Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowy obowiązek dla właścicieli domów i mieszkań od 1 lipca. Trzeba zgłosić źródła ciepła do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków

(b)
Wszyscy właściciele i zarządcy domów i innych budynków od 1 lipca będą musieli przekazać informacje o sposobie ogrzewania nieruchomości. Dane trafią do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków. Nowy obowiązek dotyczy także niektórych właścicieli mieszkań.

Kto musi złożyć deklarację dotyczącą źródeł ogrzewania?

1 lipca rozpocznie się przyjmowanie deklaracji o źródłach ogrzewania i spalania paliw. Rejestr ten będzie częścią Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków. Będzie obejmował źródła ogrzewania i spalania paliw do 1 MW, które teraz nie wymagają zgody ani zgłoszenia. Nie ma znaczenia czy jest to piec, pompa ciepła czy ogrzewanie z sieci. Należy zgłosić wszystkie budynki, nawet domki letniskowe czy działkowe altany.

Obowiązek złożenie deklaracji będzie spoczywał na:

  • właścicielach budynków mieszkalnych i niemieszkalnych
  • zarządcach domów wielorodzinnych
  • niektórych właścicielach mieszkań.

Właściciele mieszkań w budynkach, w których jest zarządca, nie muszą składać deklaracji samodzielnie. To zarządca ma obowiązek zgłosić wspólne źródło ciepła. Natomiast jeżeli w lokalu jest indywidualne źródło ciepła np. kominek, to taką deklarację trzeba złożyć samodzielnie.

Jak złożyć deklarację o źródłach ogrzewania?

Deklaracje będzie można składać:

  • przez internet - za pośrednictwem systemu teleinformatycznego CEEB
  • w formie papierowej - wypełniony dokument można będzie wysłać listem albo złożyć osobiście we właściwym urzędzie miasta lub gminy (zgodnie z lokalizacją budynku).

Jakie informacje należy podać?

Zgodnie z ustawą o termomodernizacji deklaracja zawiera następujące informacje:

  • imię i nazwisko albo nazwę właściciela lub zarządcy budynku lub lokalu oraz adres miejsca zamieszkania lub siedziby
  • adres nieruchomości
  • informacje o liczbie i rodzaju eksploatowanych w obrębie nieruchomości źródeł ciepła lub źródeł spalania paliw oraz o ich przeznaczeniu i wykorzystywanych w nich paliwach
  • numer telefonu właściciela lub zarządcy (opcjonalnie);
  • adres e-mail (opcjonalnie).

Do kiedy należy złożyć deklarację?

Składanie deklaracji rozpocznie się 1 lipca 2021 r. Od tego dnia właściciel lub zarządca budynku ma 12 miesięcy czasu.

Krótki termin dla nowych budynków

W przypadku nowo powstałych budynków termin złożenia deklaracji do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków to 14 dni od zakończenia budowy lub otrzymania pozwolenia na użytkowanie.

Kary dla zapominalskich

Za brak złożenia deklaracji będzie grozić grzywna, która jest wymierzana na zasadach ogólnych kodeksu wykroczeń. Jeżeli jednak zreflektujemy się, że nie złożyliśmy deklaracji, zanim samorząd „poweźmie o tym informację”, możemy uniknąć kary, przesyłając wymagane informacje do urzędu w ramach czynnego żalu.

Wideo: Ceny mieszkań mocno w górę

Okazje

Sport to zdrowie!

Materiały promocyjne partnera

Sprawdzą się podczas upału

Materiały promocyjne partnera
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Pomorskie Targi Mieszkaniowe "Dom Mieszkanie Wnętrze" w Gdyni

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska