Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Niesamowite. Co to za dziwna, betonowa konstrukcja w środku lasu?

Dariusz Chajewski
Dariusz Chajewski
Tajemnica rozwiązana. To pozostałości po dawnym moście kolejowym
Tajemnica rozwiązana. To pozostałości po dawnym moście kolejowym Dariusz Chajewski
Wstyd. W ciągu ostatnich lat kilkakrotnie próbowałem dotrzeć do pozostałości mostu kolejowego w Sanicach. Zawsze okazywało się, że trafiałem do resztek mostu drogowego lub leśne dukty stwarzały zagrożenie dla zawieszenia auta. Wreszcie udało się! W środku lasu znaleźliśmy dziwna, betonową konstrukcję.

Trzeba przyznać, że rozwiązanie było dziecinnie proste. Przynajmniej na pozór. Trzeba podążać, najlepiej pieszo, wzdłuż kolejowego nasypu. Nagle pozostałości torów znikają w krzakach. I niespodziewanie otwiera się przepaść, po bokach imponujące betonowe boczne ściany stanowiące już elementy konstrukcji przeprawy.

No i po kolei

Dotarliśmy tutaj śladem linii kolejowej nr 380 łączącej Jankową Żagańską z Sanicami, a raczej dalej z Lodenau. Odcinek od Jankowej do Przewozu otwarto w 1895 roku, dalsza część linii została uruchomiona w 1907 roku. Pierwszy odcinek zbudowała założona w Lubsku, jako córka Lokalbahn, prywatna Kolej Łużycka. Drugi, z Horki (Lodenau) przez Rothenburg do Przewozu - stworzyła również prywatna spółka Kolejka Horka-Rothenburg-Priebus.

Most wybudowany został w 1907 r. przez AG. für Beton- und Monierbau. Liczył pięć przęseł po 30 metrów każde. Most został wysadzony w powietrze w lutym 1945 r. i nie został odbudowany. Betonowe filary przęseł stały w rzece jeszcze do początku lat 90.

Zobacz zniszczone mosty na Nysie Łużyckiej

Po drugiej wojnie światowej obsługiwano jedynie fragment linii 380 znajdujący się w granicach ówczesnej PRL. Niewielki ruch pasażerski funkcjonował do 1984 r. Ostatni rozkład jazdy przewidywał kursowanie tylko jednej pary połączeń w relacji Żagań - Wymiarki. To przystanek położony na 13. kilometrze linii nr 380.

Tajemnica rozwiązana. To pozostałości po dawnym moście kolejowym

Niesamowite. Co to za dziwna, betonowa konstrukcja w środku lasu?

Potrzebna wojsku

Jednak nie był to całkowity wyrok na tę linię. Obroniło ją... Ministerstwo Obrony Narodowej. Linia została uznana za istotną ze względu na obronność naszego kraju. W latach 2016-2018 przeprowadzono modernizację linii na 22-kilometrowym odcinku Jankowa Żagańska - Przewóz, gdzie odgałęzia się bocznica wojskowa do składu 4. Regionalnej Bazy Logistycznej w Potoku. W czasie prac wymieniono ok. 24 km torów i cztery rozjazdy, przeprowadzono rewitalizację 45 obiektów inżynieryjnych (w tym czterech mostów), naprawiono nawierzchnię na 30 przejazdach kolejowo-drogowych, wykonano odwodnienie oraz roboty z branż sterowania ruchem kolejowym i elektroenergetycznej. 9 grudnia 2018 linia została udostępniona dla ruchu towarowego, tzn. dopuszczony został ruch pociągów z prędkością do 60 km/h (pierwotnie zakładano 40 km/h) i o nacisku na oś do 196 kN. PLK podało, że całkowity koszt inwestycji wyniósł 42,5 mln zł - o 4,5 mln zł więcej niż wyliczyło MON.

Droga do... Polski

Kilkanaście lat temu dyskutowano nawet o odbudowie któregoś z mostów w okolicy. Na odcinku ledwie kilku kilometrów znajdowały się kiedyś trzy mosty - dwa drogowe w Sanicach i Sobolicach oraz nasz bohater, ten kolejowy. Podawano nawet datę - rok 2012. Niestety nie byli tym zainteresowani sąsiedzi.

Przede wszystkim mieszkańcy Lodenau i okolic obawiali się znacznego zwiększenia ruchu drogowego.

Polacy optowali nie tylko za kontaktem z niemieckimi sąsiadami. Dzięki włączeniu się do niemieckiego systemu drogowego mieliby bliżej i lepsze drogi do Gubina czy Żar.
W 1979 roku w oparciu o zachowane przyczółki dawnego mostu nad Nysą Łużycką przeprowadzono ćwiczenia wojskowe polegające na zbudowaniu kolejowej przeprawy rezerwowej. I koniec historii...

od 7 lat
Wideo

Jakie są wczesne objawy boreliozy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska