Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowy seat na wiosnę

Czesław Wachnik
Z zewnątrz exeo to ładna i wręcz ogromna limuzy
Z zewnątrz exeo to ładna i wręcz ogromna limuzy fot. Seat
Na odbywających się właśnie tragach motoryzacyjnych w Paryżu Seat zaprezentował nowa limuzynę o nazwie exeo. W polskich salonach pojawi się ona pewnie w maju 2009 roku.

Exeo to potencjalny rywal takich aut jak ford mondeo, renault laguna czy volkswagen passat a więc segmentu D. Dotychczas Hiszpanie takiego pojazdu nie mieli.

Na podwoziu audi A4

Wprawdzie toledo udaje pojazd segmentu D, ale auto to powstało na podwoziu golfa czyli samochodu kompaktowego. Natomiast exeo ma być dużą, komfortową limuzyną.
W materiałach prasowych czytamy też, że nowy seat będzie ofertą dla kierowców lubiących dynamiczną i sportową jazdę, którzy dotychczas jeżdżą autami niższego segmentu czyli np. leonem. Najważniejsze atuty tej mierzącej około 4,6 m długości sportowej limuzyny to dynamiczna i elegancka sylwetka, znakomita zwrotność i właściwości jezdne. Nie baz znaczenia ma być wysoki poziom bezpieczeństwa oraz komfort jazdy.

Seat nie zaprzecza, że exeo to wręcz rozwinięcie poprzedniej wersji audi A4 (produkowanej w latach 2000-2007), a więc auta bardzo cenionego na rynku. Bardzo podobny jest zarówno kokpit czyli deska rozdzielcza jak też nadwozie. Oczywiście na desce są elementy Seata, chociażby okrągłe kratki wlotu powietrza.

Różnica ma być jedna, ale bardzo ważna. Jeśli za A4 trzeba było zapłacić grubo ponad 100 tys. zł, to exeo ma kosztować w granicach 75-80 tys. zł, a może nawet mniej. Polscy amatorzy A4 a jest ich bardzo wielu, staną przed trudnym wyborem, sprowadzić używane audi czy też zdecydować się na jego kopie jaką będzie exeo. Już dziś drugie rozwiązanie wydaje się ciekawsze.

Nowoczesne silniki common rail

A4 projektowano jeszcze w poprzednim wieku. Stąd seat będzie miał lepsze rozwiązania w zakresie bezpieczeństwa czy też dostępnych silników. Zamiast głośnych diesli z pompowtryskiwaczami, oferowane będą znacznie cichsze common raile.

Wszystkich silników ma być sześć, trzy benzynowe o mocy od 102 do 200 KM i trzy diesle o mocy od 120 KM do 170 KM. Pięć z wspomnianych to jednostki turbodoładowane. A więc najlepsze z całej palety Volkswagena. Oznacza to dobre osiągi, przy mniejszym zużyciu paliwa i mniejszej emisji spalin. Wszystkie one spełnija też normy Euro 5.

Jednym z elementów wyposażenia exeo będzie system nawigacji najnowszej generacji z nowym systemem informatyczno-rozrywkowym z licznymi funkcjami i złączami (MP3, MPEG4, iPOD, USB, Bluetooth), a także - po raz pierwszy - otwierane okno dachowe z ogniwami słonecznymi, zasilającymi system wentylacji.

Znakomite właściwości jezdne oraz wysoki komfort jazdy gwarantują czterodrążkowe zawieszenie przednie i zawieszenie tylne z wahaczami trapezowymi. Nowe exeo będzie produkowane w Martorell w Hiszpanii. Auto trafi do sprzedaży wiosną 2009 roku, a w Polsce ma się pojawić w drugim kwartale czyli najprawdopodobniej w maju. Prognozowana cena to ok. 22 tys. euro więc ok. 70 tys. zł. Wydaje się, że warto już zbierać pieniądze.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska