Niezbędna instalacja

PIOTR JĘDZURA (68) 324 88 13 [email protected]ubuska.pl
Udostępnij:
Coraz częściej decydujemy się na zakup instalacji gazowej. Taniej jeździć chcą też Niemcy, którzy odwiedzają lubuskie zakłady montujące instalację.

W kraju na gazie jeździ niemal 2 mln samochodów. W lubuskim też coraz więcej kierowców ustawia się w kolejkach przed firmami zajmującymi się montażem instalacji gazowych. Dużo klientów ma Piotr Jakubik szef gorzowskiej firmy Auto-Gaz.
- Na propan butanie jeździ się o połowę taniej niż na benzynie - informuje szef firmy Gaz Auto Technik z Chynowa pod Zieloną Górą Jacek Adamczyk.

Niezbędna instalacja

Cena instalacji uzależniona jest od typu silnika samochodu, do jakiego będzie montowana. Do aut starych, z gaźnikami kosztuje od 1,3 tys. zł. Do silników z jednopunktowym wtryskiem paliwa musimy kupić instalację, której ceny rozpoczynają się od około 1,6 tys. zł. Najdroższe są te montowane w samochodach z wielopunktowym wtryskiem paliwa. Ich ceny zaczynają się od około 3,6 tys. zł, a sięgają nawet 8 tys. zł.
A co z autami napędzanymi silnikami diesla?
- Instalacji gazowych nie montuje się do diesli - mówi J. Adamczyk.
Na zamianę paliwa z benzyny na gaz decydują się też właściciele samochodów z silnikami o dużej pojemności.
- Około 35 proc. naszych klientów decyduje się na montaż instalacji gazowych. Są to głównie auta z silnikami o pojemności od 3,3 l w górę - mówi szef sprzedaży salonu Chrysler Jeep w Przylepie Robert Biegaj.

Dobry interes

Czy opłaca się przejść na gaz? Firmy montujące instalacje twierdzą, że tak. Przemawia za tym rachunek za paliwo. Litr gazu kosztuje około 1,72 zł. Za litr benzyny bezołowiowej 95 musimy dziś zapłacić około 4,10 zł. - W spalaniu wychodzi około 1,15 litra gazy na litr benzyny - mówi J. Adamczyk. Po podliczeniu wydatków okazuje się, że na gazie jeździmy niemal o połowę taniej. Wcześniej trzeba jeszcze wyłożyć na zakup i montaż instalacji gazowej. Ale firmy zapewniaj, że nawet zakup jej na niskooprocentowane raty i tak będzie tańszy ni jazda na benzynie. A inwestycja zwraca się już po przejechaniu około 30 tys. km.
Przeciwnicy gazy zapewniają, że jazda na nim podnosi temperaturę w silniku. Przez to się zużywa i szybciej trzeba go remontować. - Temperatura rzeczywiście jest wyższa, ale w silnikach aut wyprodukowanych w latach 80. czy 90. nic się z tego powodu nie dzieje - mówi J. Adamczyk.

Gaz docenili Niemcy

Gaz powoli zaczynają doceniać również sąsiedzi zza Odry. Ceny benzyny już od dawna są w Niemczech bardzo wysokie. Kiedy "nasza" benzyna była tańsza Niemcy z przygranicznych landów tankowali ją u nas. Gdy podrożała nie opłaca im się już jechać do Polski po paliwo. Zauważyli za to gaz. - Mam klientów z Niemiec, doceniają tanią jazdę na gazie i montują u mnie instalacje - mówi J. Adamczyk. Niemcy instalacji gazowych szukają też w gorzowskiej firmie Auto-Gaz, choć ich przepisy nie honorują jeszcze homologacji wystawionych w Polsce. Dlatego u siebie muszą załatwić jeszcze szereg formalności. Mimo tego za Odrą coraz bardziej rozpowszechniają się stacje benzynowe oferujące obok benzyny LPG.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Gazeta Lubuska
Dodaj ogłoszenie