Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Obwodnica Kostrzyna będzie miała 9 km długości i 4 skrzyżowania. Kiedy powstanie? Miasto zaczyna się bez niej dusić!

Jakub Pikulik
Jakub Pikulik
Kostrzyn czeka nie tylko na obwodnicę, ale też na nowy most drogowy nad Odrą.
Kostrzyn czeka nie tylko na obwodnicę, ale też na nowy most drogowy nad Odrą. Grzegorz Walkowski
Na początku przyszłego roku ma zostać ogłoszony przetarg na zaprojektowanie i budowę wyczekiwanej obwodnicy Kostrzyna nad Odrą. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to pierwsze samochody pojadą nią na przełomie 2026 i 2027 r.

Mieszkańcy Kostrzyna nad Odrą przyzwyczaili się już do korków, które w ciągu dnia blokują ruch w mieście. Najgorzej jest na rondzie Unii Europejskiej, gdzie krzyżują się najbardziej ruchliwe ulice. Bywa, że osoby wjeżdżające do Kostrzyna od strony Niemiec, Słubic i Słońska muszą odstać w korku nawet pół godziny! Sprawy nie ułatwia przejazd kolejowy, który dodatkowo spowalnia ruch.

Obwodnica Kostrzyna połączy tereny strefy ekonomicznej

- Kostrzyńsko-Słubickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej udało się przekonać Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, aby jeden ze zjazdów z obwodnicy był na terenie strefy między osiedlami Drzewice i Szumiłowo. Dla Kostrzyna to świetna wiadomość. Gdy zaczną powstawać tam zakłady, to pojazdy nie będą musiały przejeżdżać przez miasto, aby do nich dotrzeć – mówi Andrzej Kunt, burmistrz Kostrzyna.

Ogromne przedsięwzięcie

Wiadomo, ze obwodnica Kostrzyna omija miasto od strony północno-zachodniej. Początek projektowanej obwodnicy zlokalizowany jest na wysokości fortu Sarbinowo, a koniec na skrzyżowaniu dróg krajowych nr 22 i 31 (w rejonie hotelu Bastion). Projektowana długość wynosi 9,18 km. Wybrany wariant zakłada budowę m.in.:

  • nowego mostu na Warcie
  • 4 skrzyżowań,
  • niemal 20 obiektów inżynierskich (mostów, wiaduktów, przepustów i przejść dla zwierząt),
  • miejsca do kontroli pojazdów
  • ekranów akustycznych.

Obwodnica Kostrzyna w 2027 r.?

Obecnie jesteśmy na etapie procedury uzyskiwania decyzji środowiskowej. Wniosek o wydanie decyzji złożyliśmy w październiku 2020 roku. Musimy jednak mieć na uwadze fakt, że poruszamy się w obszarze bardzo cennym przyrodniczo oraz przygranicznym, co czyni proces przygotowania inwestycji znacznie bardziej skomplikowanym oraz czasochłonnym – mówi Anna Jakubowska z zielonogórskiego oddziału GDDKiA.

Obwodnica planowana jest do realizacji w systemie „projektuj i buduj”, co teoretycznie ma przyspieszyć inwestycję. Przetarg na projekt i budowę zostanie ogłoszony prawdopodobnie na początku przyszłego roku. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to pierwsze samochody powinny pojechać nową drogą na przełomie 2026 i 2027 roku.

Obwodnica Kostrzyna będzie miała 9 km długości i 4 skrzyżowania. Kiedy powstanie? Miasto zaczyna się bez niej dusić!
Spośród trzech propozycji wybrano najdłuższy, ale zarazem najlepszy dla Kostrzyna wariant przebiegu obwodnicy, tzw. wariant zielony. materiały GDDKiA

Co z nowym mostem drogowym na Odrze?

Ale obwodnica Kostrzyna to nie wszystko. Od lat mówi się o budowie nowego mostu na Odrze. Obecna przeprawa jest w fatalnym stanie. Obowiązuje to ograniczenie masy całkowitej pojazdów do 7,5 tony. W momencie, gdy Kostrzyn będzie miał obwodnicę, konieczne będzie zapewnienie dogodnego połączenia z Niemcami. Teraz tiry muszą nadkładać kilkadziesiąt kilometrów i przekraczać granicę np. w Świecku.

Stary most zostanie rozebrany

Wiadomo już, że nowy most zostanie wybudowany około 50 metrów bliżej kolejowego, niż obecny. Stara przeprawa przez Odrę zostanie natomiast rozebrana. Po nowym moście będą mogły przejeżdżać pojazdy o masie do 50 ton i nacisku na oś 11,5 tony. - 27 września 2019 r. podpisana została umowa międzyrządowa dotycząca budowy mostu granicznego w rejonie Kostrzyna nad Odrą i Kustrin-Kietz. W czerwcu tego roku planujemy ogłoszenie przetargu na dokumentację – mówi A. Jakubowska.

Perspektywa rozpoczęcia prac budowlanych jest na razie dość odległa. GDDKiA planuje je na rok 2027, więc dopiero wtedy, gdy powstanie już obwodnica. Nowym mostem moglibyśmy przejechać do Niemiec najwcześniej pod koniec 2029 roku.

Przeczytaj też:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Michał Pietrzak - Niedźwiedź włamał się po smalec w Dol. Strążyskiej

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska