Bardzo wielu spośród świeżo upieczonych kierowców to osoby w grupie wiekowej 18-24. To właśnie młodzi kierujący charakteryzują się najwyższym wskaźnikiem liczby wypadków na 10 tys. osób. W Polsce w 2018 roku spowodowali oni 5 113 takich zdarzeń (18,6 proc. wypadków powstało z winy kierujących), zginęło w nich 428 osób, a 6 734 odniosły obrażenia.
Brawura, która zabija
W ostatnim czasie do internetu trafia coraz więcej filmów nagranych przez kierowców, podczas których zarejestrowane są niebezpieczne sytuacje na drodze. - To nie jest tak, że takich kierowców jest więcej, tylko częściej nagrywamy rejestratorami takie zdarzenia. Nieodpowiedzialni kierowcy zawsze byli, tylko teraz możemy ich zobaczyć. Niestety młodzi ludzie często chcą naśladować te zachowania, szukając adrenaliny. Musimy działać, tworzyć akcje społeczne i zwiększać świadomość nas samych jako kierowców - mówi kierowca rajdowy Michał Kościuszko.
Zobacz również:
- Osobom poniżej 25 roku życia często brakuje jeszcze doświadczenia i umiejętności w zakresie prowadzenia pojazdu. Młodzi kierowcy nie zawsze jednak zdają sobie z tego sprawę i decydują się na brawurową jazdę. Zdarza się, że robią to pod wpływem alkoholu lub innych używek - mówi Zbigniew Weseli, ekspert Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.
Policyjne statystyki pokazują również, że przyczyną aż 35,6 proc. spowodowanych przez kierowców w wieku 18-24 lata wypadków było niedostosowanie prędkości do warunków panujących na drodze - m.in. ruchu. Jest to grupa osób, którą cechuje brak doświadczenia i umiejętności w kierowaniu pojazdami i jednocześnie duża skłonność do brawury i ryzyka. Nadmierna prędkość zawsze jest niebezpieczna, ale w przypadku kierujących o małym doświadczeniu jest to jeszcze bardziej ryzykowne, ponieważ dodatkowo zmniejsza szansę na właściwą i odpowiednio szybką reakcję w wypadku nagłego pojawienia się przeszkody na drodze.
Z analizy zdarzeń drogowych spowodowanych przez kierowców w wieku od 18 do 24 lat wynika, że najczęstszymi przyczynami tych wypadków były odpowiednio:
- niedostosowanie prędkości do warunków ruchu,
- nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu,
- nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na przejściu dla pieszych.
Brak doświadczenia i trudne warunki
Na co jeszcze powinni uważać młodzi kierowcy? Przy małym doświadczeniu trudności może sprawiać szczególnie jazda przy pogorszonej widoczności, np. w deszczu, mgle, podczas intensywnych opadów śniegu czy po zmroku. W takich warunkach należy zredukować prędkość. Oprócz tego młodzi ludzie przyzwyczajeni do nieustannego korzystania ze smartfonów mogą czuć pokusę, by robić to również za kierownicą, ale pisanie sms-ów czy rozmowy bez zestawu głośnomówiącego w czasie jazdy mogą skończyć się tragicznie.
Zobacz: Wideorejestratory nagrywają coraz więcej groźnych sytuacji na drodze. "Niestety młodzi ludzie często chcą naśladować te zachowania, szukając adrenaliny"
Ryzyko, jakie na drodze stwarzają młodzi kierowcy, często wynika też z braku obycia z trudnymi warunkami dynamicznego, zaskakującego ruchu drogowego. Niekiedy poprawna jazda nie wystarczy, żeby uniknąć zagrożeń. Często potrzeba jeszcze wdrożenia właściwej techniki kierowania czy tzw. filozofii jazdy defensywnej. Często młodzi kierowcy lekceważą prędkość i zagrożenia, za to przeceniają swoje umiejętności i możliwości samochodu, gubi ich nadmierny optymizm.
Zmiany w egzaminach na prawo jazdy
Od dawna zapowiadane jest wprowadzenie okresu próbnego, specjalnego oznakowania pojazdu i dodatkowych szkoleń o ryzyku drogowym dla nowych kierowców, ale na razie regulacje te wciąż nie obowiązują.
Niedawno uchwalono natomiast zmiany prawne, które wprowadzają zasadę, że egzamin teoretyczny i praktyczny na prawo jazdy będą się odbywały o wyznaczonej godzinie, a jeden egzaminator będzie mógł przeprowadzić maksymalnie osiem egzaminów w ciągu dnia i nie więcej niż jeden egzamin praktyczny na godzinę. Nowe regulacje mogą pozytywnie wpłynąć na sposób organizacji egzaminów, których najważniejszym celem powinna być rzetelna i sprawiedliwa ocena kandydata na kierowcę.
oprac. w oparciu o raport policji: Wypadki drogowe w Polsce w 2018 roku
Zobacz również: Ubezpieczenie tylko dla bogatych? Młodzi kierowcy po uzbieraniu na samochód, często drugie tyle muszą odłożyć na wykupienie polisy
POLECAMY RÓWNIEŻ PAŃSTWA UWADZE:
Nowy kodeks drogowy. Korytarz życia, jazda na suwak... Co się jeszcze zmieni w przepisach ruchu drogowego?
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?