Odebrała "głuchy telefon". Zobaczyła rachunek i zdębiała. - Nie dajcie się naciągnąć!- ostrzega nasza Czytelniczka

Jarosław Miłkowski
Jarosław Miłkowski
Teraz gorzowianka ostrzega innych. Nie dajcie się oszukać! unsplash.com/zdjęcie symboliczne
Pani Krystyna z Gorzowa kilka razy odebrała połączenia zaczynające się od +52. Gdy przyszedł rachunek, nie mogła uwierzyć, ile musi zapłacić. Teraz gorzowianka przestrzega innych Czytelników, by nie dali się nabrać.

- Wszystko zaczęło się, gdy kupiłam telefon komórkowy. Pierwsze dziwne połączenie było 29 października zeszłego roku o 9.39. Odebrałam je, ale nikogo nie usłyszałam w słuchawce, więc się rozłączyłam. Po dwóch minutach zadzwonił kolejny numer. Tak jak za pierwszym razem, zaczynał się od +52, był podobny do tego pierwszego. To połączenie też odebrałam i ponownie nikt się nie odezwał – opowiada nam gorzowianka.

Następnego dnia sytuacja się powtórzyła. Tylko że tym razem było jedno połączenie. - Telefon zadzwonił o 20.34 – mówi pani Krystyna.

Gdy przyszedł rachunek za telefon, gorzowianka zdębiała

Do zapłaty było znacznie więcej, niż się spodziewała. Po analizie bilingu okazało się, że za każde z tych „głuchych” połączeń trwało równo 240 minut (co dziwne: dotyczy to też połączeń, które dzieliły… dwie minuty). A że za każde połączenie trzeba było zapłacić 70 zł, rachunek był wyższy o 210 zł.

WIDEO: Tak działają oszuści

źródło: Lubuska Policja

Reklamacja na "głuche telefony"

Gorzowianka napisała reklamację do swojego operatora. Ten reklamację uznał. „Głuche” telefony jednak się nie skończyły.
- 10 grudnia o 13.00 odebrałam połączenie, które, jak się później okazało, trwało 193 minuty, a 3 stycznia były kolejne dwa połączenia – o 8.00 i 8.02. W pierwszym wypadku wyszło, że „rozmawiałam” 115 minut, a w drugim, że 114. Przecież to niedorzeczne! – mówi gorzowianka.

Dlaczego w grudniu i styczniu odbierała połączenia, skoro jeszcze jesienią wiedziała, że jest naciągana?

- Za każdym razem dzwonił inny numer – mówi 83-latka. Późniejszych połączeń operator już jej nie uznał.

Kto wydzwaniał do gorzowianki?

Najprawdopodobniej ktoś z Bydgoszczy. - Gdy o tym się dowiedziałam, zablokowałam u operatora połączenia z tych numerów i mam spokój. Chcę jednak, by inni mieli się na baczności. Moja koleżanka została oszukana w ten sposób na 700 zł – mówi Jędrzejowska.

- Choć nie mam wysokiej emerytury, to ja to naciągnięcie jeszcze jakoś przeżyję, ale chciałabym ostrzec innych Czytelników, żeby nie dawali się nabrać – mówi nam gorzowianka Krystyna Jędrzejowska. W ostatnich miesiącach kilka razy została naciągnięta na połączenie telefoniczne.

Co robić w takich sytuacjach?

To pytanie zdaliśmy Tomaszowi Gierczakowi, miejskiemu rzecznikowi konsumentów w Gorzowie. Na łamach GL regularnie służy radami Czytelnikom z całego województwa.

Czytaj także

- Można leczyć, można zapobiegać. Najlepiej takich telefonów nie odbierać. Jeśli już jednak komuś się to zdarzy, to powinien złożyć reklamację u swojego operatora. To, że takie połączenia są oszustwem, łatwo udowodnić. Przecież to fizycznie niemożliwe, by w ciągu dwóch minut mieć z tego samego telefonu połączenia o długości czterech godzin. Poza tym, kto rozmawia przez telefon tyle czasu i to trzy razy pod rząd dokładnie 240 minut?! – mówi Gierczak.

A co jeśli operator telefoniczny nie chce uznać reklamacji?
- Wtedy najlepiej w tej sprawie skontaktować się Urzędem Komunikacji Elektronicznej w Zielonej Górze (ul. Dąbrowskiego 12, tel. 68 320 25 44) lub przyjść do rzecznika praw konsumenta w swoim regionie – mówi Gierczak. Rzecznicy konsumentów są w Gorzowie, Zielonej Górze i wszystkich pozostałych 12 powiatach w Lubuskiem.

Tomasz Gierczak radzi też, by poprosić swoich operatorów o zablokowanie wykonywania lub odbierania niepożądanych numerów. – Jeśli wiemy, że nie będzie do nas dzwonił nikt z zagranicy, to zablokujmy połączenia zagraniczne. Możemy też poprosić o blokadę tzw. numerów premium, w przypadku których połączenia kosztują nawet kilka złotych za minutę – mówi rzecznik. Radzi też, by zwyczajnie nie odbierać połączeń z numerów, których nie jesteśmy pewni. Sposoby na naciąganie są bowiem różne. Jednym z bardziej znanych sposobów jest dzwonienie z krajów, których numery kierunkowe są takie same jak numery kierunkowe polskich miast. Oszust najczęściej „puszcza” jeden sygnał i liczy na oddzwonienie.

- Gdy ktoś widzi, że na początku jest numer 22 i myśli, że to ktoś z Warszawy, w rzeczywistości może być z Wybrzeża Kości Słoniowej – mówi Gierczak. Różnica wynika z długości numeru. Jeśli jest on 9-cyfrowy, to dzwoniący jest z Polski, jeśli 11-cyfrowy, to z zagranicy.

Naciąganie na połączenia telefoniczne to problem, który jest od lat. Teraz jednak się nasilił. – Z podobnym problemem więcej niż zwykle osób zaczęło zgłaszać się do mnie od stycznia – mówi rzecznik Gierczak.

Trwa głosowanie...

Czy odbierasz "głuche" telefony?

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 19

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Po przykładzie tego artykułu widać, jak dziennikarze mają czytelników głęboko w czterech literach. Byle odwalić artykuł i trzepać kasę......

G
Gość

@Panie Miłkowski: Czekam i czekam. Jeszcze raz zapytam: "Panie Miłkowski, znajdź pan operatora komórkowego w Polsce, który nalicza rachunki za odebrane połączenie. No znajdź pan. Umieść pan link do cennika w komentarzu."

G
Gość

@Panie Miłkowski: czekam i czekam. I jakoś nie widać pana aktywności w tym temacie. Weźmiesz się pan do roboty?

G
Gość

Fake news. Za takie kaczki dziennikarskie prokurator powinien się redaktorkom dobrać do [wulgaryzm]. NIKT w Polsce nie zapłaci za odebrane połączenie. Po prostu nie ma takiego cennika - żaden operator.

G
Gość

aktualnie ,również do mnie docierają te telefony

z kierunkowym 52..z różnymi końcówkami,ale ja ich nie odbieram i natychmiast blokuję

G
Gość
22 lutego, 11:49, Gość:

Nic z tego nie zrozumiałem... U mojego operatora odbieranie telefonów z Bydgoszczy nie jest płatne. I nie słyszałem żeby gdziekolwiek było. Można pokazać rachunek Pani Krystyny?

Jak nie rozumiesz redaktorów GL to się musisz jeszcze dużo uczyć. Oni pracują za wierszówkę dlatego piszą najróżniejsze bzdury. Tą samą frazę powtarzają trzy razy. Dlatego trzeba uważnie czytać aby coś zrozumieć.

n
noe

Panie Miłkowski, znajdź pan operatora komórkowego w polsce, który nalicza rachunki za odebrane połączenie. No znajdź pan. Umieść pan link do cennika w komentarzu. Czekam z niecierpliwością.....

D
DrAtanazyKula
22 lutego, 12:06, W jakiej sieci ?:

W jakiej sieci Pani kupiła telefon...?

Państwo wlaśnie przydzieli Ci opiekuna żeby Cię chronił przed sibie samym.

G
Gość
22 lutego, ‎11‎:‎06, Gość:

Taak, jak zadzwoni telefon to ktoś liczy ile cyfr ma numer.

To operatorzy telefoniczni mają spółkę z dzwoniącymi. Dlaczego numery telefonów które są wyświetlane na ekranie telefony nie są czytelnie rozdzielane np. xx xx xxx xx xx. Wtedy łatwo rozpoznać skąd jest telefon.

Nie ma potrzeby liczenia cyfr w numerze. Zwracajcie uwagę na to, czy przed numerem jest plus. Te wszystkie numery zaczynające się na 24, 67, 22 itp. są z egzotycznych kierunków Afryka, Ameryka Południowa, jakieś odległe wyspy. A jeśli już Wam zdarzy się odebrać takie połączenie, rozłączcie się natychmiast i wybierzcie jakikolwiek numer, żeby mieć pewność, że się skutecznie rozłączyliście.

l
leshido

Coś tu nie gra mi się też zdarzają głuche telefony z całego świata, jeszcze nigdy za nie nie zapłaciłem ani grosza. Za oddzwonienie lub SMS jak najbardziej.

G
Gość

Jak można tak zadać pytanie? Przecież, dopóki nie odbierzesz, nie wiesz, czy "telefon był głuchy"...

G
Gość

Blokuje wszystkie spamy, szczególnie te z 61 które dzwonią ok 20 razy dziennie.

p
ppp

To jakaś bzdura. Odebranie połączenia nie powoduje naliczenia opłaty. Trzeba oddzwonić.

G
Gość

Mam jedną zasadę: ODBIERAM TELEFONY >>>T Y L K O

G
Gość

Może by państwo coś z tym w końcu zrobiło? ??

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3