Niestety, zdarzają się również tacy przedsiębiorcy, którzy zachowują się nieuczciwie w trakcie zawierania umów poza lokalem (czyli na pokazach lub w domach). Problem ten dotyczy, na przykład, zakupów garnków, pościeli lub urządzeń medycznych, jak również sprzedaży usług telekomunikacyjnych, dostarczania gazu czy prądu.
Często klienci - przede wszystkim seniorzy - są wprowadzani w błąd, w związku z czym ponoszą dotkliwe straty finansowe, zaciągając wysokie zobowiązania kredytowe lub płacąc karę umowną z tytułu zerwania umowy z dotychczasowym dostawcą usług.
Z doświadczenia Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) wynika, że to właśnie osoby starsze najczęściej narażone są na nieuczciwe praktyki podczas sprzedaży na prezentacjach oraz w czasie wizyt akwizytorów.
Seniorzy często zapraszani są na bezpłatne pokazy, których rzeczywistym celem jest sprzedaż drogich produktów lub usług, na przykład urządzeń kuchennych, pościeli czy pakietów medycznych.
Kolejnym działaniem - niezgodnym z prawem - jest podszywanie się przez przedstawicieli handlowych pod dotychczasowego dostawcę usług telekomunikacyjnych czy energii. „Nieświadomi klienci, odwiedzani w domu przez miłych i elegancko ubranych akwizytorów, kuszeni są obietnicami niższych rachunków. Po pewnym czasie okazuje się, że podpisali niekorzystne dla siebie umowy” - ostrzegał UOKiK.
To trzeba zapamiętać
1. Zdarzają się nieuczciwi handlowcy, którzy nakłaniają do zakupu zestawów garnków, pościeli czy urządzeń paramedycznych, z reguły po bardzo zawyżonych cenach lub bez właściwości opisywanych w trakcie pokazów.
2. Inni sprzedawcy przychodzą z kolei do domu starszych osób i proponują im niższe rachunki za gaz, prąd lub telefon - sugerując, że reprezentują dotychczasowego dostawcę tych usług. Naraża to seniorów na nieświadome zerwanie umowy i poniesienie dotkliwych strat finansowych...
Jak potrafią działać nieuczciwi przedsiębiorcy
[lista=1]
[*]Przedstawiają się jako pracownicy twojego operatora telekomunikacyjnego, dostawcy prądy czy gazu.
[*]Twierdzą, że chcą przedłużyć umowę, podpisać aneks lub mają dla Ciebie specjalną ofertę promocyjną.
[*]Wyłudzają Twój podpis pod pretekstem potwierdzenia ich wizyty lub ankiety.
[*]Pod pozorem aktualizacji Twoich danych proszą o Twój dowód osobisty.
[*]Udają, że spisują lub wymieniają urządzenia (na przykład takie, jak liczniki, filtry do wody, piecyki gazowe, aparaty telefoniczne) oraz proszą Cię o podpisanie rzekomego protokołu wymiany.
[*]Nie zostawiają Ci egzemplarza dokumentów.
W rzeczywistości reprezentują zaś innego przedsiębiorcę i podpisanie dokumentów oznacza zmianę operatora i umowę na innych warunkach!
Bądź czujny, gdy odbierasz telefon
Odbierasz telefon od pana z elektrowni lub telekomunikacji z rzekomo tańszą ofertą? Przedstawiciel gazowni odwiedza cię w domu, bo chce wymienić liczniki? Twierdzi, że chce przedłużyć umowę?
Uważaj! Możesz zmienić sprzedawcę tych usług i płacić więcej.
Nie podawaj w takich sytuacjach swoich danych (imienia, nazwiska, numeru dowodu). Twój usługodawca przecież je ma. Jeżeli rozmówca mówi szybko, nie odpowiada na pytania, jaką firmę reprezentuje - odłóż słuchawkę. Może też się zdarzyć, że przedstawiciel będzie chciał wyłudzić Twój podpis pod pretekstem potwierdzenia wizyty. Nie podpisuj żadnych dokumentów! Zawsze wcześniej porozmawiaj z kimś bliskim.
Dostałeś z sądu nakaz zapłaty? Pozwał Cię nieuczciwy sprzedawca prądu, gazu lub usług telekomunikacyjnych?
Fachowej pomocy możesz szukać w Stowarzyszeniu Aquila. Stowarzyszenie to realizuje projekt pomocy prawnej na etapie sądowym konsumentom, którzy zostali poszkodowani przez nieuczciwych sprzedawców m.in. energii, gazu i usług telekomunikacyjnych.
Pomoc skierowana jest do osób dotkniętych nieuczciwymi praktykami rynkowymi określonych spółek, ale mogą z niej skorzystać osoby, które doświadczyły nieuczciwych praktyk również ze strony innych przedsiębiorców.
Szczegółowe informacje dotyczące zakresu i rodzaju możliwej pomocy prawnej w Twoim przypadku uzyskasz pod numerami telefonów: 71 74 000 22 oraz 881 752 813, od poniedziałku do piątku w godzinach 8.00-14.00.
Osoby, które chcą skorzystać z pomocy Stowarzyszenia, zachęcamy do jak najszybszego kontaktu. Jest to o tyle ważne, że w przypadku postępowania sądowego obowiązują terminy procesowe - na złożenie sprzeciwu od nakazu zapłaty jest tylko 14 dni!
Stowarzyszenie Aquila jest organizacją konsumencką, która współpracuje z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Od 1 czerwca 2018 roku pomaga konsumentom, którzy zostali oszukani przez firmy sprzedające prąd, gaz lub usługi telekomunikacyjne. Wiele osób w wyniku nieuczciwych działań przedsiębiorców nieświadomie zmieniło dostawcę tych usług. Śledztwo w tej sprawie prowadzi Prokuratura Okręgowa w Płocku.
Zielona Góra. Dzięki defibrylatorowi w autobusie uratowano mężczyznę. WIDEO:
Wybory samorządowe 2024 - II tura
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?