Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Odrzanka znów trafiła do poczekalni

Czesław Wachnik 0 68 324 88 29 [email protected]
Odrzanka znajduje się w tzw. Środkowoeuropejskim Korytarzu Transportowym prowadzącym ze Szwecji do Włoch. Natomiast połączenie przez Poznań to dla korytarza linia uzupełniająca
Odrzanka znajduje się w tzw. Środkowoeuropejskim Korytarzu Transportowym prowadzącym ze Szwecji do Włoch. Natomiast połączenie przez Poznań to dla korytarza linia uzupełniająca
Trasa kolejowa ze Szczecina na południe kraju zwana odrzanką pojedzie przez Poznań, a nie przez Kostrzyn, Rzepin i Zieloną Górę - ustaliliśmy wczoraj. PKP obiecuje, że przypomni sobie o Lubuskiem, jak znajdą się pieniądze.

Wczoraj w nasze ręce trafił specjalny dodatek do ,,Rzeczpospolitej”: ,,Infrastruktura - Środowisko - Energia -Infrastruktura Kolejowa’’. PKP Polskie Linie Kolejowe chwalą się w nim, jak wiele zmieni się na torach do 2015 r. Dla nas powodu do radości nie ma. PKP zapomniało o odrzance, czyli linii CE 59 ze Szczecina, przez Kostrzyn, Rzepin i Zieloną Górę do Wrocławia.

Zabrakło pieniędzy i już

Przypomnijmy, że odrzanka znajduje się w tzw. Środkowoeuropejskim Korytarzu Transportowym prowadzącym ze Szwecji do Włoch. Natomiast połączenie przez Poznań to dla korytarza linia uzupełniająca. Tak było do tej pory. Zgodnie z najnowszym Programem Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko, który zamierza wcielać w życie PKP, to odrzanka jest rezerwowa. Znalazły się pieniądze na połączenie przez Krzyż i Poznań, które przebiega niemal w całości poza naszym regionem. Aż ciśnie się na usta pytanie, co powiemy partnerom, z którymi Lubuskie tworzyło korytarz, a więc Szwedom, Czechom, Austriakom czy Włochom. Po prostu wstyd!

Rzecznik prasowy PKP PLK Krzysztof Łańcucki potwierdził nam wczoraj, że opublikowany dodatek jest oficjalnym planem inwestycyjnym jego firmy. - Dlaczego zamiast odrzanki będziecie inwestowali na linii E59 przez Poznań? - zapytaliśmy.

- Mamy za mało pieniędzy, stąd niektóre wcześniej planowane inwestycje wypadły. W sprawie odrzanki mogę jedynie stwierdzić, że jeśli po roku 2013 znajdą się pieniądze, linia będzie unowocześniana. Na razie uznaliśmy, że pieniądze trzeba przeznaczyć na remont linii prowadzącej przez Poznań - odpowiedział Łańcucki.

Konsekwencje będą bardzo poważne. Z zapisów opublikowanego programu wynika, że CE59 od Wrocławia do Rzepina będzie „rewitalizowana”, co oznacza jedynie wymianę torów na najbardziej zniszczonych odcinkach. Od Rzepina do Szczecina żadnych prac się nie przewiduje. W konsekwencji będzie to podrzędna linia kolejowa.

Na modernizację torów miedzy Poznaniem a Szczecinem znalazło się aż 9,5 mld zł. Co ciekawe w komentarzu można przeczytać, że to nie odrerzanka, ale linia E59 jest naturalnym szlakiem transportowym doliną Odry!

Biliśmy na alarm

Już kilka miesięcy temu pisaliśmy o marginalizacji odrzanki w ,,Eksperckim projekcie przestrzennego zagospodarowania kraju do 2033 roku’’, ale widać politycy lubuscy mają mniejszą siłę przebicia niż wielkopolscy. Poseł PO Bożenna Bukiewicz z Zielonej Góry powiedziała nam wczoraj, że to „absolutnie nie do przyjęcia”. - Nie można dopuścić, by połączenie Szczecin - Zielona Góra - Wrocław było marginalne, bo wtedy cały ruch z północy na południe Europy przejmą koleje niemieckie - mówiła. Interwencję zapowiedzieli też parlamentarzyści z Gorzowa: poseł SLD Jan Kochanowski i senator Henryk Maciej Woźniak.

 

Czytaj też: Plany ministerstwa rozwoju regionalnego wywołują oburzenie

 

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska