Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Obowiązki wobec ZUS przy zatrudnianiu rencistów lub emerytów

(gm)
Anna Dydak, naczelnik wydziału obsługi klientów z oddziału ZUS w Zielonej Górze (fot. Paweł Janczaruk)
Anna Dydak, naczelnik wydziału obsługi klientów z oddziału ZUS w Zielonej Górze (fot. Paweł Janczaruk)
Na pytanie odpowiada Anna Dydak, naczelnik wydziału obsługi klientów z oddziału ZUS w Zielonej Górze.

- Jestem właścicielem firmy zatrudniającej ponad 30 osób. Chciałbym zatrudnić kilku rencistów lub emerytów. Czy w związku z tym będziemy mieli jakieś dodatkowe obowiązki wobec ZUS?

- Tak. Zatrudnienie takich osób niesie ze sobą określone obowiązki, wynikające z przepisów ustawy emerytalnej. Płatnik składek, zatrudniający emeryta lub rencistę, jest zobowiązany każdorazowo niezwłocznie poinformować ZUS o tym fakcie. W zawiadomieniu tym podaje datę początku zatrudnienia i wysokość przychodu osiąganego przez emeryta lub rencistę. Dodatkowo niezależnie od tego, że w ciągu roku przekazywane były stosowne informacje do ZUS, pracodawca po zakończeniu każdego roku kalendarzowego, przekazuje do ZUS zaświadczenie o wysokości przychodu uzyskanego przez emeryta lub rencistę w minionym roku. Termin tego powiadomienia określony został na ostatni dzień lutego.

Należy podkreślić, iż płatnik składek nie ma obowiązku informowania ZUS w przypadku, gdy zatrudnia takie osoby, które mogą osiągać przychody bez żadnego ograniczenia m.in. emerytów, którzy ukończyli powszechny wiek emerytalny (kobieta – 60 lat, mężczyzna - 65 lat), przy czym wiek ten ukończyli przed podjęciem zatrudnienia w państwa firmie.

 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska