Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Niebezpieczne miejsca na polskich drogach. Sprawdź, jak wypada Lubuskie

OPRAC.: bt
Polska ma najwyższy wskaźnik zabitych na 100 wypadków w krajach UE
Polska ma najwyższy wskaźnik zabitych na 100 wypadków w krajach UE pixabay.com
Nie zgadniesz, jakie miejsca w Lubuskiem są najniebezpieczniejsze dla kierowców! Eksperci z Yanosika podpowiadają, gdzie mieć się na baczności.

W Polsce jednym z czynników, które wpływają na wysokość składki ubezpieczenia OC samochodu, jest miejsce, w którym został zarejestrowany. Dlaczego? Ponieważ dzięki temu można oszacować prawdopodobieństwo wzięcia udziału w kolizji drogowej lub w wypadku. W kraju wciąż niektóre regiony są bardziej niebezpieczne, ze względu na dużą liczbę zdarzeń drogowych. Eksperci z Yanosika sprawdzili, gdzie najczęściej dochodzi do wypadków oraz jak mogą sobie poradzić kierowcy.

Polska ma najwyższy wskaźnik zabitych na 100 wypadków w krajach UE
Polska ma najwyższy wskaźnik zabitych na 100 wypadków w krajach UE pixabay.com

Liczba kolizji w Polsce wciąż zaskakuje

W 2020 roku do Policji zgłoszono 23 540 wypadki drogowe i 382 046 kolizje drogowe. To mniej, niż w 2019 roku, w którym było ich 30 288 oraz 455 454. Jednak nie da się ukryć, że wciąż mają miejsce.

W zestawieniu wypadków drogowych w 2019 roku w Unii Europejskiej Polska niestety znajduje się w pierwszej dziesiątce (30 288 wypadków). Na pierwszym miejscu znalazły się Niemcy z liczbą 300 143 zdarzeń, na drugim Włochy – 172 183, Hiszpania 104 080, Francja 56 006, Belgia 37 669, Austria 35 736 i Rumunia – 31 146 wypadków.

Gdzie jest niebezpiecznie w kraju?

Największą liczbę wypadków odnotowano w województwie wielkopolskim, w którym doszło do 2 822 zdarzeń, Łódzkim – 2 436 oraz małopolskim 2 265 wypadków.

- Najniebezpieczniejszymi miesiącami, w których dochodzi do większej liczby wypadków, są niestety miesiące wakacyjne. W tym czasie odnotowujemy wzmożony ruch na trasach wakacyjnych, zwłaszcza tych, które prowadzą w najpopularniejsze regiony urlopowe. Większość wypadków, do których dochodzi w tym czasie, spowodowana jest niedostosowaniem prędkości oraz nieprawidłowym wykonaniem manewry wyprzedzania lub włączania się do ruchu – komentuje Julia Langa z Yanosika.

Według danych policji w te wakacje doszło do 451 wypadków śmiertelnych, w poprzednim roku było ich 437.

- Według danych Yanosika w województwie wielkopolskim znajduje się obecnie 45 fotoradarów, w łódzkim 31, a w małopolskim 29. W ubiegłych latach stacjonarnych mierników prędkości jazdy było więcej w województwie wielkopolskim 47 (2018 rok). Z kolei w małopolskim fotoradarów było 24 w 2018 roku, a w łódzkim w 2019 r. o 3 sztuki mniej, niż obecnie – informuje Julia Langa.

Znacznie bezpieczniej jest w województwie podlaskim – 430 wypadki, opolskim – 488 wypadków i lubuskim – 607 zdarzeń. Z danych Yanosika wynika, że w tych województwach znajdują się 24 fotoradary (Podlaskie), 10 (Opolskie), 23 (Lubuskie).

Liczba wypadków nie równa liczbie ofiar

Wypadki drogowe mogą występować w mniejszej liczbie w danym województwie, lecz nieść większe konsekwencje, którymi są ranni oraz zabici. W województwie wielkopolskim, w którym doszło do 2 822 wypadków, ucierpiały 3 234 osoby, a zabitych zostało 217. Z kolei w województwie mazowieckim, z wyłączeniem KSP, w którym doszło do 1 774 wypadków, zginęło najwięcej osób w 2020 roku – 286, a ucierpiało 2 013.

Największą liczbę rannych w wypadkach w ubiegłym roku, odnotowano w województwie wielkopolskim, jednak liczba zabitych w tym regionie wyniosła 7,7 na 100 wypadków. Najwyższy współczynnik zabitych osób na 100 wypadków wystąpił w podlaskim – 18,1 (430 wypadków).

W skali Unii Europejskiej najwięcej zabitych w wypadkach drogowych w 2019 roku było we Francji (3 237), Włoszech (3 173), Niemczech (3 046) oraz niestety w Polsce (2 909). Z kolei rannych osób odnotowano najwięcej w Niemczech (384 230), Włoszech (241 384), Hiszpanii (139 358), Francji (70 473), Belgii (47 147), Austrii (45 141), Rumunii (39 670) i w Polsce (35 477).

Najsmutniejszą wiadomością jest ta, że najwyższy wskaźnik zabitych na 100 wypadków w krajach UE uzyskał właśnie nasz kraj (9,6). Za nim znalazła się Bułgaria (9,3), Dania (7,1) i Grecja (6,4).

A pojazdów wciąż przybywa

Od lat dziewięćdziesiątych regularnie wzrasta liczba zarejestrowanych pojazdów w Polsce. W ubiegłym roku było ich 32 991 083. W tym roku do września zarejestrowano już 952 056 pojazdów. To znacznie mniej niż w 2020 roku, lecz winna wszystkiemu jest pandemia.

- Aktualnie widzimy, że coraz więcej osób interesuje się zakupem samochodu na naszej platformie. Nie jest to wyłącznie przeglądanie ofert, ale również podejmowanie interakcji w formie bezpośredniego kontaktu ze sprzedającym. Odnotowaliśmy znaczny wzrost wejść na Autoplac już w połowie lipca tego roku. Tendencja utrzymywała się do końca sierpnia. Szacujemy, że w od połowy września ponownie wzrośnie liczba osób zainteresowanych zakupem używanego auta, które będą podejmowały działania w naszym serwisie – mówi Marcin Korzeniewski z Autoplac.pl.

W sierpniu zarejestrowano 38 768 nowych samochodów osobowych i dostawczych o DMC do 3,5 t, to mniej o niecałe 2 proc. niż w poprzednim roku. Jednak dane skumulowane wciąż wskazują na wzrost sprzedaży aut w tym roku o 24,54 proc.

W mieście coraz ciaśniej od natłoku aut

Ruch w miastach również nie maleje. Eksperci z Yanosika sprawdzili, jak wyglądały pierwsze dwa tygodnie września w polskich miastach.

- Początek września przywrócił te same średnie prędkości w centrach miast, jakie odnotowaliśmy w czerwcu. Miesiące wakacyjne, głównie lipiec i sierpień poluzowały ruch w centrum, pozwalając kierowcom na utrzymywanie średnich prędkości jazdy na poziomie o 2-3 km/h wyższym, niż obecnie - komentuje Julia Langa z Yanosika.

Z danych aplikacji wynika, że średnie prędkości jazdy w centrach polskich miast spadły o 2-3 km/h, co jest wyraźnym sygnałem do wzrostu natężenia ruchu. A jak wiadomo – korki nie sprzyjają zachowaniu bezpiecznych odległości oraz trzymaniu nerwów na wodzy, dlatego też przypominamy Wam o bezpiecznej jeździe i wzmożonej czujności.

Wideo: Ruszył nowy system poboru opłat e-TOLL

Źródło: TVN Turbo/x-news

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Transport ogromnego generatora ulicami Grudziądza

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska