reklama

Ochrona środowiska to przecież fikcja

Krzysztof Fedorowicz
JAN ZEMAN<br>Urodził się w Wilnie w 1943 roku. Od 1945 jest mieszkańcem Sulechowa<br>
JAN ZEMANUrodził się w Wilnie w 1943 roku. Od 1945 jest mieszkańcem Sulechowa Fot. Mariusz Kapała
Rozmowa z Janem Zemanem z Sulechowa, obrońcą alei drzew.

- Kiedy zauważył pan wycinkę drzew rosnących przy drodze między Sulechowem a Skąpem?
- Kiedy w czwartek w "Gazecie Lubuskiej" przeczytałem o tym, że pod topór poszła piękna aleja, wsiadłem na rower i pojechałem sprawdzić, bo trudno było mi uwierzyć. To jedna z wielu wysadzanych lipami dróg w naszej gminie, podobne są przy szosach na Smardzewo czy Brody.

- Dlaczego uważa pan, że drzewa należy pozostawić?
- Spełniają one szereg funkcji, chronią przed wiatrami czy dają cień. Miło latem jechać taką aleją, bo panuje tutaj przyjemne, chłodne powietrze, poza tym nie ma obawy, że słońce oślepi.

- Ale do pni przybite są krzyże...
- Tam ginęli młodzi ludzie, którzy po piwie pędzili do Niesulic, czy też wracali znad jeziora. Nikt przy zdrowych zmysłach nie pojedzie tędy z kosmiczną prędkością! Natomiast jak ktoś chce się zabić, czasem wystarczy jedno drzewo rosnące przy trasie.

- W Chociulach ktoś niedawno uderzył rozpędzonym autem w mur biegnący przy drodze...
- I czy to znaczy, że mamy równać z ziemią wszystko, co znajduje się w zasięgu wzroku kierowcy? To przecież absurd. Nie widzę racjonalnego uzasadnienia dla tej wycinki!

- Drogowcy przekonują jednak, że drzewa przy drodze należy usunąć ze względów bezpieczeństwa. Podobnie myśli burmistrz.
- To nie jest żaden argument! Uważam, że zarówno zarząd dróg jak i władza idą na łatwiznę. Gdyby zdecydowali się pozostawić drzewa, musieliby je pielęgnować, wycinać suche gałęzie, a tak jednym rżnięciem sprawa zostaje załatwiona! Można też postawić jakiś fotoradar, czy na niebezpiecznych łukach ograniczyć prędkość, a policja powinna tego pilnować.
Warto też zauważyć, że przecież tzw. wydziały ochrony środowiska w urzędach to czysta fikcja! Burmistrz płaci urzędnikom, a ci boją się nie tylko sprzeciwić pracodawcy, ale nawet wyrazić swoje zdanie... Nieraz zgłaszałem do urzędu tzw. dzikie wysypiska śmieci, nikt nawet palcem nie ruszył... Walka o czyste i piękne środowisko to jak wołanie na puszczy...

- Co zatem można zrobić, by uratować aleję?
- Dobrze, że "Gazeta Lubuska" podjęła ten temat, spróbuję jeszcze przekonać telewizję. Myślę, że dobrym przykładem była akcja w obronie doliny Rospudy.

- Dziękuję.

FLESZ: Elektryczne samoloty nadlatują.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 2

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

kiedyś tymi drogami (kiedy je sadzono) jeżdżono tylko konno, nikt nie przewidywal takiego rozwoju komunikacji, drzewa przy drodze są b. niebezpieczne , można posadzić nowe dalej od drogi tak aby nie stwarzały niebezpieczeństwa, życie ludzkie ma większą wartość niż drzewo,nie róbcie zamieszania tam gdzie nie powinno się go robić,są ważniejsze sprawy np. bezrobocie,

P
Przemek

Lista zagrożeń bezpieczeństwa ruchu drogowego jakie tworzą drzewa i krzewy utrzymywane zbyt blisko jezdni jest długa. Najpoważniejszym zagrożeniem jest pień drzewa umiejscowiony w bezpośrednim otoczeniu jezdni - błąd kierowcy, awaria, poślizg itp. to niemal pewna śmierć osób znajdujących się w pojeździe. Ponadto drzewa i krzewy:
- ograniczają widoczność znaków drogowych i sygnalizatorów, co powoduje nieczytelność i nierozpoznawalność warunków drogowych,
- ograniczają widoczność ruchu innych użytkowników dróg na zakrętach i łukach jezdni, co zwiększa ryzyko wypadku,
- zasłaniają widoczność przed skrzyżowaniami, zjazdami, przejazdami kolejowymi, wyjazdami z posesji, przez co może dochodzić do zderzeń bocznych,
- zasłaniają widoczność przed przejściami dla pieszych, co zwiększa ryzyko wejścia pieszego przed jadący pojazd,
- zasłaniają widoczność zbliżających się do jezdni zwierząt, co zwiększa zagrożenie wypadkiem najechania na nie,
- uniemożliwiają poruszanie się pieszych i rowerzystów poboczem drogi, wymuszając poruszanie się ich jezdnią, co zwiększa ryzyko najechania na tych użytkowników dróg,
- utrudniają swobodny zjazd na pobocze w celu ominięcia niebezpiecznej sytuacji na drodze lub nagle zauważonej przeszkody, przez co dochodzi do wypadków najechania na innych użytkowników drogi,
- system korzeniowy drzew powoduje rozsadzanie nawierzchni tworząc wyboje lub dziury w jezdni, co może przyczynić się do utraty panowania nad pojazdem i wypadku,
- konary i gałęzie drzew utrudniają przejazd wysokich pojazdów – kierowcy zmuszeni są do wjeżdżania na przeciwny pas ruchu lub do pilnej obserwacji koron drzew, co przyczynić się może do najechania na innych użytkowników drogi,
- warstwa leżących na jezdni liści lub owoców może przyczynić się do poślizgu,
- cień rzucany przez korony drzew utrudnia po opadach równomierne obsychanie jezdni tworząc zagrożenie poślizgiem,
- przy słonecznej pogodzie wyjazd z zacienionego koronami drzew odcinka drogi na otwartą przestrzeń powoduje chwilowo znaczne ograniczenie zdolności widzenia (nawet do 8 sekund), co zwiększa ryzyko najechania na innego użytkownika drogi,
- migotanie światła słonecznego podczas jazdy aleją drzew, może wywołać u kierowcy zaburzenia widzenia i opóźnienie czasu reakcji zwiększając ryzyko wypadku,
- zimą, cień rzucany przez konary drzew przyczynia się do nierównomiernego rozmrażania nawierzchni, co powoduje, że pod drzewami znacznie dłużej utrzymuje się zalodzenie jezdni tworząc zagrożenie poślizgiem,
- dużym zagrożeniem są gałęzie leżące na jezdni po burzy lub intensywnych opadach - próba ich ominięcia może prowadzić do wypadku,
- w czasie silnych wiatrów na jezdnię spadają duże ułamane konary, które mogą przygnieść pojazd i ranić lub zabić podróżnych,
- gdy prędkość wiatru przekracza 100km/h przewracają się na jezdnię powyrywane z korzeniami drzewa, przygniatając pojazdy i całkowicie tarasując drogi.
Warto chyba się zastanowić w jakim celu sprowadzać tyle zagrożeń na nasze drogi.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3