Nauczyciele
Praca nauczyciela uznawana jest za pracę w szczególnym charakterze. Może on więc, mając wymagany staż pracy (20 lat kobieta i 25 lat mężczyzna, w tym co najmniej 15 lat pracy w charakterze nauczyciela) przejść na emeryturę po osiągnięciu wieku 55 lat przez kobietę i 60 lat przez mężczyznę. Ważne jest aby warunki te nauczyciel spełnił do 31 grudnia 2007 r. Ustalenie prawa do tej emerytury nie jest uzależnione od rozwiązania umowy o pracę.
Jeszcze korzystniejsze warunki przejścia na emeryturę daje nauczycielowi art.88 Karty Nauczyciela. Po nowelizacji Karty Nauczyciela (ustawa z 27 lipca 2005 r.) emerytura przysługuje nauczycielowi bez względu na wiek, jeżeli do 31 grudnia 2007 r. osiągnie co najmniej 30 lat okresów składkowych i nieskładkowych, w tym 20 lat pracy w charakterze nauczyciela. Nauczyciel mający 20 lat pracy w szkolnictwie specjalnym, prawo do emerytury nabywa po udokumentowaniu 25-letniego okresu składkowego i nieskładkowego.
Prawo do emerytury z art. 88 Karty Nauczyciela uwarunkowane jest jeszcze od rozwiązania stosunku pracy na wniosek nauczyciela. Warunek ten należy spełnić do 31 grudnia 2007r.
Emerytura bez względu na wiek nie przysługuje temu nauczycielowi, który podpisał w 1999 r. umowę z otwartym funduszem emerytalnym.
Nauczyciele akademiccy
Tylko mianowani nauczyciele akademiccy urodzeni przed 1949 r. mogą uzyskać prawo do wcześniejszej emerytury na warunkach określonych w ustawie o szkolnictwie wyższym:
Do stażu pracy w szkolnictwie wyższym wlicza się również staż pracy w charakterze nauczyciela w rozumieniu Karty Nauczyciela.
Urzędnicy państwowi
Na podstawie ustawy z 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych, prawo do wcześniejszej emerytury ma urzędnik państwowy urodzony przed 1949 r., jeżeli do dnia rozwiązania stosunku pracy:Prawo do emerytury przysługuje tylko w razie rozwiązania stosunku pracy z powodu likwidacji urzędu albo reorganizacji, uniemożliwiającej dalsze zatrudnienie pracownika.
Pracownicy samorządowi
Prawo do wcześniejszej emerytury przysługuje urodzonym przed 1949 r. mianowanym pracownikom samorządowym, po spełnieniu - określonych w ustawie z 1990 r. o pracownikach samorządowych - następujących warunków:Prawo do emerytury przysługuje w razie reorganizacji urzędu, niezawinionej utraty uprawnień do wykonywania pracy na zajmowanym stanowisku, trwałej utraty zdolności psychicznej lub fizycznej do pracy na zajmowanym stanowisku.
Powyższe przepisy nie obejmują pracowników samorządowych powiatu i województwa, bowiem w odniesieniu do tych pracowników mianowanie nie jest podstawą prawną nawiązania stosunku pracy.
Pracownicy służby cywilnej
Prawo do wcześniejszej emerytury przysługuje pracownikom służby cywilnej urodzonym przed 1949 r. Uprawnienia te reguluje ustawa z 1998 r. o służbie cywilnej.Emerytura przysługuje pracownikowi służby cywilnej, który do dnia rozwiązania stosunku pracy z powodu likwidacji urzędu spełnił warunki:
Pracownik służby cywilnej zatrudniony w urzędzie przed 1 lipca 1999 r. na podstawie mianowania na zasadach określonych w ustawie z 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych nabywa prawo do emerytury wcześniejszej również w razie niezawinionej utraty uprawnień wymaganych do wykonywania pracy na zajmowanym stanowisku lub trwałej utraty zdolności do pracy na zajmowanym stanowisku.
Pracownik służby cywilnej nie ma prawa do wcześniejszej emerytury w związku z reorganizacją urzędu uniemożliwiającą dalsze zatrudnienie.
Prawa do wcześniejszej emerytury nie mają urzędnicy służby cywilnej zatrudnieni na podstawie mianowania, zgodnie z zasadami określonymi w ustawie o służbie cywilnej. Nie mają oni prawa do wcześniejszej emerytury nawet w razie likwidacji urzędu. W takiej sytuacji pozostają oni w dyspozycji Szefa Służby Cywilnej, który kieruje ich do pracy w innym urzędzie.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?