Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Miliony na lubuskie drogi i mosty

Czesław Wachnik
Do 2020 roku na budowę i modernizację dróg wojewódzkich ma trafić około 380 mln zł.
Do 2020 roku na budowę i modernizację dróg wojewódzkich ma trafić około 380 mln zł. Dorota Lipnicka
Na początku powstaną obwodnice Drezdenka i Rzepina. Pozostałe czekają na liście rezerwowej. Największą inwestycją w najbliższych latach ma być budowa mostu na Odrze, nieopodal Milska.

Do 2020 roku na budowę i modernizację dróg wojewódzkich ma trafić około 380 mln zł. Najwięcej, bo 110 mln zł, ma pochłonąć budowa mostu na Odrze nieopodal Milska wraz z nowym przebiegiem drogi wojewódzkiej nr 282. Nowym mostem mamy pokonać Odrę pod koniec 2019 roku. Gdy chodzi o ten rok, to na inwestycje drogowe zapisano 46,5 mln zł. Co za tę sumę ma powstać? 

Niewątpliwie jedną z ciekawszych inwestycji w najbliższych latach będzie budowa mostu na trasie Świebodzin – Krosno Odrzańskie w miejscowości Przetocznica, nad rzeczką Ołobok. Przy okazji jego budowy zmieniony zostanie także przebieg obecnie bardzo niebezpiecznego łuku. Zgodnie z wstępnym kosztorysem inwestycja ma kosztować prawie 7 mln zł, chociaż o ostatecznej sumie zadecyduje przetarg, który wyłoni wykonawcę. Ma on być rozstrzygnięty w tym roku, natomiast zakończenie inwestycji przewiduje się pod koniec 2018 roku. 

Znacznie kosztowniejsza jest budowa mostu w Skwierzynie nad Wartą, w ciągu drogi 159. 
Inwestycję rozpoczęto przed rokiem od budowy mostu tymczasowego. Ma być zakończona w przyszłym roku, a jej koszt wyniesie około 16 mln zł. 

Paweł Tonder, zastępca dyrektora ds. inwestycyjnych z Zarządzie Dróg Wojewódzkich w Zielonej Górze, jako jedną z poważniejszych inwestycji w tym roku wymienia budowę obwodnicy Drezdenka. To już drugi etap, dzięki któremu powstanie 1,85 km drogi jednojezdniowej o dwóch pasach. Koszt budowy wyniesie 16,7 mln zł. Obwodnica ma być zakończona w listopadzie 2017 roku.

Kolejną zaplanowaną inwestycją jest obwodnica Rzepina. Ma ona mieć długość 2,3 km. Pozwoli na ominięcie tzw. wąskiego gardła, którym jest wiadukt kolejowy na ulicy Mickiewicza, pod którym nie mogą przejechać np. tiry. Dlatego wybierają one boczne drogi, które nie są dostosowane do tak ciężkich pojazdów. Obwodnica 
usprawni też dojazd do węzła na A2 z portu przeładunkowego i agencji celnej. 

Dodatkowo w 2016 roku Zarząd Dróg Wojewódzkich zaplanował przebudowę wielu dróg, a stanie się tak dzięki pieniądzom unijnym pozyskanym w ramach RPO Lubuskie 2020. Takich przedsięwzięć jest kilkadziesiąt. 

Wymieniamy jedynie kilka o najwyższych kosztach. 1. W Trzemesznie Lubuskim rozbudowana zostanie droga nr 137. Ma to kosztować ok. 10 mln zł. 2. Ponad 14 mln zł wyda się na przebudowę drogi nr 138 od skrzyżowania z krajową 29 do wsi Debrznica. Dzięki temu łatwiejszy będzie dojazd z okolic Krosna Odrz. i Cybinki do Torzymia i zjazdu na autostradę A2. 3. Prawie 11 mln zł ma trafić na drogę nr 276 z Krosna Odrz. do Radnicy. 4. Planuje się też przebudowę dróg wojewódzkich nr 296 między Kożuchowem a Żaganiem, nr 296 w Iłowej (a konkretnie ulicy Żagańskiej) oraz nr 297 między Cisowem pod Kożuchowem a granicą powiatu żagańskiego. Prace te mają służyć ułatwieniu dojazdu do autostrad A18 i A4. Łączny koszt wspomnianych inwestycji to około 30 mln zł. 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska