Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Naprawa gwarancyjna

(gm)
Odpowiada Marcin Wujaszek, główny specjalista z zielonogórskiej delegatury inspekcji handlowej
Odpowiada Marcin Wujaszek, główny specjalista z zielonogórskiej delegatury inspekcji handlowej
Czy mam prawo żądać samochodu zastępczego, gdy mój jest naprawiany na podstawie karty gwarancyjnej? Czy to prawda, że oprócz gwarancji mogę skorzystać z rękojmi? Na pytania Czytelniczki odpowiada specjalista.

* W grudniu kupiłam nowy samochód w salonie. Niestety, nie dane mi było długo się nim cieszyć. Już po dwóch tygodniach użytkowania zepsuł się (i to poważnie) układ wtryskowy. Odholowałam samochód do salonu, żeby skorzystać z gwarancji i zaczęły się schody. Nie dość, że muszę kilka tygodni czekać na - ponoć trudno dostępną - część, to jeszcze nie przydzielono mi samochodu zastępczego, tłumacząc że wszystkie są zajęte. Czy tak można postępować z klientem? Czy to prawda, że oprócz gwarancji mogę skorzystać z rękojmi?

Odpowiada Marcin Wujaszek, główny specjalista z zielonogórskiej delegatury inspekcji handlowej

- Zgodnie z treścią art. 8 ust. 1 ustawy z 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. 141 poz. 1176 ze zm.), jeżeli towar konsumpcyjny jest niezgodny z umową, kupujący może żądać od sprzedawcy doprowadzenia go do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę albo wymianę na nowy, chyba że naprawa albo wymiana są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów.

Przy ocenie nadmierności kosztów uwzględnia się wartość towaru zgodnego z umową oraz rodzaj i stopień stwierdzonej niezgodności. A także bierze się pod uwagę niedogodności, na jakie naraziłby kupującego inny sposób zaspokojenia. Dochodzenie swoich praw w ten sposób jest niekiedy potocznie nazywane "rękojmią", ale nie jest to rękojmia w cywilnoprawnym znaczeniu tego słowa. "Prawdziwa" rękojmia nie obowiązuje bowiem w warunkach sprzedaży konsumenckiej - czyli sytuacji, w której przedsiębiorca sprzedaje towar osobie fizycznej, nabywającej go w celu nie służącym prowadzonej działalności gospodarczej.

Inny sposób reklamacji zepsutego towaru może wynikać z udzielonej gwarancji. W przypadku sprzedaży samochodów jest to najczęściej wybierana przez konsumentów ścieżka (ale skorzystanie z reklamacji u sprzedawcy jest oczywiście możliwe). Odpowiedzialny za usunięcie wady jest wówczas gwarant, czyli wystawca gwarancji (w przypadku samochodów najczęściej producent lub przedstawiciel producenta). Korzystając z tej drogi reklamacji musimy stosować się do warunków gwarancji określonych najczęściej w tzw. książce gwarancyjnej. Mogą mieć one różną (zależną od woli gwaranta) treść, jako że samo udzielenie gwarancji nie jest obowiązkowe. Do warunków gwarancji (w tym terminów) musi się rzecz jasna stosować również gwarant.

Obowiązujące przepisy (zarówno dotyczące niezgodności towaru z umową jak też gwarancji) nie wypowiadają się na temat obowiązku dostarczania towaru zamiennego na czas załatwiania reklamacji. Takie rozwiązanie może oczywiście (lecz nie musi) przewidywać gwarancja. W przypadku gwarancji na nowe samochody dostarczanie pojazdów zamiennych jest bardzo powszechne (koncerny samochodowe chcą sobie w ten sposób zjednać klientów), ale obowiązujące przepisy nie wymagają takiego rozwiązania. Warto zatem zapoznać się z treścią gwarancji, by poznać swoje uprawnienia.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska