Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nasze miasta walczą o miejsce na planszy Monopoly

Marek Pakoński, (slon), (jm)
Gorzowianie głosują codziennie, namawia ich to tego urząd miasta. Dzięki codziennym klikom internautów miasto raczej na pewno pojawi się na planszy polskiej edycji Monopoly.
Gorzowianie głosują codziennie, namawia ich to tego urząd miasta. Dzięki codziennym klikom internautów miasto raczej na pewno pojawi się na planszy polskiej edycji Monopoly. fot. Kazimierz Ligocki
Kupują nieruchomości i hotele... Gdzie? Chcemy, aby u nas. Tym razem walczymy bowiem nie o inwestorów, ale o... graczy. I o to, aby lubuskie miasta znalazły się na polach Monopoly, najpopularniejszej na świecie gry planszowej.

Do głosowania na Gorzów zachęcają imponujące plakaty i bannery. Pięć billboardów: przy głównych skrzyżowaniach w mieście, a także na ścianie budynku magistratu. - Wiszą na powierzchniach reklamowych należących do miasta, więc koszt promocji to tylko 2 tys. zł - mówi Małgorzata Pera z wydziału rozwoju i promocji miasta. Natomiast 100 utrzymanych w pomarańczowo-biało-czerwonych barwach miasta plakatów można spotkać w witrynach sklepów w centrum. Hasło "Nie bądź pionkiem. Głosuj na Gorzów" widnieje także w kawiarni Corto Caffe', gdzie w każdy wtorek rozgrywane są turnieje Monopoly. Przychodzą gracze, rozstawiają plansze, rzucają kostkami i... kupują. Nieruchomości w Paryżu lub Nowym Jorku. A dlaczego nie u nas? Stąd tłumy internautów chwyciły za myszki i klikają. Aby na planszach pojawiły się nasze miasta.

Patriota ma głosować!

Wieść o tym, że w Monopoly będzie można zagrać polskimi miastami obiegła kraj 20 lutego. Którymi? To zależy od nas i naszych głosów. Szansa na promocję nie byle jaka. Bo Monopoly to najpopularniejsza gra planszowa na świecie! Można grać całą rodziną, z przyjaciółmi, nawet podczas wieczorków integracyjnych. Chcemy mieć swoje miasto na planszy? No pewnie! Gdy ruszyło głosowanie, Zielona Góra i Gorzów znalazły się na liście 60 miast głównych, spośród których na planszę wejdzie pierwszych 20. Reszta ubiega się o tzw. dziką kartę, z którą wejdą na planszę tylko dwa. Magistraty podeszły do "zabawy" naprawdę poważnie.

Ale niewiele aż tak poważnie, jak w północnej stolicy województwa.
- Zadaniem nas wszystkich, jako lokalnych patriotów jest zagłosować na Gorzów tak dużo, jak się da, ale również zachęcić do tego mieszkańców! - to słowa dyrektor Pery. Konferencja prasowa, plakaty w mieście, billboardy... Tak, Gorzów naprawdę chce być w Monopoly. Dlaczego? "To doskonała okazja do promocji miasta, jego walorów, atrakcji turystycznych oraz możliwości biznesowych. To także prestiż, jakim jest znalezienie się na planszy jednej z najbardziej rozpoznawanych i lubianych gier na świecie." - czytamy na stronie internetowej UM. Poważne podejście się opłaca. Gorzów jest już na trzecim miejscu i całkiem możliwe, że wkrótce będzie walczył o pierwsze. W tyle pozostawił Wrocław, Kraków, Szczecin, czy Warszawę...

Zielona Góra nie promuje się aż tak spektakularnie. Nacisk położono na internautów.
- Jesteście wspaniali, to, jak potrafiliście się zjednoczyć i wspólnie działać w jednym celu jest piękne. - cieszy się Bartosz Kalembkiewicz z wydziału sportu, kultury i turystyki urzędu miasta, który prowadzi akcję głosowania na Zieloną Górę na facebook'u. To głównie jemu oraz ponad tysiącowi internautów, którzy zadeklarowali codzienne klikanie, zawdzięcza Winny Gród wysoką pozycję w rankingu. - Codziennie awansujemy. W środę do szkół poszły prośby o głosy. Liczymy na młodzież! - planuje Kalembkiewicz. Dlaczego miasto nie idzie na całość, jak Gorzów? - Szukamy działań bezkosztowych. Nie chcemy dodatkowo obciążać budżetu. Z 10. miejsca też wejdziemy i nie wydamy na to fortuny... - tłumaczy Kalembkiewicz. W akcję włączył się zielonogórski MZK, który zachęca do głosowania na swych tablicach świetlnych. Ale wynik zmienia się co godzinę. W środę Zieloną Górę wyprzedziły Kalisz i Piotrków Trybunalski i do tej pory Winny Gród nie może ich wyprzedzić.

A mniejsze miasta, te z "dzikiej karty"? Głosują na większe i proszą ich mieszkańców o "wzajemność". Zielona Góra weszła w koalicję z Głogowem, Nową Solą i Sulechowem. Poznań związał się z Gnieznem, a Tarnów z Gorlicami. Z drugiej strony Głogów wspomaga zarówno Zieloną Górę, jak i Wrocław, natomiast Międzyrzecz wspiera Gorzów. Efekty współpracy widoczne są w rankingu.

- Bardzo mi miło, że jesteśmy tak wysoko! Nasi mieszkańcy są wspaniali! - entuzjazmuje się Anna Suska, sekretarz Kostrzyna nad Odrą, która "kręci" akcją w mieście Przystanku Woodstock. - Jesteśmy małym ośrodkiem, ale postanowiliśmy spróbować swych sił. Poza tym każda forma promocji jest ważna - mówi Suska i podkreśla: - Od kiedy zaczęliśmy akcję, Kostrzyn z miejsca daleko poza tysiącem podskoczył na 33!

Z szabelką na czołgi?

Suska cieszy się przede wszystkim z tego, że mieszkańcy naprawdę wzięli się za głosowanie, pomimo tego, że akcja nie ma żadnego wsparcia poza wpisem na stronie internetowej UM. Ale to się zmieni: - Na ostatni tydzień głosowania wyślemy mieszkańcom SMS-y zachęcające do wsparcia. Mamy przecież przeszło 2 tys. numerów w bazie. Każda forma reklamowania miasta jest dobra!

- To naprawdę fajna, darmowa promocja. W Monopoly gra mnóstwo młodych ludzi, młodzież i dzieci. Byłoby miło, gdyby bawiąc się, ludzie zapamiętywali, że jest takie miasto w Polsce, które nazywa się Zielona Góra. - mówi Ewa Sapeńko, kierownik Biura Promocji Uniwersytetu Zielonogórskiego i dodaje: - My też się włączamy. Namawiamy studentów do głosowania na Zieloną Górę w newsletterach.

Co Gorzów może zyskać dzięki głosowaniu i wejściu na planszę Monopoly? - Przede wszystkim nietypową promocję - mówi Pera. - Liczymy też na integrację gorzowian. Mieszkańcy naszego miasta już wielokrotnie pokazywali, że można na nich liczyć, a w głosowaniach internetowych są bardzo skuteczni.

Ewa Batko, rzeczniczka prasowa magistratu w Nowej Soli jest bardziej zdystansowana: - Oczywiście to świetna zabawa i ciekawa akcja, ale... Głównie dla internautów. Miasto ma, nie ukrywajmy, wiele poważniejszych zadań promocyjnych. Skupiamy się na marketingu związanym z pozyskiwaniem inwestorów. Owszem, od środy wspieramy akcję na naszej stronie internetowej. Ale nie popadajmy w przesadę. Plakaty i bannery zachęcające do głosowania na miasto w Nowej Soli raczej się nie pojawią.

Takie plakaty są natomiast we Wschowie (miejsce 39.). - Zachęcanie do głosowania to pomysł radnego Michała Drobnika. Nasz wydział promocji i rozwoju zdecydował się wesprzeć akcję. - uśmiecha się Aldona Solecka, odpowiedzialna w urzędzie miasta Wschowy za promocję i kontakty z mediami. UM wspiera akcję nie tylko elektronicznie. Plakaty zachęcające do głosowania zawisły w gablotach, sklepach i szkołach. I stale są dodrukowywane. Jaki jest odzew? - Ludzie się wciągnęli. Wysyłają sobie SMS-y zachęcające do głosowania, proszą o to swoje rodziny czy znajomych mieszkających na drugim końcu Polski - opowiada Solecka i dodaje: - Najważniejsze, poza oczywistym celem promocyjnym, jest to, że taka akcja jednoczy mieszkańców. A przy okazji to nic nikogo nie kosztuje.

Mieszkańcy bawią się, choć nie mają złudzeń: - Z szabelką na czołgi, do boju! Ja już zagłosowałem! Brakuje nam jednego zera do ilości mieszkańców, żeby się znaleźć na Monopoly. - pisze w internetowym portalu wschowianin Dr H. No cóż, z drugiej strony taka Rawa Mazowiecka (dziewiąta w "dzikiej karcie") ma niecałe 18 tys. mieszkańców.

GDZIE JESTEŚMY

Stan na 10 marca godz. 12.00 przedstawiał się następująco:
Miasta główne (na planszę wchodzi pierwsza dwudziestka): Gorzów na miejscu trzecim (właśnie pokonał Gdynię), Zielona Góra na 12. "Dzika karta" (wchodzą dwa pierwsze miasta): Głogów siódmy, Nowa Sól 28., Kostrzyn n/O 33., Wschowa 39., Międzyrzecz 59., Świebodzin 86., Wolsztyn 91., Gubin 133., Sulechów 139., Bytom Odrzański 142., Strzelce Krajeńskie 145., Drezdenko 156., Kożuchów 157., Krosno Odrzańskie 171. Dalej w kolejności: Żagań, Żary, Szprotawa, Międzychód, Sulęcin, Słubice, Choszczno, Lubniewice, Witnica, Polkowice, Zbąszynek, Nowe Miasteczko, Dębno Lubuskie, Czerwieńsk, Lubsko, Sława, w pierwszym tysiącu miast zmieścił się jeszcze Rzepin.

JAK GŁOSOWAĆ?

Wystarczy raz dziennie wejść na stronę www.monopoly.pl, zalogować się i kliknąć w jedno miasto główne i jedno miasto z "dzikiej karty". Które? To zależy od Was. I tak codziennie do 20 marca.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska