Mieszkańcy Kostrzyna nad Odrą przyzwyczaili się już do korków, które w ciągu dnia blokują ruch w mieście. Najgorzej jest na rondzie Unii Europejskiej, gdzie krzyżują się najbardziej ruchliwe ulice. Bywa, że osoby wjeżdżające do Kostrzyna od strony Niemiec, Słubic i Słońska muszą odstać w korku nawet pół godziny! Sprawy nie ułatwia przejazd kolejowy, który dodatkowo spowalnia ruch.
Obwodnica Kostrzyna połączy tereny strefy ekonomicznej
- Kostrzyńsko-Słubickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej udało się przekonać Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, aby jeden ze zjazdów z obwodnicy był na terenie strefy między osiedlami Drzewice i Szumiłowo. Dla Kostrzyna to świetna wiadomość. Gdy zaczną powstawać tam zakłady, to pojazdy nie będą musiały przejeżdżać przez miasto, aby do nich dotrzeć – mówi Andrzej Kunt, burmistrz Kostrzyna.
Ogromne przedsięwzięcie
Wiadomo, ze obwodnica Kostrzyna omija miasto od strony północno-zachodniej. Początek projektowanej obwodnicy zlokalizowany jest na wysokości fortu Sarbinowo, a koniec na skrzyżowaniu dróg krajowych nr 22 i 31 (w rejonie hotelu Bastion). Projektowana długość wynosi 9,18 km. Wybrany wariant zakłada budowę m.in.:
- nowego mostu na Warcie
- 4 skrzyżowań,
- niemal 20 obiektów inżynierskich (mostów, wiaduktów, przepustów i przejść dla zwierząt),
- miejsca do kontroli pojazdów
- ekranów akustycznych.
Obwodnica Kostrzyna w 2027 r.?
Obecnie jesteśmy na etapie procedury uzyskiwania decyzji środowiskowej. Wniosek o wydanie decyzji złożyliśmy w październiku 2020 roku. Musimy jednak mieć na uwadze fakt, że poruszamy się w obszarze bardzo cennym przyrodniczo oraz przygranicznym, co czyni proces przygotowania inwestycji znacznie bardziej skomplikowanym oraz czasochłonnym – mówi Anna Jakubowska z zielonogórskiego oddziału GDDKiA.
Obwodnica planowana jest do realizacji w systemie „projektuj i buduj”, co teoretycznie ma przyspieszyć inwestycję. Przetarg na projekt i budowę zostanie ogłoszony prawdopodobnie na początku przyszłego roku. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to pierwsze samochody powinny pojechać nową drogą na przełomie 2026 i 2027 roku.
Co z nowym mostem drogowym na Odrze?
Ale obwodnica Kostrzyna to nie wszystko. Od lat mówi się o budowie nowego mostu na Odrze. Obecna przeprawa jest w fatalnym stanie. Obowiązuje to ograniczenie masy całkowitej pojazdów do 7,5 tony. W momencie, gdy Kostrzyn będzie miał obwodnicę, konieczne będzie zapewnienie dogodnego połączenia z Niemcami. Teraz tiry muszą nadkładać kilkadziesiąt kilometrów i przekraczać granicę np. w Świecku.
Stary most zostanie rozebrany
Wiadomo już, że nowy most zostanie wybudowany około 50 metrów bliżej kolejowego, niż obecny. Stara przeprawa przez Odrę zostanie natomiast rozebrana. Po nowym moście będą mogły przejeżdżać pojazdy o masie do 50 ton i nacisku na oś 11,5 tony. - 27 września 2019 r. podpisana została umowa międzyrządowa dotycząca budowy mostu granicznego w rejonie Kostrzyna nad Odrą i Kustrin-Kietz. W czerwcu tego roku planujemy ogłoszenie przetargu na dokumentację – mówi A. Jakubowska.
Perspektywa rozpoczęcia prac budowlanych jest na razie dość odległa. GDDKiA planuje je na rok 2027, więc dopiero wtedy, gdy powstanie już obwodnica. Nowym mostem moglibyśmy przejechać do Niemiec najwcześniej pod koniec 2029 roku.
Przeczytaj też:
Michał Pietrzak - Niedźwiedź włamał się po smalec w Dol. Strążyskiej
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?