Modernizacja linii Zielona Góra - Czerwieńsk - Zbąszynek. Czy koronawirus nie przeszkadza w remoncie?

Leszek Kalinowski
Leszek Kalinowski
Modernizacja linii kolejowej Czerwieńsk - Sulechów - Babimost - Zbąszynek to koszt 106 milionów złotych
Modernizacja linii kolejowej Czerwieńsk - Sulechów - Babimost - Zbąszynek to koszt 106 milionów złotych Mariusz Kapała, Leszek Kalinowski, WS
Udostępnij:
Nie tylko mieszkańcy Czerwieńska, Sulechowa, Babimostu, Zbąszynka czy Zielonej Góry interesują się 106-milionową modernizacją trasy kolejowej. I zastanawiają się, czy prace ruszyły i czy pandemia koronawirusa ich nie wydłuży. Co zyskają dzięki tej inwestycji Lubuszanie?

- Cieszyliśmy się, że zmodernizowany zostanie odcinek kolejowy Czerwieńsk – Zbąszynek. Długo na to czekaliśmy – pisze do nas pan Mieczysław. – Jednak czy z powodu pandemii koronawirusa nie zostanie ta inwestycja znów odłożona w czasie?

Modernizacja odcinka kolejowego Czerwieńsk - Zbąszynek

Radosław Śledziński z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A odpowiada na nasze pytanie: - Prace przy modernizacji na odcinku Zbąszynek – Czerwieńsk są realizowane. Obecnie nie przewidujemy zmiany terminu zakończenia prac, planowanego do połowy 2022 roku.
- Dzięki tej inwestycji poprawi się komfort podróży - mówi Radosław Śledziński - Na stacjach w Babimoście i Sulechowie podwyższone zostaną perony, co zapewni wygodne korzystanie z pociągów. Pojawi się nowa nawierzchnia i czytelne oznakowanie. Bezpieczeństwo zapewni jasne oświetlenie. Dla podróżnych ustawione zostaną nowe ławki i wiaty, osoby o ograniczonej mobilności będą mogły korzystać ze specjalnych pochylni. Wymiana około 42 km torów i montaż nowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym zapewni sprawny i bezpieczny ruch pociągów.

Sprawne przejazdy składów pasażerskich i towarowych zapewnią prace torowe, m.in. wymiana podkładów. W Babimoście, Sulechowie, Czerwieńsku i Kosieczynie będą elektrycznie ogrzewane rozjazdy, które umożliwią ruch pociągów nawet w trudnych warunkach zimowych.

Modernizacja linii to także monitoring, sygnalizacja świetlna, rogatki

Nowa nawierzchnia jezdni oraz monitoring zwiększą bezpieczeństwo na 29 przejazdach kolejowo-drogowych. Prace obejma m.in. skrzyżowania toru i drogi w miejscowości Podmokle Wielkie, Nowe Kramsko i Łęgowo Sulechowskie. Na niektórych przejazdach będą dodatkowe urządzenia: sygnalizacja świetlna i rogatki.

Dzięki nowoczesnym urządzeniom sterowania ruchem kolejowym i przebudowanym układom torowym na stacjach Sulechów i Babimost zwiększy się przepustowość linii. Przewoźnicy będą mogli uruchomić dodatkowe połączenia, a mieszkańcy regionu zyskają lepsze możliwości podróży koleją.

Efektem prac będzie także zwiększenie prędkości pociągów do 120 km/h (to ok. 20 km/h więcej niż dziś).

Modernizacja linii kolejowej i komunikacja zastępcza

Polskie Linie Kolejowe przygotują do sprawnych przejazdów most kolejowy nad Odrą w miejscowości Pomorsko. Zasadnicze prace planowane są w czasie modernizacji linii Zbąszynek – Czerwieńsk i nie będą się wiązały z dodatkowymi zmianami w rozkładzie jazdy. Renowacja przeprawy obejmie przęsła i przyczółki. Prace wzmocnią konstrukcję z zachowaniem jej historycznego charakteru.

Ze względu na zakres robót, na linii jednotorowej konieczne jest wprowadzenie zastępczej komunikacji autobusowej. Nowa organizacja ruchu – ujęta w rozkładzie jazdy, opracowana została wspólnie z przewoźnikami. Zmieniona komunikacja będzie obowiązywała do listopada.

Rewitalizacja linii kolejowej między Zbąszynkiem a Czerwieńskiem

Dodajmy także, że rewitalizacja linii kolejowej między Zbąszynkiem a Czerwieńskiem jest kontynuacją wcześniejszych prac. Między Pomorskiem a Przylepem powstała łącznica kolejowa - nowy, zelektryfikowany tor o długości 2,5 km, który umożliwił jazdę pociągów z Zielonej Góry do Zbąszynka bez konieczności zmiany kierunku jazdy. Skróciły się podróże m.in. w regionie - dzięki inwestycji podróżni zyskali też nowoczesny peron na przystanku osobowym Łęgowo Sulechowskie.

Inwestycja jest współfinansowana z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubuskiego, Funduszu Kolejowego oraz ze środków własnych Polskich Linii Kolejowych SA. Na poprawę standardu podróży przeznaczono ok. 106 mln zł.

ZOBACZ TEŻ

Trwa rozbudowa galerii Focus Mall. Nie tylko mieszkańcy czekają na zakończenie inwestycji i na wiadomość, że w takich miejscach będzie można już bez przeszkód robić zakupy

Koronawirus nie przeszkadza w rozbudowie galerii Focus Mall....

Centra Zielonej Góry, Nowej Soli, Świebodzina zawsze przyciągają rzesze mieszkańców. Nie tylko, by zajrzeć do sklepów, zjeść coś dobrego w restauracji, pobawić się z dzieckiem na placu zabaw czy po prostu pospacerować. Teraz dobrze nam znane miejsca zrobiły się puste i smutne. Zobacz, jak było przedtem, a jak jest dziś!- Przechodzę codziennie deptakiem do pracy. Zawsze spotykałam znajome mi twarze. I było jakoś raźniej. Miasto budziło się do życia. A gdy wracałam, ludzi było jeszcze więcej. Czuło się, że się żyje - opowiada pani Milena z Zielonej Góry. - Teraz bardzo mi smutno, bo nie tylko deptak, ale i inne ulice opustoszały. Zrobiło się jakoś tak dramatycznie, tragicznie. Raz się nawet z tego smutku popłakałam, bo emocje sięgnęły zenitu. Wciąż mam jednak nadzieję, że to minie jak zły sen, i znów zobaczę uśmiechnięte twarze na deptaku, dzieci biegające po placu zabaw, gości siedzących w ogródkach restauracji. Podobne głosy słyszymy w Nowej Soli. Miejsca rekreacji pozamykane. Ulubione cele spacerów nowosolan musiały iść w zapomnienie. Teraz musi wystarczyć balkon lub najbliższa okolica, jeśli to możliwe. Wszyscy musimy się chować po domach, by wygrać z koronawirusem, by maksymalnie opóźnić i rozciągnać w czasie kolejne zarażenia. Bo inaczej nie damy rady. - Ja muszę korzystać z publicznej komunikacji. Niestety, nie mam wyjścia, nie mogę zdalnie pracować, a żyć z czegoś trzeba - mówi pan Bogdan z Nowej Soli. - Dziwnie się czuję, gdy wszędzie takie pustki. Przyzwyczaiłem się przez lata do zupełnie czegoś innego. Teraz pustka i cisza. Na dworcach, peronach, stanowiskach autobusowych. W Świebodzinie też centrum świeci pustkami. Nawet w ładną pogodę ludzie się mobilizują i jak nie muszą wychodzić, siedzą w domach.  I tak powinno być. A ten pusty deptak czy okolice pomnika Chrystusa Króla znów się zapełnią ludźmi. - Czekam z niecierpliwością, kiedy wszystko wróci do normy i znów odwiedzać nas będą turyści, pielgrzymi. Tu nie chodzi tylko o to, że dzięki nim zarabiamy. To zawsze okazja do kontaktu z innymi ludźmi. porozmawiania, nawiązania nowych znajomości. Bo i tak się zdarza, że te kontakty potem się rozwijają - przyznaje pani Barbara ze Świebodzina. - Teraz tylko pustka. ZOBACZ TEŻPOCIĄGI ODWOŁANE, CO Z BILETAMI;nfPOLECAMY TEŻCZEKAMY NA KONIEC EPIDEMIIZobacz też: Pierwsze mikroskopowe zdjęcia koronawirusa. Efekt pracy rosyjskich naukowców<script async defer class="XlinkEmbedScript"  data-width="640" data-height="360" data-url="//get.x-link.pl/3d52d68c-051e-bdb4-afb0-94a52ba2bbb6,8dad734e-5e04-e3bc-cbb1-fd14843e50f3,embed.html" type="application/javascript" src="//prodxnews1blob.blob.core.windows.net/cdn/js/xlink-i.js?v1" ></script>

Koronawirus spustoszył te znane miejsca w lubuskich miastac...

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Kobiety w biznesie. Czy trudno im robić karierę?

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Gazeta Lubuska
Dodaj ogłoszenie