Nadciąga kometa C/2019 Y4 ATLAS. Czy będzie to najbardziej niezwykłe zjawisko widoczne na niebie w 2020 r.?

red.
Droga mleczna. Na następnych zdjęciach: koniunkcja Wenus i Plejad oraz Pełnia Różowego Księżyca pixabay
Pasjonaci astronomii z ekscytacją śledzą doniesienia o niedawno odkrytej komecie C/2019 Y4 ATLAS, która wkrótce miała być widoczna gołym okiem nawet za dnia.

Przelot każdej komety, która jest na tyle jasna, że widać ją gołym okiem, zawsze budzi spore emocje. Nadzieję na obserwację niecodziennego zjawiska dało odkrycie komety C/2019 Y4 ATLAS.

Zauważyli ją dosyć niedawno, bo 28 grudnia 2019 roku, astronomowie z obserwatorium na Hawajach, którzy dysponują automatycznym systemem wykrywania obiektów bliskich Ziemi ATLAS (Asteroid Terrestrial-Impact Last Alert System).

- W połowie maja kometę będzie można obserwować gołym okiem. W miarę zbliżania się do Słońca będzie stawała się coraz jaśniejsza. Najlepsze warunki do obserwacji powinny się pojawić w okolicach 22 maja. W tym dniu wypadnie nów Księżyca, noc będzie ciemna, bez jego blasku. Kometa przejdzie najbliżej Ziemi 23 maja 2020, w odległości około 120 mln km. Jeżeli niebo będzie w tym czasie bezchmurne, będzie możliwość obserwacji tego zjawiska – donosili naukowcy.

Niestety wiele komet, w miarę zbliżania się do Słońca, spala się i po prostu znika. Czy tak będzie też w tym przypadku? Najnowsze informacje o losie komety C/2019 Y4 ATLAS nie są optymistyczne. Astronomowie donoszą, że obiekt rozpada się na kawałki. Jądro komety podzieliło się już na cztery części.

Oto zdjęcia komety z 11 kwietnia:

Na pocieszenie przypominamy najciekawsze zjawiska na niebie z ostatnich tygodni i zachęcamy do obejrzenia ciekawych zdjęć.

Nadciąga kometa C/2019 Y4 ATLAS. Czy będzie to najbardziej n...

Pełnia Różowego Księżyca

Pełnia Różowego Księżyca, czy jak kto woli Pełnia Kiełkującej Trawy - to nazwy pełni, która przypada w kwietniu. Tym razem warunki do obserwacji były bardzo dobre, a Księżyc pojawił się jeszcze przed zapadnięciem zmroku.

Zobacz wideo: Różowy Księżyc nad Europą. Największa pełnia w tym roku

wideo: RUPTLY

Koniunkcja Wenus i Plejad

Wenus jest planetą w Układzie Słonecznym drugą pod względem odległości od Słońca, jej odległość od Ziemi zmienia się w zakresie od około 40 mln km do około 259 mln km. Z kolei Plejady są gromadą gwiazd, jedną z ponad tysiąca znanych w Drodze Mlecznej. Dystans, jaki nas od niej dzieli, to 444 lata świetlne. Mimo że ich spotkania nie są czymś nadzwyczajnym, obiekty te mijają się raz bliżej, raz dalej, to przejście Wenus bezpośrednio na tle gromady zdarza się co 8 lat.

Dodatkową atrakcją tego wydarzenia był przelot w podczas obserwacji koniunkcji, czterech serii satelitów Starlink, co można zobaczyć na zdjęciach.

Starlinki to wprowadzona przez firmę SpaceX na orbitę okołoziemską seria satelitów, która w przyszłości ma służyć do dostarczania szerokopasmowej łączności internetowej w dowolne miejsce na Ziemi. Docelowo, w ramach programu Starlink, założona przez Elona Muska firma SpaceX, planuje wynieść na orbitę czterdzieści dwa tysiące satelitów. Co jakiś czas można obserwować sznur jasnych punktów przemieszczających się po niebie. To właśnie satelity, które zostały ochrzczone mianem kosmicznego pociągu Elona Muska.

Ogromna szelfowa chmura, odwrócona tęcza, krwawy zachód słońca  to tylko niektóre zjawiska, które udało się naszym Czytelnikom sfotografować. Zobaczcie zdjęcia rzadkich zjawisk, które można było w ostatnich miesiącach obserwować na lubuskim niebie.Zobacz wideo: Krwawy Księżyc uwieczniony w niesamowitym timelapsieWideo: STORYFUL