Nieuczciwi sprzedawcy prądu i gazu, operatorzy telekomunikacyjni. Jak oszukują. Jakie sztuczki stosują. Jak działają. Na co uważać

Kaśka Borekźródło: UOKiK Zaktualizowano 
Odbierasz telefon od pana z elektrowni lub telekomunikacji z rzekomo tańszą ofertą? Przedstawiciel gazowni odwiedza cię w domu, bo chce wymienić liczniki? Twierdzi, że chce przedłużyć umowę? Uważaj! Możesz zmienić sprzedawcę tych usług i płacić więcej. <br>
Odbierasz telefon od pana z elektrowni lub telekomunikacji z rzekomo tańszą ofertą? Przedstawiciel gazowni odwiedza cię w domu, bo chce wymienić liczniki? Twierdzi, że chce przedłużyć umowę? Uważaj! Możesz zmienić sprzedawcę tych usług i płacić więcej. 123RF
Uważajcie na nieuczciwych sprzedawców, którzy przychodzą do domów i przedstawiają się jako przedstawiciele „waszego” operatora telekomunikacyjnego czy sprzedawcy gazu lub prądu. Sprawdź, jakie sztuczki stosują.

Niestety, zdarzają się również tacy przedsiębiorcy, którzy zachowują się nieuczciwie w trakcie zawierania umów poza lokalem (czyli na pokazach lub w domach). Problem ten dotyczy, na przykład, zakupów garnków, pościeli lub urządzeń medycznych, jak również sprzedaży usług telekomunikacyjnych, dostarczania gazu czy prądu.

Często klienci - przede wszystkim seniorzy - są wprowadzani w błąd, w związku z czym ponoszą dotkliwe straty finansowe, zaciągając wysokie zobowiązania kredytowe lub płacąc karę umowną z tytułu zerwania umowy z dotychczasowym dostawcą usług.
Z doświadczenia Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) wynika, że to właśnie osoby starsze najczęściej narażone są na nieuczciwe praktyki podczas sprzedaży na prezentacjach oraz w czasie wizyt akwizytorów.
Seniorzy często zapraszani są na bezpłatne pokazy, których rzeczywistym celem jest sprzedaż drogich produktów lub usług, na przykład urządzeń kuchennych, pościeli czy pakietów medycznych.

Kolejnym działaniem - niezgodnym z prawem - jest podszywanie się przez przedstawicieli handlowych pod dotychczasowego dostawcę usług telekomunikacyjnych czy energii. „Nieświadomi klienci, odwiedzani w domu przez miłych i elegancko ubranych akwizytorów, kuszeni są obietnicami niższych rachunków. Po pewnym czasie okazuje się, że podpisali niekorzystne dla siebie umowy” - ostrzegał UOKiK.

To trzeba zapamiętać

1. Zdarzają się nieuczciwi handlowcy, którzy nakłaniają do zakupu zestawów garnków, pościeli czy urządzeń paramedycznych, z reguły po bardzo zawyżonych cenach lub bez właściwości opisywanych w trakcie pokazów.

2. Inni sprzedawcy przychodzą z kolei do domu starszych osób i proponują im niższe rachunki za gaz, prąd lub telefon - sugerując, że reprezentują dotychczasowego dostawcę tych usług. Naraża to seniorów na nieświadome zerwanie umowy i poniesienie dotkliwych strat finansowych...

Jak potrafią działać nieuczciwi przedsiębiorcy

[lista=1]
[*]Przedstawiają się jako pracownicy twojego operatora telekomunikacyjnego, dostawcy prądy czy gazu.

[*]Twierdzą, że chcą przedłużyć umowę, podpisać aneks lub mają dla Ciebie specjalną ofertę promocyjną.

[*]Wyłudzają Twój podpis pod pretekstem potwierdzenia ich wizyty lub ankiety.

[*]Pod pozorem aktualizacji Twoich danych proszą o Twój dowód osobisty.

[*]Udają, że spisują lub wymieniają urządzenia (na przykład takie, jak liczniki, filtry do wody, piecyki gazowe, aparaty telefoniczne) oraz proszą Cię o podpisanie rzekomego protokołu wymiany.

[*]Nie zostawiają Ci egzemplarza dokumentów.

W rzeczywistości reprezentują zaś innego przedsiębiorcę i podpisanie dokumentów oznacza zmianę operatora i umowę na innych warunkach!

Bądź czujny, gdy odbierasz telefon

Odbierasz telefon od pana z elektrowni lub telekomunikacji z rzekomo tańszą ofertą? Przedstawiciel gazowni odwiedza cię w domu, bo chce wymienić liczniki? Twierdzi, że chce przedłużyć umowę?

Uważaj! Możesz zmienić sprzedawcę tych usług i płacić więcej.

Nie podawaj w takich sytuacjach swoich danych (imienia, nazwiska, numeru dowodu). Twój usługodawca przecież je ma. Jeżeli rozmówca mówi szybko, nie odpowiada na pytania, jaką firmę reprezentuje - odłóż słuchawkę. Może też się zdarzyć, że przedstawiciel będzie chciał wyłudzić Twój podpis pod pretekstem potwierdzenia wizyty. Nie podpisuj żadnych dokumentów! Zawsze wcześniej porozmawiaj z kimś bliskim.

Dostałeś z sądu nakaz zapłaty? Pozwał Cię nieuczciwy sprzedawca prądu, gazu lub usług telekomunikacyjnych?

Fachowej pomocy możesz szukać w Stowarzyszeniu Aquila. Stowarzyszenie to realizuje projekt pomocy prawnej na etapie sądowym konsumentom, którzy zostali poszkodowani przez nieuczciwych sprzedawców m.in. energii, gazu i usług telekomunikacyjnych.
Pomoc skierowana jest do osób dotkniętych nieuczciwymi praktykami rynkowymi określonych spółek, ale mogą z niej skorzystać osoby, które doświadczyły nieuczciwych praktyk również ze strony innych przedsiębiorców.
Szczegółowe informacje dotyczące zakresu i rodzaju możliwej pomocy prawnej w Twoim przypadku uzyskasz pod numerami telefonów: 71 74 000 22 oraz 881 752 813, od poniedziałku do piątku w godzinach 8.00-14.00.

Osoby, które chcą skorzystać z pomocy Stowarzyszenia, zachęcamy do jak najszybszego kontaktu. Jest to o tyle ważne, że w przypadku postępowania sądowego obowiązują terminy procesowe - na złożenie sprzeciwu od nakazu zapłaty jest tylko 14 dni!
Stowarzyszenie Aquila jest organizacją konsumencką, która współpracuje z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Od 1 czerwca 2018 roku pomaga konsumentom, którzy zostali oszukani przez firmy sprzedające prąd, gaz lub usługi telekomunikacyjne. Wiele osób w wyniku nieuczciwych działań przedsiębiorców nieświadomie zmieniło dostawcę tych usług. Śledztwo w tej sprawie prowadzi Prokuratura Okręgowa w Płocku.

Zielona Góra. Dzięki defibrylatorowi w autobusie uratowano mężczyznę. WIDEO:

Wideo

Materiał oryginalny: Nieuczciwi sprzedawcy prądu i gazu, operatorzy telekomunikacyjni. Jak oszukują. Jakie sztuczki stosują. Jak działają. Na co uważać - Gazeta Lubuska

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3