Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Most kolejowy nad Odrą w Kostrzynie już zniknął. Niemcy robią teraz miejsce pod nową konstrukcję

Jakub Pikulik
Jakub Pikulik
Trwa końcowa faza rozbiórki mostu kolejowego nad Odrą.
Trwa końcowa faza rozbiórki mostu kolejowego nad Odrą. Jakub Pikulik
Będzie kosztował 65 mln euro i będzie to pierwsza taka konstrukcja na świecie. Mowa o nowym moście kolejowym nad Odrą w Kostrzynie nad Odrą. Zanim jednak powstanie nowa konstrukcja, trzeba było zburzyć starą. Sprawdzamy postępy prac.

To niecodzienny widok. Na środku Odry na specjalnie usypanej platformie pracowały w środę (8 grudnia) dwie ciężkie maszyny, które kończyły rozbiórkę ostatniego z trzech filarów. To na nich opierał się stalowy most, którego już nie ma. Setki ton stali zostało pocięte na żyletki. Co ciekawe, fragment nieistniejącej już przeprawy trafił do Muzeum Twierdzy Kostrzyn. Muzealnicy mieli nawet okazję wybrać konkretny fragment, który wzbogacił ich zbiory.

Pierwszy taki most na świecie

Budowa nowego mostu kolejowego na Odrze realizowana jest przez stronę Niemiecką. To ogromne przedsięwzięcie. Po obu stronach rzeki zgromadzono masę ciężkiego sprzętu. Po zakończeniu prac rozbiórkowych ruszy budowa nowej przeprawy. Jej projekt zatwierdzono w 2015 r. Będzie ona unikatowa na skalę światową. Na Odrą wybudowany zostanie łukowy most sieciowy o długości 260 metrów. 130 metrów konstrukcji będzie przebiegało nad nurtem rzeki. Po moście poprowadzone zostaną dwa , przygotowane do elektryfikacji tory. Pociągi będą mogły tu osiągać 120 km/h (wcześniej pokonywały przeprawę z prędkością 30 km/h). W czym nowy most będzie taki wyjątkowy? Chodzi o to, że będzie pierwszym na świecie tego typu, w którego budowie wykorzystane będą włókna węglowe. Ma to zmniejszyć wagę konstrukcji przy jednoczesnym zwiększeniu wytrzymałości.

Trzeba podnieść tory

Most na Odrze to największa, ale nie jedyna inwestycja kolejowa na trasie Kostrzyn-Berlin. Po polskiej stronie już trwają dwie kolejne inwestycje. Jedna z nich polega na dostosowaniu torowiska prowadzącego do nowego mostu do jego nowej wysokości. Tory trzeba podnieść tak, żeby płynnie połączyły się z planowaną przeprawą.

Trwa też remont mostu nad Wartą

Trwa też remont drugiego mostu, kilka kilometrów dalej, już po polskiej stronie. Chodzi o przeprawę nad Wartą. Most ma zostać gruntownie odnowiony. Elementy konstrukcji będą demontowane, oczyszczane i zabezpieczane przed korozją. Newralgiczne elementy zostaną wzmocnione. Zaplanowano też uzupełnienie ubytków w podporach i przyczółkach. Uruchomiony zostanie też drugi, zamknięty od lat tor. Po zakończeniu inwestycji pociągi będą mogły pokonywać most z prędkością 120 km/h, czyli z taką samą jak most na Odrze. Odnowiony zostanie też wiadukt nad ul. Niepodległości. Całość będzie kosztowała 26 mln zł.

Wideo: Kostrzyn nad Odrą. Będzie remont mostu kolejowego nad Wartą na trasie Kostrzyn-Berlin

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska