Modernizacja linii Zielona Góra - Czerwieńsk - Zbąszynek. Czy koronawirus nie przeszkadza w remoncie?

Leszek Kalinowski
Leszek Kalinowski
Modernizacja linii kolejowej Czerwieńsk - Sulechów - Babimost - Zbąszynek to koszt 106 milionów złotych Mariusz Kapała, Leszek Kalinowski, WS
Nie tylko mieszkańcy Czerwieńska, Sulechowa, Babimostu, Zbąszynka czy Zielonej Góry interesują się 106-milionową modernizacją trasy kolejowej. I zastanawiają się, czy prace ruszyły i czy pandemia koronawirusa ich nie wydłuży. Co zyskają dzięki tej inwestycji Lubuszanie?

- Cieszyliśmy się, że zmodernizowany zostanie odcinek kolejowy Czerwieńsk – Zbąszynek. Długo na to czekaliśmy – pisze do nas pan Mieczysław. – Jednak czy z powodu pandemii koronawirusa nie zostanie ta inwestycja znów odłożona w czasie?

Modernizacja odcinka kolejowego Czerwieńsk - Zbąszynek

Radosław Śledziński z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A odpowiada na nasze pytanie: - Prace przy modernizacji na odcinku Zbąszynek – Czerwieńsk są realizowane. Obecnie nie przewidujemy zmiany terminu zakończenia prac, planowanego do połowy 2022 roku.
- Dzięki tej inwestycji poprawi się komfort podróży - mówi Radosław Śledziński - Na stacjach w Babimoście i Sulechowie podwyższone zostaną perony, co zapewni wygodne korzystanie z pociągów. Pojawi się nowa nawierzchnia i czytelne oznakowanie. Bezpieczeństwo zapewni jasne oświetlenie. Dla podróżnych ustawione zostaną nowe ławki i wiaty, osoby o ograniczonej mobilności będą mogły korzystać ze specjalnych pochylni. Wymiana około 42 km torów i montaż nowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym zapewni sprawny i bezpieczny ruch pociągów.

Sprawne przejazdy składów pasażerskich i towarowych zapewnią prace torowe, m.in. wymiana podkładów. W Babimoście, Sulechowie, Czerwieńsku i Kosieczynie będą elektrycznie ogrzewane rozjazdy, które umożliwią ruch pociągów nawet w trudnych warunkach zimowych.

Modernizacja linii to także monitoring, sygnalizacja świetlna, rogatki

Nowa nawierzchnia jezdni oraz monitoring zwiększą bezpieczeństwo na 29 przejazdach kolejowo-drogowych. Prace obejma m.in. skrzyżowania toru i drogi w miejscowości Podmokle Wielkie, Nowe Kramsko i Łęgowo Sulechowskie. Na niektórych przejazdach będą dodatkowe urządzenia: sygnalizacja świetlna i rogatki.

Dzięki nowoczesnym urządzeniom sterowania ruchem kolejowym i przebudowanym układom torowym na stacjach Sulechów i Babimost zwiększy się przepustowość linii. Przewoźnicy będą mogli uruchomić dodatkowe połączenia, a mieszkańcy regionu zyskają lepsze możliwości podróży koleją.

Efektem prac będzie także zwiększenie prędkości pociągów do 120 km/h (to ok. 20 km/h więcej niż dziś).

Modernizacja linii kolejowej i komunikacja zastępcza

Polskie Linie Kolejowe przygotują do sprawnych przejazdów most kolejowy nad Odrą w miejscowości Pomorsko. Zasadnicze prace planowane są w czasie modernizacji linii Zbąszynek – Czerwieńsk i nie będą się wiązały z dodatkowymi zmianami w rozkładzie jazdy. Renowacja przeprawy obejmie przęsła i przyczółki. Prace wzmocnią konstrukcję z zachowaniem jej historycznego charakteru.

Ze względu na zakres robót, na linii jednotorowej konieczne jest wprowadzenie zastępczej komunikacji autobusowej. Nowa organizacja ruchu – ujęta w rozkładzie jazdy, opracowana została wspólnie z przewoźnikami. Zmieniona komunikacja będzie obowiązywała do listopada.

Rewitalizacja linii kolejowej między Zbąszynkiem a Czerwieńskiem

Dodajmy także, że rewitalizacja linii kolejowej między Zbąszynkiem a Czerwieńskiem jest kontynuacją wcześniejszych prac. Między Pomorskiem a Przylepem powstała łącznica kolejowa - nowy, zelektryfikowany tor o długości 2,5 km, który umożliwił jazdę pociągów z Zielonej Góry do Zbąszynka bez konieczności zmiany kierunku jazdy. Skróciły się podróże m.in. w regionie - dzięki inwestycji podróżni zyskali też nowoczesny peron na przystanku osobowym Łęgowo Sulechowskie.

Inwestycja jest współfinansowana z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubuskiego, Funduszu Kolejowego oraz ze środków własnych Polskich Linii Kolejowych SA. Na poprawę standardu podróży przeznaczono ok. 106 mln zł.

ZOBACZ TEŻ

Koronawirus nie przeszkadza w rozbudowie galerii Focus Mall....

Koronawirus spustoszył te znane miejsca w lubuskich miastac...

Aby dużo zarabiać trzeba być...Zobacz listę zawodów

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie