Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowy fragment drogi S3 koło Borowa wymaga remontu. Pojawiły się garby. Przyczyną są szkody górnicze?

Urszula Baumann
Urszula Baumann
Na trasie ograniczono prędkość do 80 km/h
Na trasie ograniczono prędkość do 80 km/h fot. Gazeta Wroclawska
Na niedawno oddanym do użytku fragmencie drogi S3 , na wysokości Borowa, pojawiły się garby. Na odcinku prawie 400 metrów obowiązuje ograniczenie prędkości do 80 km/h. - Wypiętrzenia są wynikiem eksploatacji górniczej prowadzoną przez KGHM Polska Miedź SA – wyjaśnia zielonogórski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. KGHM zaprzecza.

Feralny odcinek drogi S3 został oddany do użytku, pomimo wad, niespełna 5 miesięcy temu, w połowie września 2018 r. Na odcinku prawie 400, na wysokości Borowa, kierowcy muszą zdjąć nogę z gazu.

- Na odcinku drogi ekspresowej S3 powstały lokalne deformacje poprzeczne warstwy ścieralnej tzw. „garby poprzeczne” - wyjaśnia Anna Jakubowska, główny specjalista z zielonogórskiego oddziału GDDKiA. - W związku z powyższym zastosowano jako działanie doraźne frezowanie korekcyjne nawierzchni oraz wprowadzono tymczasowe ograniczenie prędkości - dodaje.

Drogowcy jako przyczynę punktowych pęknięć na drodze wskazują eksploatację górniczą prowadzoną przez KGHM Polska Miedź SA. Teren w tym miejscu nadal może osiadać.

- W chwili pojawienia się wypiętrzeń sporządzona została analiza przyczyn wypiętrzeń konstrukcji nawierzchni, z której wynika, że powstałe nierówności mogą się zwiększać i rozszerzać swój zakres do czasu uspokojenia terenu – informuje Anna Jakubowska.

Premier Mateusz Morawiecki otwiera odcinek S3 z Nowej Soli d...

Zobacz wideo z otwarcia drogi:

Kiedy droga zostanie naprawiona, tego na razie nie wiadomo. - Do docelowej naprawy nawierzchni drogi będzie można przystąpić dopiero po ustabilizowaniu/wygaśnięciu osiadań. I dopiero wtedy będzie można również określić sposób i koszt naprawy – tłumaczy Jakubowska. - W chwili obecnej wykonawca prowadzi stały monitoring geodezyjny odkształceń nawierzchni, na podstawie którego będzie można stwierdzić wygaśnięcie osiadań, a następnie określić zakres naprawy i przystąpić do odtworzenia nawierzchni jezdni.

W ubiegłym roku zakończyły się prace na lubuskim odcinku drogi ekspresowej S3. Jedynym wąskim gardłem na tej trasie jest most w Cigacicach. Jednak na naszych drogach wciąż wiele jest do zrobienia. Na jakie inwestycje znajdą się pieniądze w 2019 roku? Zobacz wideo: Otwarcie drugiej nitki S3 od węzła Niedoradz do węzła Nowa Sól

Inwestycje na lubuskich drogach 2019. Gdzie powstaną nowe od...

Wszystko wskazuje na to, że uszkodzenia drogi S3 będą kością niezgody między dyrekcją dróg i kombinatem górniczo-hutniczym. KGHM twierdzi, że nie ma związku między uszkodzeniami jezdni a eksploatacją górniczą.

GDDKiA podkreśla, że przed przystąpieniem do prac na tym odcinku S3, zasięgała opinii KGHM. Wynikało z niej, że nie są konieczne specjalne zabezpieczenia.

Spora część trasy S3 na Dolnym Śląsku prowadzi przez Zagłębie Miedziowe, w którym od czasu do czasu dochodzi do wstrząsów. Niektóre są bardzo silne i odczuwalne w promieniu nawet ponad 200 km. Tak było 29 stycznia, gdy w kopalni Rudna, w okolicy miejscowości Grębocice, miał miejsce potężny wstrząs sejsmiczny o magnitudzie 4,9. Wyraźnie odczuli go m.in. mieszkańcy Zielonej Góry, okolic Poznania, czeskiego Uścia nad Łabą (Ústí nad Labem) i Karlowych Warów. Pisaliśmy o tym w materiale: Ziemia zatrzęsła się w Zielonej Górze. Wiemy, gdzie było epicentrum

Epicentrum wstrząsów znajdowało się w kopani Rudna

Ziemia zatrzęsła się w Zielonej Górze. Wiemy, gdzie było epicentrum

od 7 lat
Wideo

Wyniki II tury wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska