 r. w kościele pw. Św. Jana Chrzciciela. Zdaniem specjalistów, to rzadki i cenny unikat.

Pod koniec ub.r. w kościele pw. Św. Jana Chrzciciela zakończył się pierwszy etap konserwacji zabytkowych polichromii odkrytych tam w 2009 r. Freski i prace konserwatorskie będą tematem sesji naukowej, która odbędzie się w czwartek, 3 marca, o 10.00 w sali starościńskiej w muzeum. Jej organizatorami są ks. kan. Marek Walczak, proboszcz parafii pw. Św. Jana Chrzciciela o jednocześnie dziekan dekanatu pszczewskiego oraz Przemysław Gorek właściciel firmy, która zajmowała się renowacją polichromii.

Program sesji

*10.00 - 10.30: Problematyka i przebieg prac konserwatorskich w kościele św. Jana Chrzciciela w Międzyrzeczu - mgr Przemysław Gorek

* 10.30 -11.15: Dekoracja malarska prezbiterium kościoła św. Jana Chrzciciela - mgr Ryszard Żankowski

* 11.15- 11.30: pytania i dyskusja

* 11.45: przejście do kościoła i prezentacja malarstwa ściennego w prezbiterium

Nasz najstarszy zabytek

Fara z końca XV w. to najstarszy międzyrzecki zabytek. Przez dziesięciolecia historycy byli przekonani, że jej prezbiterium zostało dobudowane w XVII w. Latem 2009 r. odkryto tam jednak freski z pierwszej połowy XVI w. Naukowcy nie mieli żadnych problemów z ustaleniem ich metryki, gdyż autor opatrzył je datą 1545 r. - Odkrycie ma kapitalne znaczenie dla historii kościoła i miasta - zapewnia miejscowy muzealnik Ryszard Patorski.

Freski przedstawiają m.in. sąd ostateczny. Zdaniem historyka sztuki Danuty Muchy z Warszawy, ich autorem był prawdopodobnie międzyrzecki rzemieślnik. Nie są zbyt wyrafinowane, jeśli chodzi o poziom artystyczny, ale mają wielkie znaczenie dla historii sztuki i Kościoła.

- To jedyne renesansowe polichromie w regionie - dodaje D. Mucha, która nadzorowała konserwację malowideł.

Zaplanuj wolny czas - koncerty, kluby, kino, wystawy, sport

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska