Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Od malucha do legendarnej pięćsetki, czyli 42 lata fabryki samochodów Fiata w Tychach ZDJĘCIA

Jolanta Pierończyk
Fiat Chrysler Automobiles, wcześniej Fiat Auto Poland
Fiat Chrysler Automobiles, wcześniej Fiat Auto Poland ARC
Tyski zakład FCA ma za sobą bardzo dobry rok 2016. Samochody świetnie się sprzedawały. Wszystkie modele przeszły zabiegi odświeżające, odmładzające, pojawiła się nawet nowa wersja słynnego fiata 500 o nazwie Riva. Dość droga, ale efektowna, ze wstawkami z drzewa mahoniowego, w kolorze zastrzeżonym tylko dla tego modelu. Plany produkcyjne na ten rok są dość śmiałe.

Mamy takie cyfry zaplanowane na rok 2017, że jeżeli rynek nam to wchłonie, to będzie to rekordowy rok, jeśli chodzi o produkcję pięćsetki i lancii. W tej chwili planujemy ponad 206 tys. pięćsetek i prawie 67 tys. lancii. Miejmy nadzieję, że tak jak rynek odpowiadał w roku 2016, tak samo będzie odpowiadał w 2017. Z tego punktu widzenia mamy zabezpieczoną pracę w roku 2017. Widzę czysty horyzont. Naprawdę czyściutki horyzont. Można to rozumieć w dwojaki sposób. Że nie ma czarnych chmur albo co innego. Nic więcej na ten temat nie możemy powiedzieć, bo nie wiemy. Widzimy tylko czysty horyzont. To też jest nadzieja - mówił Antoni Greń, dyrektor tyskiej fabryki FCA, podczas wrześniowego Dnia Rodzinnego.

To było w roku 2016, który był bardzo dobrym rokiem dla zakładu.

Dzień Rodzinny w firmie Fiat Chrysler Automobiles w Tychach

Fabryka Fiata w Tychach: Dzień Rodzinny [ZDJĘCIA]

- Wyprodukowaliśmy nową wersję pięćsetki o nazwie Riva. Cieszy się bardzo dużym wzięciem, chociaż jest droga, ponieważ jest bardzo dobrze i ładnie wykonana. Ma wstawki, w desce i nie tylko, z drzewa mahoniowego. Wszystkie kolory są zastrzeżone dla tej jednej jedynej wersji w ograniczonej ilości - mówił dyrektor.

- Rok 2016 był kolejnym dobrym rokiem dla modelu fiat 500 - potwierdza Beata Dziekanowska z Biura Prasowego koncernu Fiat Chrysler Automobiles.

„FCA Poland to jedna z bardziej innowacyjnych i najbardziej znaczących dla polskiej gospodarki firm. FCA Poland to największa z 17 spółek grupy Fiat Chrysler Automobiles (FCA) w Polsce, a jej tyski zakład należy do grona najlepszych w grupie FCA zakładów produkcyjnych. Jako jeden z niewielu na świecie uzyskał Złoty Poziom w systemie World Class Manufacturing”, czytamy takie zapewnienie na oficjalnej stronie koncernu.

W Wikipedii czytamy też, że „zakład w Tychach był między innymi pierwszym z grupy Fiat Auto, w którym od połowy lat 90. wdrożono normy ISO 9001 (dotyczące standardów zarządzania jakością) i ISO 14001 (dotyczące standardów zarządzania środowiskowego). Rozwiązania przyjęte w tyskim zakładzie stały się później wzorem dla rozwiązań wdrażanych w innych fabrykach grupy. Wdrożono w nim również system produkcji, który przyczynia się do tego, że samochody opuszczające taśmę produkcyjną mają niski wskaźnik wykrytych wad produkcyjnych oraz wad występujących w kolejnych latach eksploatacji”.

Włosi pokochali tyskie pięćsetki
Zakład w Tychach jest zdecydowanie w czołówce europejskich zakładów FCA pod względem ilości wyprodukowanych samochodów w 2016 roku. Z linii produkcyjnych zjechało ponad 270 tysięcy aut (dokładnie: 273.768). Fiatów 500 było 175.150, lancii ypsilon - 67.417, abarthów - 17.847.

ZOBACZCIE FILM: Rodzinne Dni Fiata 2015

- Ten wynik jest znacznie lepszy od planowanego na początku roku, a produkcja samochodów marek z grupy FCA w 2016 roku przekroczyła o 7.404 sztuki produkcję z 2015. Ilości te FCA Poland zawdzięcza zwiększonej popularności modeli 500 oraz lancii ypsilon wśród klientów w Europie, a zwłaszcza we Włoszech - mówi Beata Dziekanowska.

Bo auta produkowane w Tychach idą przede wszystkim na eksport. „Aż 99 procent wyprodukowanych w tyskim zakładzie aut trafiło w minionym roku na rynki zagraniczne”, czytamy na stronie firmy.

FCA Poland jest jednym z największych eksporterów w Polsce i zdecydowanym liderem eksportu w branży motoryzacyjnej. Według rankingu „Rzeczpospolitej” - „Lista 2000”, spółka plasuje się - kolejny rok z rzędu - na trzecim miejscu wśród największych eksporterów polskiej gospodarki - przychody z eksportu wyniosły 12.066.645 złotych (dane za 2015 rok).

CZYTAJCIE DALEJ NA NASTĘPNEJ STRONIE
Gdzie jeżdżą auta z Tychów?
99 procent produktów tyskiej fabryki FCA (fiatów, abarthów ilancii) - tj. 259.201 sztuk - wysłano na59 rynków świata. Trafiło tam 174.171 fiatów 500, 17.741 abarthów i67.289 lancii ypsilon.

Na liście największych zagranicznych odbiorców są: Włochy, Wielka Brytania, Francja, Niemcy, Hiszpania, Japonia, Holandia, Belgia, Austria i Litwa. Włochy kupiły w zeszłym roku 112.860 aut, Wielka Brytania - 38.394, Francja - 23.556, Niemcy - 23.039, Hiszpania - 15.183, Japonia - 6.279, Holandia - 6.224, Belgia - 5.583, Austria - 4.129, Litwa - 2.814. Rok 2016 był czasem wprowadzenia lub zakończenia procesu odnawiania, odświeżania wszystkich modeli.

„Dwa lata temu w Tychach uruchomiono produkcję zmodernizowanego fiata 500, który przeszedł istotne zmiany nadwozia oraz wnętrza, wzbogacił się o nowe technologie i układy napędowe przy jednoczesnym zachowaniu designu kultowego modelu z 2007 roku”, pisze Beata Dziekanowska na stronie internetowej FCA.

W kwietniu 2016 ruszyła produkcja nowego abartha 595, będącego ikoną marki spod znaku Skorpiona. Maj był miesiącem, w którym uruchomiono produkcję nowej, dynamicznej wersji fiata 500 sport, a w czerwcu - tuż przed wakacjami - w wyniku współpracy z producentem jachtów Riva, symbolu elegancji i włoskiego stylu, z fabryki w Tychach wyjechała wspomniana, nowa luksusowa wersja fiata 500 - riva.

CZYTAJCIE TEŻ:
Jaka przyszłość tyskiej fabryki Fiata bez forda ka?
Fiat panda w Tychach? Jeśli nie we Włoszech, to tylko u nas

Bezbolesne pożegnanie z fordem ka
20 maja 2016 roku w tyskim zakładzie zakończono produkcję forda ka. Po ośmiu latach (od lipca 2008 roku) Ford zdecydował o zaprzestaniu produkcji w tyskiej fabryce FCA Poland swojego najmniejszego samochodu. Od2008 roku wyprodukowano tam ponad pół miliona fordów ka.

Samochód był wytwarzany na tej samej linii produkcyjnej co modele koncernu FCA. W Tychach powstało w ubiegłym roku 12.618 fordów ka, dokładnie tyle, ile planowano. - Wygaszanie produkcji następowało od jakiegoś czasu. Na zakończenie produkcji przyjechali przedstawiciele Forda, dziękowali naszej załodze, ponieważ tylko w pierwszych miesiącach nas kontrolowali, potem nas zostawili samych, widząc, jak dobrze samochód jest produkowany. Wyprodukowaliśmy w sumie ponad 500 tys. fordów ka. Oczywiście po zakończeniu produkcji kilkudziesięciu pracowników było za dużo w naszym zakładzie, ale znaleźliśmy im pracę w spółkach-córkach i u naszych dostawców - powiedział dyrektor Greń.

„Ostatni audyt ekspertów WCM Association potwierdził - po raz kolejny - przynależność tyskiego zakładu do grupy najlepszych fabryk przemysłu motoryzacyjnego w Europie, szczycących się certyfikatem Złotego Poziomu wg »World Class Manufacturing« (zintegrowana metodologia zarządzania przedsiębiorstwem wg najwyższych standardów światowych w zakresie bezpieczeństwa, ochrony środowiska naturalnego, utrzymania ruchu, logistyki i jakości). Wyróżnienie WCM zobowiązuje i dlatego w FCA Poland trwają nieustające prace nad ciągłym rozwojem, innowacją i udoskonalaniem organizacji pracy”, czytamy na stronie koncernu.

Skąd Tychy biorą części do swoich aut?
Tyska fabryka FCA jest o połowę mniejsza niż była jeszcze kilka lat temu. Na koniec 2016 roku załoga liczyła 3091 osób, ale FCA nadal pozostaje jednym z największych pracodawców w regionie. Nie tylko daje pracę ponad 3 tysiącom ludzi w swoim zakładzie, ale i pracownikom innych firm, u których zamawia części do produkowanych w Tychach samochodów. Ate powstają tu, na miejscu.

CZYTAJCIE DALEJ NA NASTĘPNEJ STRONIE
FCA w Tychach ma siedmiu dostawców. Delfo Polska dostarcza tłoczone elementy karoserii, w Denso Thermal Systems Polska powstają deski rozdzielcze oraz front-end, czyli chłodnice, wymienniki klimatyzacji i wentylatory. Adient Seating Poland produkuje siedzenia do tyskich aut.

Dla tyskiej fabryki FCA pracują też spółki grupy Magneti Marelli. W Plastic Components and Modules produkowane są zderzaki, elementy estetyczne wnętrza, jak nakładki słupka, nakładki boczne, osłona kolumny kierowniczej oraz nakładki progu. Magneti Marelli Suspension Systems dostarcza zawieszenia, amortyzatory, bębny hamulcowe i tarcze hamulcowe. Magneti Marelli Poland jest dostawcą reflektorów przednich oraz lamp tylnych. Magneti Marelli Exhaust Systems Plant produkuje dla Tychów układy wydechowe oraz katalizatory.

Zaczęło się od malucha
Historia przemysłu motoryzacyjnego w Tychach zaczęła się w1975 r., kiedy to 18 września otwarto tu fabrykę zbudowaną specjalnie do produkcji fiata 126p, czyli niezapomnianego malucha, którym jeździł inżynier Karwowski.

Grzegorz Markowski śpiewał: „Telewizor, meble, mały fiat, oto marzeń szczyt...” Ks. Jan Twardowski, poeta, pisał, że „trudniej kochać bliźniego niż małego fiata”. Produkcję tego autka zakończono 22 września 2000 r.

Powstało w sumie 4.671.586 maluchów, z czego tylko 1.362.912 we Włoszech, a 3.318.674 w Polsce (w Bielsku-Białej - 1.152.325, w Tychach - 2.166.349). Było jeszcze 2069 sztuk wyprodukowanych w Austrii, ale w bogatszej wersji. Miały m.in. mocniejszy silnik typu bokser oraz ogrzewanie postojowe.

Rozstań z różnymi modelami Tychy przeżyły kilka. 1 czerwca 2010 r. pożegnały się z seicento, które produkowane było tu od 22 września 1997 r. W ciągu niespełna 13 lat produkcji powstały tu 1.328.973 sztuki.

Seicento było zgrabniejsze, przyjemniejsze dla oka niż jego poprzednik cinquecento. Sześć lat panowało na rynku jako najtańsze auto, aż pojawiła się panda, która zawojowała świat. W ciągu 6 lat wyprodukowano jej więcej niż seicento przez trzynaście! 21 lipca 2009 r. z linii zszedł 1,5-milionowy egzemplarz pandy. Takiej liczby seicento nie osiągnęło w całej swojej historii. W ciągu 9 lat wyprodukowano 2.168.491 pand. Ostatnia zjechała z taśmy 21 grudnia 2012 r. Rozstanie z pandą było najboleśniejsze w historii tyskiego zakładu Fiata. Konsekwencją zaprzestania tej produkcji były zwolnienia. Od stycznia do marca 2013 roku pracę straciło 1450 osób. Zwolnienia objęły również zakłady z nią kooperujące. Redukcja załogi była też konsekwencją drastycznego spadku zamówień - w porównaniu do roku 2011 liczba wyprodukowanych w 2012 r. w Tychach samochodów zmalała o 25 procent i wyniosła ponad 348,5 tysiąca aut, a do tego nastąpił rzeczony koniec produkcji pandy classic.

W zeszłym roku, jak już wspomnieliśmy, zakończyła się produkcja forda ka.

Od przeniesienia produkcji pandy z Tychów do Włoch mówi się o sprowadzeniu tu zupełnie innego modelu. W kwietniu 2014 r. informowano wręcz oficjalnie, że będzie to „nowy, dotychczas nieprodukowany przez grupę Fiata model samochodu osobowego (segmentu B)”. Mówiono nawet, że będzie dłuższy i szerszy od modelu 500, a mniejszy od fiata 500L. Mówiono nawet, że najprawdopodobniej otrzyma nazwę 500 Plus. Rocznie z taśm montażowych w Tychach miało zjeżdżać 180 tys. egzemplarzy tego modelu.

W komunikacie Centrum Informacyjnego Rządu było nawet o tym, że „96 proc. produkcji ma być eksportowane, w tym do USA. Szacuje się, że nowa produkcja pozwoli utworzyć 420 nowych miejsc pracy i utrzymać ok. 3000 obecnych”.

Niestety, wkrótce miną trzy lata od tamtej informacji i nadal żadnego nowego modelu w Tychach nie ma.

Dyrektor Greń: Widzę czysty horyzont
Na przestrzeni tego czasu zaszły zmiany w samej firmie. Dwa lata temu, w styczniu 2015 roku, dotychczasowy Fiat Auto Poland (FAP) połączył się z Chryslerem, tworząc Fiat Chrysler Automobiles (FCA), jeden z największych na świecie koncernów motoryzacyjnych. O wprowadzeniu jakiegokolwiek nowego modelu do produkcji w tyskim zakładzie się nie mówi. Wręcz przeciwnie. Podczas ostatniego Dnia Rodzinnego, we wrześniu 2016 roku, dyrektor Antoni Greń powiedział, że widzi czysty horyzont. Bez czarnych chmur, ale i bez nowego modelu.

Fiat Chrysler automobiles
Fiat Chrysler Automobiles, wcześniej Fiat Auto Poland, a jeszcze przedtem Fabryka Samochodów Małolitrażowych, ale cały czas chodzi o ten sam zakład przy ulicy Turyńskiej w Tychach.

Zajmuje 2,4 mln m kw. powierzchni, z czego na hale produkcyjne i budynki usługowe przypada 0,5 mln m kw. Jest jednym z największych zakładów produkcyjnych w Europie. Pracuje w nim nieco ponad 3000 osób. Na jego terenie znajduje się 56 firm świadczących mu różne usługi. W tej chwili produkowane są tu fiat 500, abarth 500 i lancia ypsilon. Samochody produkowane w Tychach idą w 99 proc. na eksport.

Można je spotkać na ulicach 59 państw na świecie, oczywiście najwięcej we Włoszech, ale też w dużej mierze w Wielkiej Brytanii oraz Francji i Niemczech. Tradycją zakładu jest organizowanie m.in. Dni Rodzinnych.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Od malucha do legendarnej pięćsetki, czyli 42 lata fabryki samochodów Fiata w Tychach ZDJĘCIA - Dziennik Zachodni

Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska