Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Odkrywamy dawny Międzyrzecz: Minke Strasse, czyli Sportowa

Dariusz Brożek
Minke Strasse w latach pierwszej wojny światowej.
Minke Strasse w latach pierwszej wojny światowej. Prywatne archiwum Martina Meissnera
Obecną ul. Sportową w Międzyrzeczu przed wojną tworzyły dwie odrębne uliczki - Minke Strasse z początku XX w. i nieco młodsza od niej Hindenburg Strasse, która miała biec aż do Obry i planowanego przez Niemców mostu drogowego.

Do 1945 r. obecną ulicę Sportową tworzyły dwie uliczki. Jako pierwsza na początku XX w. powstała Minke Strasse.

- Początkowo nazywała się Nowa i łączyła ulicę Bismarcka z nieistniejąca już cegielnią, znajdującą się na terenie obecnego stadionu miejskiego. Właścicielem cegielni był międzyrzecki przedsiębiorca Minke, który po pewnym czasie został też patronem uliczki - mówi międzyrzecki regionalista Ryszard Patorski.

Przy skrzyżowaniu Minke Strasse i Bismarckstrasse (obecna ul. Staszica) stały dwa budynki, charakterystyczne dla przedwojennego Międzyrzecza. Pierwszym jest dawna szkoła żeńska z 1908 r., w której teraz mieści się Szkoła Podstawowa nr 2. Drugim była stojąca naprzeciw szkoły nieistniejąca już willa prezydenta (prezesa) sądu. Możemy ją zobaczyć m.in. na ilustrującej artykuł pocztówce ze zbiorów niemieckiego kolekcjonera Martina Meissnera, który jest byłym mieszkańcem Międzyrzecza.

Stadion zamiast drogi i mostu

Minke Strasse i Hindenburg Strasse z planowanym mostem przez Obrę na planie Międzyrzecza z 1927 r.
(fot. Prywatne archiwum Dariusza Brożka )

Druga część Sportowej to dawna Hindenburg Strasse, której patronem był feldmarszałek z czasów pierwszej wojny i późniejszy prezydent Rzeszy Paul von Hindenburg. Pd północy łączyła się z Minke Strasse, a od południa z Dworcową (niem. Bahnhofstrasse), czyli obecną ul. 30 Stycznia.

- Niemcy wybudowali tylko pierwszą część tej ulicy. Kolejna miała biec aż do Obry przez teren obecnego stadionu. Chcieli również wybudować most drogowy, łączący dworzec kolejowy i wschodnią część miasta ze znajdującym się na prawej stronie Obry osiedlem kolejowym i drogą do Skwierzyny - zaznacza Patorski, który jest znawcą historii Ziemi Międzyrzeckiej.

Planowany most i kolejny odcinek Hindenburg Strasse zaznaczono na mapie miasta z 1927 r. Niemcy nie zrealizowali tych ambitnych planów. 1 maja 1936 r. na terenie dawnej cegielni przy skrzyżowaniu ulic Minkego i Hindenburga otwarto natomiast stadion miejski.

- Niemcy nazywali go Sportplatz, ale używali też nazwy Stadion Pierwszomajowy. Od strony centrum miasta i mostu drogowego wybudowanego w 1925 roku prowadziła do niego promenada spacerowa wzdłuż Obry, nazywana Aleją Kasztanową - dodaje Patorski.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska