Wiadukt góruje nad ulicą Mostową. Jest efektowny, ale jednocześnie to jednym z najciekawszych zabytków techniki województwa lubuskiego. Ma około 25 metrów wysokości i 40 metrów długości. Gdy powstał w 1909 roku, był elementem nowej linii kolejowej z Toporowa do Międzyrzecza. Z kolei ta linia łączyła powstałe wcześniej szlaki Frankfurt-Poznań (1870) i Międzyrzecz-Międzychód (1887).
To nie akwedukt? Zatem co?
Atrakcja naszej perełki
Wiadukt łączy wysoki nasyp. Po skarpie prowadzą do góry wąskie schodki, ale nie wolno wchodzić na górę.
Od 2011 roku jeździ tędy pociąg towarowy, dlatego z uwagi na bezpieczeństwo PKP PCC wprowadziło zakaz wchodzenia na wiadukt i tory.
Trzy wysokie przęsła zakończone są łukiem, pod środkowym przęsłem przebiegająca ulica. Całość harmonijnie wpisuje się w krajobraz Łagowa, tworząc jednocześnie miejsce do podziwiania widoku na zamek Joannitów i okolice. Słowem to perełka Łagowa, zwanego perłą Ziemi Lubuskiej.
Po prostu piękny
Usytuowany na wysokim nasypie znakomicie wpisuje się w krajobraz historycznego miasta, tworząc trzy łuki nad przebiegającą pod nim ulicą. Wszystkie elementy mostu jak: łukowe sklepienia, przyczółki, ściany czołowe przęseł wykonano z cegły. Materiałem uzupełniającym, jaki zastosowano, była nadsypka tłuczniowa z piaskiem i beton, z którego wykonano betonowe koryto. Z granitu wykonano jedynie kapinosy (gzyms, po którym spływa woda), na których wsparto metalową barierkę i schody prowadzące na nasyp od wschodu. Harmonijne proporcje, wysmukłość łuków doskonałe wpisanie się w przestrzeń pozwala obiekt ten zaliczyć do najciekawszych zabytków techniki naszego województwa.
Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?