Najbezpieczniejsze samochody, jakie pojawiły się na drogach

(wak)
Tak wyglądał kia cee'd po uderzeniu w przeszkodę
Tak wyglądał kia cee'd po uderzeniu w przeszkodę Fot. EuroNCAP
Europejska organizacja EuroNCAP co kilka tygodni rozbija kolejne auta. Dzięki temu wiemy jak zachowują się one w trakcie poważnych wypadków.

Testy pokazały, że mały niekoniecznie musi być mniej bezpieczny. Po pięć gwiazdek dostały zarówno fiat 500 jak też znacznie od niego większy citroen C5.

Gwiezdna ocena

,,Pięćsetka" zdobyła 35 punktów, co oznacza maksymalną ocenę pięciu gwiazdek w ochronie pasażerów. Bezpieczeństwo dzieci oceniono na trzy gwiazdki, zaś pieszych - na dwie gwiazdki. Natomiast citroen C5 dostał 4 gwiazdki za ochronę dzieci, ale tylko dwie za ochronę pieszych. Czyli 500 uzyskała ogółem tylko jedną gwiazdkę mniej od C5.
Po 34 punktów otrzymały także koreański kia cee'd i najnowszy peugeot 308. Dodajmy, że jest to pierwszy samochód Kia, który w całej historii testów zderzeniowych EuroNCAP, uzyskał tak dobry wynik. Wysoko, bo na cztery gwiazdki oceniono cee'da pod względem ochrony dzieci. Za bezpieczeństwo pieszych kia przyznano tylko dwie gwiazdki.

Nie było też niespodzianek przy badaniu peugeota 308. Dostał on pięć gwiazdek za ochronę pasażerów. Bezpieczeństwo dzieci oceniono na cztery gwiazdki, zaś pieszych - na trzy.

Nieco rozczarował natomiast twingo, któremu przyznano 28 punktów i cztery gwiazdki w zakresie ochrony dorosłych. Przetestowano też najnowsze suzuki splash, renaulta kangoo i BMW x3. Wszystkie one otrzymały po 4 gwiazdki za ochronę dorosłych. W x3 i kangoo ochronę dzieci oceniono na 4 gwiazdki, oba auta nie są jednak zbyt bezpieczne dla przechodniów. BMW dostało w tej kategorii tylko jedną gwiazdkę, a renault dwie. Suzuki splash otrzymało trzy gwiazdki za ochronę dzieci i pieszych.

Atak na ciało

HISTORIA RANKINGU

Początki EuroNCAP (Europejski Program Oceny Bezpieczeństwa Samochodów Nowych) sięgają 1997 roku. Program ten cieszy się obecnie wsparciem pięciu krajów Europy, Komisji Europejskiej oraz organizacji motoryzacyjnych i konsumenckich całej Europy. Publikuje oceny poziomu bezpieczeństwa samochodów większości popularnych marek oferowanych w Europie i pełni rolę promotora coraz doskonalszych rozwiązań bezpieczeństwa w nowych i przyszłych konstrukcjach wobec wszystkich liczących się producentów motoryzacyjnych - także w skali światowej.

W Europie bardzo popularne są samochody z nadwoziem typu pickup. Pełnią one też funkcje pojazdów rodzinnych. Dlatego Euro NCAP postanowił sprawdzić, jak auta te zachowują się w czasie wypadku. Testom poddano samochody isuzu d-max oraz bardziej znane w Polsce mitsubishi L200 i nissana navarę. Wyniki testów, a szczególnie nissana są fatalne.

Deska rozdzielcza nissana poważnie uszkodziła kolana manekina, a pedał przyspieszenia cofnął się aż o 20 cm! Test pokazał też, że w czasie wypadku uszkodzone zostałyby inne części ciała kierowcy jak klatka piersiowa czy szyja. Dlatego navarę oceniono tylko na jedną gwiazdkę. Skreślono ją jednak, kiedy okazało się, że poduszki i napinacze pasów bezpieczeństwa odpaliły za późno.

Reakcja producenta

TESTY ZDERZENIOWE

Program badań obejmuje próbę kolizji czołowej (40 proc. szerokości pojazdu uderza w przeszkodę) przy prędkości 64 km/h, kolizji bocznej (uderzenia w bok pojazdu) przy prędkości 50 km/h oraz tzw. ,,test słupa'' (uderzenie pojazdu bokiem w wąską przeszkodę np. latarnię uliczną) przy prędkości 29 km/h. Wyniki poszczególnych pojazdów zależą od ilości przyznawanych punktów. Maksymalna ocena w przypadku kolizji czołowej wynosi 16 punktów (po 4 za zabezpieczenie głowy, klatki piersiowej, kolan i stóp) i aby zdobyć 5 gwiazdek w zakresie bezpieczeństwa pasażera dorosłego, testowany pojazd uzyskać musi co najmniej 13 punktów.

Na wyniki testu szybko zareagował Nissan, który w porozumieniu z Euro NCAP, zmodyfikował oprogramowanie sterujące pirotechnicznymi napinaczami pasów i poduszkami powietrznymi. Poprawiony samochód został już dostarczony organizacji, która wkrótce ma opublikować wyniki kolejnego testu. Co więcej, Nissan ogłosił akcję serwisową, którą objęte są wszystkie wyprodukowane od 2005 roku samochody.

Nieco lepiej poradził sobie isuzu. Samochód ten początkowo oceniono na dwie gwiazdki, jednak, kiedy okazało się, że obrażenia karku i klatki piersiowej były zbyt duże, jedną skreślono. Najlepiej z całej trójki poradził sobie L200. Samochód oceniono na 4 gwiazdki.

Wideo

Komentarze 2

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

M
Misiek

Subtelna reklama ;D

m
mateo

Ja właśnie w takim teście wypatrzyłem swoją Lancie deltę. Nie dwano kupiłem Otrzymała 5* za bezpieczeństwo. Myślałem, ze te auta z górnej półki sa strasznie drogie, ale zapłaciłem za nią ok 70tys, a to niewiele.
Znacie ten model?

Dodaj ogłoszenie