Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nie na policjanta, nie na wnuczka, ale na... łapanie oszusta: 30.06.2021. Nowa metoda cyberprzestępców na wyłudzanie danych i okradanie kont

OPRAC.:
Zbigniew Biskupski
Zbigniew Biskupski
Jak wygląda potencjalny atak?Złodzieje wykorzystują narzędzia umożliwiające wykonanie połączenia telefonicznego z wyświetleniem prawdziwego numeru wiarygodniej instytucji, np. znanego dostawcy usług lub banku. Przestępca nawiązuje bliski i przekonujący kontakt z ofiarą np. uwiarygadniając się poprzez podanie faktycznego adresu e-mail klienta wykradzionego przy okazji wcześniejszego wycieku danych. W trakcie rozmowy zbiera od klienta dodatkowe dane personalne lub nakłania do wykonania określonych niekorzystnych czynności, pod pretekstem zweryfikowania informacji o rzekomo niedokończonej transakcji lub o próbie wyłudzenia kredytu. Rozmówca jest zmanipulowany, zaczyna wierzyć, że jego pieniądze są w niebezpieczeństwie. Często zdarza się, że jest nakłaniany do zainstalowania na swoim komputerze lub smartfonie aplikacji, która zwiększy bezpieczeństwo pieniędzy. W rzeczywistości ten program czy aplikacja umożliwi oszustom przejęcie kontroli nad telefonem lub komputerem ofiary. Dlatego najlepiej, nie wdawać się w dyskusję z nieznajomymi. Taka łatwowierność może wiele kosztować.
Jak wygląda potencjalny atak?Złodzieje wykorzystują narzędzia umożliwiające wykonanie połączenia telefonicznego z wyświetleniem prawdziwego numeru wiarygodniej instytucji, np. znanego dostawcy usług lub banku. Przestępca nawiązuje bliski i przekonujący kontakt z ofiarą np. uwiarygadniając się poprzez podanie faktycznego adresu e-mail klienta wykradzionego przy okazji wcześniejszego wycieku danych. W trakcie rozmowy zbiera od klienta dodatkowe dane personalne lub nakłania do wykonania określonych niekorzystnych czynności, pod pretekstem zweryfikowania informacji o rzekomo niedokończonej transakcji lub o próbie wyłudzenia kredytu. Rozmówca jest zmanipulowany, zaczyna wierzyć, że jego pieniądze są w niebezpieczeństwie. Często zdarza się, że jest nakłaniany do zainstalowania na swoim komputerze lub smartfonie aplikacji, która zwiększy bezpieczeństwo pieniędzy. W rzeczywistości ten program czy aplikacja umożliwi oszustom przejęcie kontroli nad telefonem lub komputerem ofiary. Dlatego najlepiej, nie wdawać się w dyskusję z nieznajomymi. Taka łatwowierność może wiele kosztować. Piotr Krzyżanowski/Polska Press
Gdy dzwoni do ciebie rzekomy pracownik Biura Informacji Kredytowej by zweryfikować twoje dane osobowe, bo ktoś na twoje konto próbuje zaciągnąć kredyt - wiedz, że to oszust. Twoje prawdziwe a nie urojone problemy zaczną się gdy podasz te dane, bo posługując się nimi ktoś zaciągnie przez Internet kredyt lub pożyczkę, którą będziesz musiał spłacić. Co zrobić w takiej sytuacji? Dokładnie to samo gdy spotkasz się z przypadkiem wyłudzenia pieniędzy metodą na wnuczka, na policjanta, czy na fachowca-konserwatora.

Nie ustają ataki oszustów, którzy dzwonią z numerów telefonów identyfikowanych jako połączenie z Twojego banku czy znanej Ci firmy. Ofiarą manipulacji socjotechnicznej może paść każdy. Dlatego BIK przestrzega: nie daj się zaskoczyć, nie wdawaj się w dyskusję z nieznajomymi. Twoja reakcja i czujność decydują o bezpieczeństwie Twoich danych i Twoich pieniędzy! Oto opis, jak przebiega potencjalny atak oraz praktyczne wskazówki, jak uniknąć zagrożenia.

Nie daj przejąć kontroli nad swoim urządzeniem

Do oszukańczych prób wyłudzeń kredytów, które podlegają analizie dochodzi do ponad 20 razy dziennie, ale w rzeczywistości skala nie raportowanych ataków oszustów jest wielokrotnie większa. Metod, jakimi posługują się złodzieje danych jest bardzo wiele. Jak podaje raport InfoDok, opracowany przez Związek Banków Polskich, łączna kwota na jaką złodzieje chcieli wyłudzić kredyty w I kwartale 2021 r. wyniosła 83,3 mln zł. To wynik o 1/3 wyższy niż w sześciu ostatnich kwartałach.

Kreatywność i spryt przestępców w połączeniu ze znajomością procesów obsługowych klientów powodują, że mnożą się sposoby nieuprawnionego przejmowania danych. Do najgroźniejszych sposobów należą chwyty socjotechniczne. To, co je łączy, to element zaskoczenia oraz bazowanie na ludzkiej naiwności lub nieuwadze.

Eksperci BIK identyfikują zwiększoną aktywność telefoniczną oszustów podszywających się pod rozmaite instytucje zaufania publicznego w celu zebrania danych personalnych. Pojawiły się przypadki podawania się za pracowników BIK i nakłaniania rozmówców do ujawnienia danych osobowych lub kontaktowych pod pretekstem zweryfikowania informacji o rzekomo niedokończonym wniosku kredytowym lub próbie wyłudzenia kredytu.

Jak wygląda potencjalny atak?

- Oszuści dzwonią do przypadkowych osób, najczęściej ofiar wycieków danych i próbują uzyskać cenne informacje. Rozmowy mogą trwać długo, przestępcy przełączają rozmowę do innych fałszywych „konsultantów”, aby upozorować prawdziwy kontakt np. z bankiem. W takich rozmowach zazwyczaj opisują fikcyjną sytuację kryzysową, która wymaga działania ze strony rozmówcy, aby uniknął strat. Jest duże ryzyko, że nieuważna osoba będąca pod presją, w trakcie codziennych obowiązków ulegnie tej socjotechnice. Dlatego zwracam uwagę na konieczność zachowania szczególnej ostrożności przez nas wszystkich i stosowanie zasady ograniczonego zaufania. Jeżeli zaskakuje nas telefon z firmy, której nie znamy albo od której nie spodziewamy się kontaktu, lepiej natychmiast przerwać połączenie - tłumaczy Andrzej Karpiński, Szef Bezpieczeństwa Biura Informacji Kredytowej.
Kliknij w ten tekst, by poznać szczegóły sposobu na oszusta!

WAŻNE TEMATY. Kliknij i przeczytaj!

Ważne rady, jak nie dać się oszukać

Charakter wszystkich działań złodziei danych jest ten sam - mają one na celu uzyskanie korzyści finansowych.
Nigdy nie kontynuuj podejrzanych rozmów - jeśli masz wątpliwości co do wiarygodności osoby, która dzwoni – natychmiast rozłącz się, a następnie zadzwoń na oficjalną infolinię firmy, aby potwierdzić czy faktycznie jej pracownik kontaktował się z Tobą. Nie oddzwaniaj odruchowo na nieznany numer – to niebezpieczeństwo przekierowania do krajów egzotycznych - za takie połączenie nasz operator komórkowy pobierze podwyższoną opłatę. Nie odpisuj anonimowym nadawcom, nie klikaj w linki podsuwane zarówno w mailach, jak i w wiadomościach sms - w pośpiechu można przenieść się na fałszywą stronę, a to już krok od utraty danych lub wprost pieniędzy.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Niedziele handlowe mogą wrócić w 2024 roku

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Nie na policjanta, nie na wnuczka, ale na... łapanie oszusta: 30.06.2021. Nowa metoda cyberprzestępców na wyłudzanie danych i okradanie kont - Strefa Biznesu

Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska