Piotr Kobyliński
NASA przeprowadziła pierwszy w historii test obrony planetarnej dotyczący zmiany trajektorii asteroidy Fot: facebook.com/NASA
Sonda NASA zgodnie z planem zderzyła się z planetoidą Dimorphos w ramach misji DART - pierwszego w historii testu obrony planetarnej. Misja miała na celu sprawdzenie, na ile uderzenie w ciało niebieskie zmieni jego kurs. Dane, jakie przez ostatnie dwa tygodnie analizował zespół badawczy NASA Double Asteroid Redirection Test (DART) wykazały, że uderzenie kinetyczne statku kosmicznego z jego docelową asteroidą, Dimorphos, z powodzeniem zmieniło orbitę tego ciała niebieskiego.

Chcemy być gotowi

Bill Nelson, administrator NASA, powiedział, że misia DART świadczy o tym, jak NASA stara się być gotowa na wszystko, czym zaskoczy nas wszechświat.

Wszyscy jesteśmy odpowiedzialni za ochronę naszej rodzinnej planety. W końcu to jedyna, jaką mamy – powiedział.

Jak dodał, „NASA udowodniła, że jesteśmy poważni jako obrońcy planety. To przełomowy moment dla obrony planetarnej i całej ludzkości, demonstrujący zaangażowanie wyjątkowego zespołu NASA i partnerów z całego świata”.

"To mały krok dla człowieka..."

Przed uderzeniem DART okrążenie swojej większej macierzystej asteroidy, Didymos, zajmowało asteroidzie Dimorphos 11 godzin i 55 minut. Od czasu celowego zderzenia DART z Dimorphos 26 września astronomowie używali na ziemi teleskopów, aby zmierzyć, jak bardzo zmienił się ten czas. Teraz zespół badawczy potwierdził, że uderzenie sondy zmieniło orbitę Dimorphosa wokół Didymos o 32 minuty, skracając orbitę z 11 godzin i 55 minut do 11 godzin i 23 minut. Ten pomiar zawiera margines błędu wynoszący plus minus 2 minuty.

Przed uderzeniem NASA spodziewała się minimalnej zmiany okresu orbitalnego Dimorphos o 73 sekundy lub więcej. Oczekiwania rezultatu eksperymentu naukowców okazały się być ponad 25-krotnie większe.

Ten wynik jest ważnym krokiem w kierunku zrozumienia pełnego wpływu DART na docelową asteroidę. W miarę pojawiania się nowych danych każdego dnia astronomowie będą mogli lepiej ocenić, czy i jak misja taka jak DART może zostać wykorzystana w przyszłości do ochrony Ziemi przed zderzeniem z asteroidą, jeśli kiedykolwiek odkryjemy, że takie zagrożenie zmierza w naszą stronę – powiedziała Lori Glaze, dyrektor NASA Planetary Science Division w siedzibie NASA w Waszyngtonie.

Badania wciąż trwają

Zespół badawczy wciąż pozyskuje dane z obserwatoriów naziemnych na całym świecie.

DART dostarczył nam fascynujących danych dotyczących zarówno właściwości asteroid, jak i skuteczności impaktora kinetycznego jako technologii obrony planetarnej – powiedziała Nancy Chabot, kierownik ds. koordynacji DART z Johns Hopkins Applied Physics Laboratory (APL) w Laurel w stanie Maryland.

Jak dodała, „zespół DART kontynuuje prace nad tym bogatym zbiorem danych, aby w pełni zrozumieć pierwszy test obrony planetarnej dotyczący odchylania się asteroidy”.

Za mniej więcej cztery lata w ramach projektu Hera Europejskiej Agencji Kosmicznej planowane jest również przeprowadzenie szczegółowych badań zarówno Dimorphos, jak i Didymos, ze szczególnym uwzględnieniem krateru pozostawionego po kolizji DART i dokładnych pomiarów masy Dimorphos.

Ani Dimorphos, ani Didymos nie stanowią żadnego zagrożenia dla Ziemi przed ani po kontrolowanej kolizji DART z Dimorphos.

Obiekty teleskopowe przyczyniające się do obserwacji wykorzystanych przez zespół DART do ustalenia tego wyniku to: Goldstone, Obserwatorium Green Bank, Teleskop Swope w Obserwatorium Las Campanas w Chile, Teleskop Duński w Obserwatorium La Silla w Chile oraz Obserwatorium Las Cumbres globalne obiekty sieci teleskopów w Chile i RPA.

OnePlus