Nareszcie wakacje!

Leszek Kalinowski 68 324 88 74 lkalinowski@gazetalubuska.pl
Amelia, Klaudia, Filip, Piotrek i Krysia z Gimnazjum nr 1 w Zielonej Górze cieszą się z wakacji fot. Mariusz Kapała
Uff, uczniowie wreszcie odetchnęli z ulgą. Dwa miesiące laby! Cudownej. Pod warunkiem, że zabierzemy ze sobą pozytywne nastawienie i dobry humor. Wtedy wystarczy balkon… naprzeciw amfiteatru.

- Gdzie spędzicie wakacje? - pytam rodzeństwo Artura i Joannę Kulińskich, którzy na zakończenie roku odbierają - za wyniki w nauce - stypendium prezydenta Zielonej Góry.
- Na balkonie! Mieszkamy naprzeciw amfiteatru, szykują się niezłe imprezy, wystąpią gwiazdy - odpowiadają. - Poza tym wy nie doceniacie tego, co macie! Dopiero niedawno przeprowadziliśmy się tutaj. Mieszkaliśmy na Śląsku. Widzimy wielką różnice. Ludzie są tu milsi i weselsi. Przyrody też nie ma co porównywać. Macie tu cały czas wakacje! I dodają, że wybierają się też do Grecji z rodzinką. - Zgłębiać tajniki starożytności - podkreśla Artur, który zbiera… miecze.

Cyców i Zimna Wódka

Natomiast Piotr Banach i Kasia Karlicz chcą pojechać do Włoch. Albo do Ameryki, albo Korei. W Polsce.
- Szukamy na mapie ciekawych nazw miejscowości. Chcemy dotrzeć do tych miejsc i nakręcić film. Taki z przymrużeniem oka - dodają.
A jest w czym wybierać. Piotrka interesują: Zdrada, Swornegacie, Biały Kał, Wielkie Lenie, Cyców, Babule, Zimna Wódka, Pupki, Babki Oleckie no i najważniejsze - Nowe Laski. Kasia chciałaby raczej do Nieba, Piekiełka, Kwiatuszków Wielkich, Geniuszów, choć i Hultajewo intryguje.
- Nie musimy jeździć daleko, u nas też może być ciekawie w Kłopocie, Podłej Górze czy Nietoperku - zauważa Kasia.

Licealistka Martyna Pięta także ma ambitne plany: zrobi kurs prawo jazdy, tenisa ziemnego. Znajdzie jednak czas i na odpoczynek. Nad morzem. Oczywiście w miłym towarzystwie.
Jej koleżanka Natalia Filipowicz też się wybiera nad Bałtyk, ale najpierw tam popracuje w recepcji ośrodka wypoczynkowego. - Więcej osób z naszej szkoły wyjeżdża. Pracę załatwił nam nauczyciel - zdradza.
- Lubię poszaleć na desce, więc jadę do Międzyzdrojów. Z całą paczką. Dlaczego tam? Tam jest plaża nudystów - śmieje się Łysy i prosi, by podać tylko pseudonim, bo rodzice nie wiedzą, że lubi się kąpać i opalać bez tekstyliów.
Za to Robert Januszewicz ubierze się podwójnie. Zamierza odwiedzić bunkry i zaliczyć najdłuższą jaskiniową trasę turystyczną w Jaskini Wierzchowskiej koło Krakowa.

Lubimy taplać się w ciepełku

Młodsi uczniowie wybierają się natomiast na półkolonie i kolonie. Drugoklasistka Weronika Bruczyńska mówi, że wyjedzie do Karpacza.
- Mój syn Igor po raz pierwszy pojedzie na kolonię. Do Świnoujścia. Mam nadzieję, że nie dostanę od niego kartki z tekstem: Jest naprawdę świetnie. Nie martwcie się o mnie. PS. A co to jest epidemia? - żartuje zatroskana mama Elżbieta Walewska.

Młodsze dzieci wyruszają nad nasze morze i w nasze góry. Starsi wolą zagranicę.
- Młodzież w wieku 14-18 lat wybiera kolonie i obozy w Bułgarii, Hiszpanii i Grecji. Cenowo zbliżone są one do tych w naszym kraju - mówi Magda Jabłońska z gorzowskiego biura podróży El Mundo. - To typowo rekreacyjne wyjazdy. Obozy tematyczne: żeglarskie, kajakowe, paintballowe, taneczne, jazdy konnej cieszą się w tym roku mniejszym zainteresowaniem. Ogólnie jednak jest lepiej z wyjazdami niż w latach ubiegłych.
Ciepłe morza wybierają też zielonogórzanie, co potwierdza Ewa Jaworska z biura podróży Exodus.

Popatrzymy w niebo

- Najpierw mamy w planach trochę zarobić na truskawkach i czereśniach, może jeszcze na ogórki się załapiemy, a potem wyruszamy... do domu do góry nogami. Do Szymbarku. Zobaczyliśmy zdjęcia u znajomego i postanowiliśmy wybrać się tam. No i zwiedzić kawałek Kaszub - mówią Ela Kamińska i Joasia Wróbel z Nowej Soli.
Zielonogórzanka Iga Garlicewicz wybiera się natomiast na pielgrzymkę. Jej zdaniem, w domu także nie będzie narzekać na nudę. Przecież jest Lato Muz Wszelakich.

- Program lata jest tak bogaty, że każdy znajdzie w nim coś dla siebie. Dzieci zapraszamy m.in. do amfiteatru na spektakle z cyklu ,,Bajki, bajdy, banialuki". Także w amfiteatrze będzie operetka ,,Zemsta Nietoperza" . Poza tym ciekawe będą imieniny Anny, festiwal filmowy Quest Europe, bluseowe noce, wieczory u Luteranów, spotkanie z orkiestrą mandolinową, wieczory biesiadne czy pokazy nieba przy wykorzystaniu teleskopu astronomicznego - zachęca Agata Miedzińska, dyrektorka Zielonogórskiego Ośrodka Kultury.