Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Na podbój świata

Czesław Wachnik
Z przodu fiat linea jest bardzo podobny do znanego już grande punto. Auto jest ładne i zapewne będzie się podobało
Z przodu fiat linea jest bardzo podobny do znanego już grande punto. Auto jest ładne i zapewne będzie się podobało fot. Czesław Wachnik
W Stambule Fiat pokazał swoje najnowsze auto o nazwie linea. Od grande punto różni się ono znacznie większym bagażnikiem i kabiną pasażerską.

LINEA 1,4 BENZYNA W PIGUŁCE

LINEA 1,4 BENZYNA W PIGUŁCE

  • Długość/szerokość/wysokość (w cm) 456/195/149
  • Rozstaw osi (w cm) 260,3
  • Pojemność bagażnika (w litrach) 500
  • Przyspieszenie (0-100 km/h w sekundach) 14,6
  • Moc silnika (KM) 77
  • Prędkość maksymalna (km/h) 165
  • Średnie zużycie paliwa (l/100 km) 6,3
  • Fiat chce być znaczącym graczem na światowym rynku samochodowym. Szczególnie w krajach, które boom samochodowy mają dopiero przed sobą. Są to Chiny, Indie, Brazylia, Rosja, Turcja czy Argentyna. Dlatego na bazie płyty podłogowej, która służy do produkcji grande punto, zbudował lineę. Jednak, by zaspokoić oczekiwania klientów, rozstaw kół zwiększono do 260,3 cm. Poprawiono też zawieszenie. Dzięki temu linea stała się dużym i wygodnym samochodem rodzinnym, mogącym konkurować np. z astrą sedan czy nawet corollą sedan. Ta rywalizacja może być ciekawa także ze względu na cenę.

    Dlaczego linea?
    Plany Fiata są bardzo ambitne. Już w 2010 roku z jego fabryk ma wyjechać 3,5 mln aut. Nie tylko fiatów, których ma być najwięcej ale też alf romeo i lancii. Już w czerwcu w salonach pojawi się linea, ale niedługo później fiat 500 oraz bravo kombi. Będą też nowe alfy i lancie.

    Linea ma być autem światowym. Na początku jej produkcję rozpoczęto w tureckiej Bursie, ale auta te mają zjeżdżać też z fabryk w Rosji, Chinach i Brazylii. W tym roku ma ich być tylko 60 tys. sztuk, ale w 2012 roku już prawie 300 tys. sztuk.

    Auto powstało na płycie podłogowej zapożyczonej z grande punto. Którą jednak powiększono do 260,3 cm a także nieco zmodernizowano. Z przodu mamy kolumny McPhersona a z tyłu półniezależne zawieszenie z osią samoskrętną. Dzięki temu wewnątrz auta mamy dużo miejsca. Znacznie więcej niż w grande puto i więcej niż w wielu kompaktach czyli autach rodzinnych. Plusem auta jest też duży, by liczący 500 litrów bagażnik.

    Jaka jest linea?

    Deskę rozdzielczą przejęto z grande punto. Szkoda, że nie zrobiono pewnej modernizacji. Grande ma już dwa lata i nieco się zestarzało.
    Deskę rozdzielczą przejęto z grande punto. Szkoda, że nie zrobiono pewnej modernizacji. Grande ma już dwa lata i nieco się zestarzało. fot. Fiat

    Zarówno z przodu jak też na tylnej kanapie podróżować mogą nawet koszykarze
    (fot. fot. Czesław Wachnik)

    To ładne auto. Znacznie ładniejsze od grande puto. Z przodu dominują duże, zachodzące na boki reflektory oraz duży zderzak. Auto ma smukłą sylwetkę, a co chyba najważniejsze, bagażnik jak w wielu innych autach, które przerobiono na sedana, nie jest dominujący. Z boku linea przypomina nieco peugeota 307 CC czy megane cabrio. Natomiast wnętrze jest niemal kopią grande punto. W desce rozdzielczej zmieniono jedynie detale, identyczne są też fotele i tylna kanapa. To efekt dbania o niskie koszty produkcji. Jednak w porównaniu do grande punto, w linei jest znacznie więcej miejsca. Zarówno z przodu jak też na tylnej kanapie wygodnie będą podróżowali nawet koszykarze.

    Na początku najnowszy fiat będzie oferowany z jednym z trzech silników. Dwa benzynowe będą miały moc 77 lub 120 KM a diesel 1,3 litra moc 90 KM. Ten ostatni będzie przyjeżdżał do Turcji aż z Tych. Polska fabryka Fiata należy do najlepszych w koncernie. Później oferta wzbogaci się o silnik diesla o mocy 120 KM.

    Włosi doskonale wiedzą, że o powodzeniu na rynku decyduje też cena. W Niemczech najtańsza linea ma kosztować 13 tys. euro, a w Rumunii 12.550 euro. Ceny w Polsce jeszcze nie podano. W Istambule szefowie Fiata Auto Poland m.in. dyrektor Wojciech Halarewicz zapowiadali, że za nowa linea będzie kosztowała w granicach 40-41 tys. zł. Z silnikiem 77 KM, dwoma poduszkami powietrznymi, ABS z ESP i centralnym zamkiem.

    Linea w teście

    Deskę rozdzielczą przejęto z grande punto. Szkoda, że nie zrobiono pewnej modernizacji. Grande ma już dwa lata i nieco się zestarzało.
    (fot. fot. Fiat )

    Gospodarze premiery czyli Turcy wyznaczyli trasy testu zarówno przez Istambuł jak też okoliczne miejscowości. Dziennikarzom do dyspozycji przekazano auta zarówno z silnikami benzynowymi jak też diesla. Niestety, ogromne korki jakie były w Istambule sprawiły, że zdążyliśmy przejechać się tylko modelem z dieslem o mocy 90 KM.

    Jak zachowywało się auto?

    1 w środku nawet przy sporych prędkościach było cicho,

    2 silnik bez problemów rodził sobie z autem, ale w górach trzeba było niekiedy redukować biegi,

    3 zawieszenie jest dosyć twarde. To konsekwencja tego, że linea jest autem dostosowanym także do złej jakości dróg,

    4 niebywałe wrażenie robi przestronność kabiny. Z tyłu można wręcz spać,

    5 linea bez kłopotów pokonywała nawet ostre górskie zakręty,

    6 uwagę zwracały też doskonałe hamulce oraz pracująca bez problemów skrzynia biegów,

    Wydaje się, że linea jest autem, które dobrze sprawdzi się zarówno w warunkach miejskich oraz w czasie wypraw poza miasto. Jej atutem jest przyzwoity komfort jazdy, przestronne wnętrze oraz zapowiadana rozsądna cena. Inne sedany kosztują znacznie więcej.

    Dołącz do nas na Facebooku!

    Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

    Polub nas na Facebooku!

    Kontakt z redakcją

    Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

    Napisz do nas!
    Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska