Na odbudowę mostu w Bytomiu Odrzańskim wciąż nas nie stać

Dariusz Chajewski, 68 324 88 79, dchajewski@ gazetalubuska.pl
Kornel Kardzis i Mariusz Wawrów chcieliby powrotu mostu. W tle ocalały filar starej przeprawy.
Kornel Kardzis i Mariusz Wawrów chcieliby powrotu mostu. W tle ocalały filar starej przeprawy. fot. Paweł Janczaruk
Przez lata odbudowa przeprawy przez Odrę była obsesją mieszkańców miasta. Dziś także marzy im się nowy "kraciak", ale doskonale wiedzą, że to melodia odległej przeszłości. A przydałby się tu bardzo.

W sekretariacie magistratu w Bytomiu Odrzańskim wisi stylowa reprodukcja starej fotografii. Jakaś rodzina podczas spaceru, a w tle most. Przez wielu uznawany za jeden z najładniejszych na Odrze. To przeprawa, która przed 1945 rokiem łączyła w tym miejscu oba brzegi Odry. Po wojnie spinał je prom drogowy, a od kilku lat i to z przerwami przewoźnik, który na swoją łódkę może zabrać co najwyżej rower.

- Pewnie, że most by się przydał, chociażby, aby móc pojechać nad jezioro do Sławy - mówi Kornel Kardzis. - Niedawno tez mieliśmy robotę w Różanówce i musieliśmy nadkładać kupę kilometrów.
Dziś z przeprawy łodzią korzystają przede wszystkim rowerzyści. Z jednej strony turyści pragnący jednocześnie zobaczyć miasto i zamek w Siedlisku, z drugiej mieszkańcy Różanówki jadący po zakupy lub w odwiedziny do krewnych lub znajomych. - To byłby także magnes dla turystów - dodaje Mariusz Wawrów. - Teraz, gdy woda jest wysoka przeprawa nie działa.

Niestety według drogowych statystyków ruch tutaj jest za mały nawet na to, aby odtworzyć prom samochodowy. Pytania samorządowców skwitowano krótkim: "brak pieniędzy, może w dalekiej przyszłości". Most istnieje dziś jedynie na niektórych mapach satelitarnych. I na stronie internetowej wywodzących się z Bytomia Niemców, gdzie można znaleźć zdanie "obecny most w Bytomiu".

- Czekamy na odbudowę tego mostu jak na zbawienie - mówi wójt Siedliska Dariusz Strauss. - To ożywiłoby naszą gminę. Drogi prowadzące zarówno do Nowej Soli, jak i do Głogowa mamy w dobrej jakości, nie byłyby potrzebne większe inwestycje drogowe.

Większym realistą i pesymistą jest burmistrz Bytomia Jacek Sauter. - Nie oceniam tej sprawy w kategoriach czy chciałbym przeprawy, czy też nie - mówi. - Jeśli naszego państwa nie stać na budowę mostu w Milsku, gdzie naprawdę jest duży ruch... Nie mam złudzeń, nie wierzę, aby przed 2020 była szansa na tę inwestycję. Po drugie most nie stanie w tym samym miejscu. Może gdzieś za oczyszczalnią ścieków. W mieście ulice są za wąskie, a nowy most musiałby być alternatywą dla istniejących już w Głogowie i Nowej Soli. Nikt nie pozwoli sobie na budowę kładki.

Przez wieki połączenie z drugim brzegiem rzeki było dla miasta być, albo nie być i jedyną szansą funkcjonowania w okolicy potężnego, jak na lokalne warunki Głogowa. Od XVI wieku miasto należało do rodu Schönaichów, których główną siedzibą było Siedlisko. Stąd pierwszy stały most przez rzekę zbudowano w latach 1609 - 1611. Była to konstrukcja ziemno-drewniana. Wcześniej ruch odbywał się dzięki kursującym z brzegu, na brzeg przewoźnikom. Na przełomie XIX i XX wieku mieszkańcy zdecydowali się zorganizować ściepę. Most został zbudowany w 1907 roku, był dziełem zielonogórskiej firmy Beuchelt. Miał dla miasta znaczenie kluczowe. I finansowe. Aż do II wojny światowej pobierano tutaj opłatę mostową.

A tak na marginesie. Burmistrz Sauter żartuje, że po zbudowaniu mostu mogliby się o niego upomnieć Niemcy. Poprzedni, ten z 1907 roku, nie został spłacony... Z jego smętnych resztek planuje się zrobić... molo.

Najnowsze informacje o epidemii koronawirusa

Wideo

Komentarze 8

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

L
Leon

A posel Bogdan Bojko?
TYle dla naszego regionu zrobił.
Nie znajdzie dojścia do pieniażków?

m
milosnik mostów

kangur - to nie ten temat

k
kangur

Cieszmy sie. że mamy takiego przedstawiciela w sejmie.
Co na to poseł?
A poseł Bojko?
POseł Bogdan Bojko przeczytał
Pani Marszałek! Wysoka Izbo! W imieniu Klubu Parlamentarnego PO mam zaszczyt
przedstawić Wysokiej Izbie stanowisko klubu Platformy Obywatelskiej w sprawie
rządowego projektu ustawy o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a
Australią

Czyżby Poseł wybierał się służbowo na wycieczke do Australii?

(Słoneczko Peru) TUSK był na wycieczce życia to i poseł Bojko może chce jechać do Australii?
I my za takie tanie państwo płacimy.
Tanie dla wycieczkowiczów z PO.
Dośc tego.

m
milosnik mostów

aha, dokładny link do artykułu jest tutaj:

Mój odnośnik

i fotka:

Mój odnośnik

m
milosnik mostów

ciekawy artykół ze Świnoujścia o budowie mostu na wyspę Karsibór:

Wykonawca nowego mostu na wyspę Karsibór przejął plac budowy. Inwestycja ma być zakończona do końca przyszłego roku.

Wykonawcą jest konsorcjum firm Polimex -Mostostal S.A. Warszawa oraz Zakład Robót Hydrotechnicznych i Podwodnych UW Service sp. z o.o. Szczecin. Na razie przygotowuje plac budowy. W lutym mają być wbite pierwsze pale pod nowy most. Montaż wszystkich podpór ma być zakończony jeszcze w tym roku. Oddanie do użytku całej inwestycji nastąpi do końca 2012 roku.

Koszt budowy mostu to 41,4 mln zł. (brutto). Zapłaci w całości miasto.

Stary most Piastowski ma 370 metrów długości i zaledwie 420 centymetrów szerokości. Z tego powodu obowiązuje na nim ruch wahadłowy. Most wybudowano w 1966 roku i od tego czasu nie był ani razu gruntowanie remontowany. To jedyne połączenie wyspy Karsibór. Jego stan techniczny jest katastrofalny.
Nowy most będzie miał długość 407 metrów i szerokość 9,3 metra. Jezdnia będzie dwupasmowa, do tego chodnik dla pieszych.

- Jest to największa z inwestycji komunalnych realizowanych w Świnoujściu w okresie najbliższych dwóch lat. - dodaje Robert Karelus, rzecznik prezydenta miasta.

Stary most bedzie demontowany, więc może odkupić go po cenie przysłowiowego "złomu", trochę odrestaurować i problem z głowy. Długość na pewno większa niż potrzebna w Bytomiu. przęsła może by się dało przetransportować barkami Odrą.

a
abc

jeśli chodzi o statystyki, to nie ma w tym przypadku znaczenia jak duży ruch by się odbywał przez most, ale priorytetem jest znaczenie mostu w strategii zastępczej dla większych aglomeracji czyli Nowej Soli i Głogowa. W przypadku zamknięcia tych mostów - a tak się ostatnio częściej dzieje - nie ma alternatywy (alternatywą nie jest pokonywanie 90 km, gdy ma się do miasta 5 km) i chyba na tym trzeba by było oprzeć argumenty na pozyskiwanie środków na most (strategia zastępcza)

M
Monia

Most był by świetnym rozwiązaniem dla mieszkańców Bytomia - skrócona droga do Sławy no i pewnie wzrosła by liczba turystów... No ale raczej to nie realne w przeciągu 10 lat - to za droga inwestycja a Państwa jak zawsze na nic nie stać.

a
anka

chętnie bym obejrzała stronę internetową wywodzących się z Bytomia Niemców, czy ktoś może zna adres? ...z góry dziękuje

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3