Nowe odkrycie teleskopu TESS. To może być druga Ziemia. Jak daleko się znajduje? Jest zbliżona wyglądem do Ziemi?

Michał Korn
Tak może wyglądać GJ 357 d.
Tak może wyglądać GJ 357 d. NASA's Goddard Space Flight Center/Chris Smith
Kosmiczny teleskop TESS odkrył w odległości około 31 lat świetlnych planetę zbliżoną warunkami do Ziemi. Jak podaje NASA może ona być około dwu-trzykrotnie większa, niż nasza planeta.

Teleskop TESS znalazł drugą Ziemię?

Przez pierwszy rok teleskop TESS zlokalizował 850 punktów, które mogę być ujęte jako egzoplanety. 21 z nich zostało już potwierdzone. Na szczególną uwagę zasłużył tutaj obiekt o sygnaturze GJ 357, który znajduje się około 31 lat świetlnych od naszej planety. Naukowcy podejrzewają, że mogą tam panować warunki sprzyjające życiu.

Ilustracja przedstawia przelot sondy egzoplanetowej NASA TESS w pobliżu karłowatej gwiazdy M z orbitującymi planetami. NASA's Goddard Space Flight Center

- W pewnym sensie planety te ukrywały się w pomiarach wykonanych w licznych obserwatoriach przez wiele lat. TESS wskazał nam interesującą gwiazdę, której nie moglibyśmy przegapić - wyjaśnił Rafael Luque, doktorant w Instytucie Astrofizyki Wysp Kanaryjskich (IAC) na Teneryfie.

Gwiazdozbiór Hydry

Zdaniem badaczy z zespołu Lisy Kaltenegger z amerykańskiego Instytutu Carla Sagana specjalizującego się w poszukiwaniach egzoplanet, obiekt sygnowany numerem GJ 357 znajduje się w gwiazdozbiorze Hydry wokół tzw. czerwonego karła typu M.

Tak może wyglądać GJ 357 d.
Tak może wyglądać GJ 357 d. NASA's Goddard Space Flight Center/Chris Smith

Na drugiej Ziemi może być życie

Planeta GJ 357 może ważyć nawet sześć razy więcej niż Ziemia i okrąża gwiazdę co 55,7 dnia w odległości około 20 proc. odległości Ziemi od Słońca. Rozmiar i skład planety nie są znane, ale skalista przestrzeń przypomina ziemską. Idąc dalej, GJ 357 otrzymuje tyle samo energii słonecznej co Mars od Słońca. Biorąc pod uwagę wagę i rozmiar planety, może tam panować gęsta atmosfera. Jest zatem szansa, że na jej powierzchni jest wystarczająca ilość ciepła i warunki do występowania na jej powierzchni wody w stanie ciekłym. A to z kolei może oznaczać, że znajduje się tam życie. Bez atmosfery GJ 357 miałaby temperaturę o wartości -64 F (-53 st. C.)

Ten schemat pokazuje układ systemu GJ 357. Planeta d krąży w obrębie tak zwanej strefy mieszkalnej gwiazdy, regionu orbitalnego, w którym na powierzchni skalistej planety może znajdować się woda w stanie ciekłym. Jeśli ma gęstą atmosferę, co będzie wymagać dalszych badań, GJ 357 d może być wystarczająco ciepłą planetą, aby umożliwić obecność ciekłej wody. NASA's Goddard Space Flight Center/Chris Smith

Warto również zaznaczyć, że GJ 357 d ma dwóch braci. Chodzi o krążące w jej układzie planety GJ 357 b i GJ 357 c. Jak podaje NASA na ich powierzchniach życie raczej nie występuje ze względu na panujące tam temperatury: GJ 357 b - 254 st. C., GJ 357 c - 127 st. C.

Szczegółowe badanie planet przed nami

Z czasem na pewno dowiemy się więcej o tych planetach. Stanie się tam m.in. za sprawą silniejszych teleskopów. W roku 2021 zaplanowane jest wystrzelenie w przestrzeń kosmiczną teleskopu Jamesa Webba, zaś w 2025 powinien już funkcjonować ulokowany w Chile Extreme Large Telescope.

TESS ma za zadanie przeglądanie nieba w poszukiwaniu planet krążących wokół jasnych gwiazd w naszym najbliższym sąsiedztwie. NASA's Goddard Space Flight Center

Transiting Exoplanet Survey Satellite

Teleskop TESS jest następcą teleskopa Keplera. Znajduje się w przestrzeni kosmicznej od lipca 2018 roku. TESS, czyli Transiting Exoplanet Survey Satellite wystrzelony został 18 kwietnia 2018 rakietą Falcon 9 firmy SpaceX na wysoką eliptyczną orbitę okołoziemską. Jego zadaniem jest przeglądanie nieba w poszukiwaniu planet krążących wokół jasnych gwiazd w naszym najbliższym sąsiedztwie. Docelowo ma on przebadać blisko pół miliona gwiazd. Według naukowców urządzenie może wykryć nawet 300 planet podobnych do Ziemi. Wszystkie namierzone obiekty staną się punktami do obserwowania dla silniejszych teleskopów jak Kosmiczny Teleskop Jamesa Webba czy też teleskopy naziemne.