Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Na starej linii kolejowej powstanie ścieżka rowerowa?

Mateusz Feder 507 050 587 [email protected]
sxc.hu
Ponad 40 km trasę rowerowo - pieszą wzdłuż nieczynnej linii kolejowej Skwierzyna - Krzyż chcą zbudować samorządy. To na razie plany warte 20 mln zł.! - Szanse na to są spore - mówi burmistrz Skwierzyny.

Salwasmyk na forum www.gazetalubuska.pl wspomina dawną trasę kolejową Skwierzyna - Krzyż z nostalgią: - Ukochałem ten szlak kolejowy. Został zniszczony i to jest barbarzyństwo. Chciałbym, by przywrócono pamięć o tym szlaku. Na tej trasie istnieją wszystkie budynki kolejowe, które są perełkami architektury lat 30. Tak dobrze zachowanych budynków już chyba w Polsce nie ma. Należy to wykorzystać turystycznie - zachęca. Pod jego postem pojawiło się kilkanaście podobnych wpisów. Ja namawia, by samorządy "ostro wzięły się do pracy" i stworzyły wzdłuż tej linii ścieżkę rowerową. - Byłaby to wspaniała inwestycja - zaznacza.

Dawid Witkowski spod Drezdenka uważa, że stare i nieczynne linie kolejowe w Europie wykorzystywane są jako atrakcja turystyczna. - Ale nie tylko, wiele podobnych inwestycji widziałem na Śląsku, warto by Drezdenko właśnie poszło tą drogą - przekonuje. I wymienia superlatywy: - Pojawiają się u nas turyści, nawet z zagranicy, hotele rozkręcają interes, a miasto miałoby porządną wizytówkę. Taka inwestycja to kapitał na przyszłość - tłumaczy.

Niedawno z inicjatywą adaptacji na cele turystyczne nieczynnej trakcji Skwierzyna - Krzyż (trasa biegnie m. in. przez gminę Santok i Drezdenko) wyszedł burmistrz Skwierzyny Tomasz Wartos. - To są dopiero wstępne plany - zastrzega włodarz. I zaznacza, że konsultował się już w tej sprawie z zainteresowanymi gminami, urzędem wojewódzkim i przedstawicielem rządu. - Chcemy jak najwięcej osób tą ideą zainteresować - mówi. Plan jest taki. Wzdłuż trasy powstają ścieżki do uprawiania turystyki rowerowej, pieszej a nawet konnej. Niedaleko jest rzeka Warta. - I to też należy wykorzystać. Można organizować w przyszłości spływy kajakowe, rozkręcać turystykę wodną - wymienia Wartos. W planach jest także adaptacja poszczególnych stacji i peronów, a nawet uruchomienie pojazdów szynowych, np. drezyn.
Burmistrz Drezdenka Maciej Pietruszak przyznaje, że "pomysł mu się spodobał". Ale od razu zastrzegł: - W grę wchodzą spore pieniądze (inwestycja wyceniana jest na 20 mln zł - red), możemy jedynie je zdobyć ze środków zewnętrznych. Gwarantujemy w tej sprawie pełną współpracę - deklaruje Pietruszak.

Wartos zaznacza, że inwestycja dotyczy dwóch województw (Krzyż leży w Wielkopolsce). - Z dwóch Urzędów Marszałkowskich (to one przyznają dotację unijne - red.) zawsze łatwiej można zdobyć środki - myśli głośno. Pomoc przy projekcie zadeklarowała także senator Helena Hatka. Kiedy inwestycja może ruszyć? Tego jeszcze nie wiadomo, ale optymistyczne plany to 2015 r.

Motoryzacja do pełna! Ogłoszenia z Twojego regionu, testy, porady, informacje

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska