Wczoraj w nasze ręce trafił specjalny dodatek do ,,Rzeczpospolitej”: ,,Infrastruktura - Środowisko - Energia -Infrastruktura Kolejowa’’. PKP Polskie Linie Kolejowe chwalą się w nim, jak wiele zmieni się na torach do 2015 r. Dla nas powodu do radości nie ma. PKP zapomniało o odrzance, czyli linii CE 59 ze Szczecina, przez Kostrzyn, Rzepin i Zieloną Górę do Wrocławia.
Zabrakło pieniędzy i już
Przypomnijmy, że odrzanka znajduje się w tzw. Środkowoeuropejskim Korytarzu Transportowym prowadzącym ze Szwecji do Włoch. Natomiast połączenie przez Poznań to dla korytarza linia uzupełniająca. Tak było do tej pory. Zgodnie z najnowszym Programem Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko, który zamierza wcielać w życie PKP, to odrzanka jest rezerwowa. Znalazły się pieniądze na połączenie przez Krzyż i Poznań, które przebiega niemal w całości poza naszym regionem. Aż ciśnie się na usta pytanie, co powiemy partnerom, z którymi Lubuskie tworzyło korytarz, a więc Szwedom, Czechom, Austriakom czy Włochom. Po prostu wstyd!
Rzecznik prasowy PKP PLK Krzysztof Łańcucki potwierdził nam wczoraj, że opublikowany dodatek jest oficjalnym planem inwestycyjnym jego firmy. - Dlaczego zamiast odrzanki będziecie inwestowali na linii E59 przez Poznań? - zapytaliśmy.
- Mamy za mało pieniędzy, stąd niektóre wcześniej planowane inwestycje wypadły. W sprawie odrzanki mogę jedynie stwierdzić, że jeśli po roku 2013 znajdą się pieniądze, linia będzie unowocześniana. Na razie uznaliśmy, że pieniądze trzeba przeznaczyć na remont linii prowadzącej przez Poznań - odpowiedział Łańcucki.
Konsekwencje będą bardzo poważne. Z zapisów opublikowanego programu wynika, że CE59 od Wrocławia do Rzepina będzie „rewitalizowana”, co oznacza jedynie wymianę torów na najbardziej zniszczonych odcinkach. Od Rzepina do Szczecina żadnych prac się nie przewiduje. W konsekwencji będzie to podrzędna linia kolejowa.
Na modernizację torów miedzy Poznaniem a Szczecinem znalazło się aż 9,5 mld zł. Co ciekawe w komentarzu można przeczytać, że to nie odrerzanka, ale linia E59 jest naturalnym szlakiem transportowym doliną Odry!
Biliśmy na alarm
Już kilka miesięcy temu pisaliśmy o marginalizacji odrzanki w ,,Eksperckim projekcie przestrzennego zagospodarowania kraju do 2033 roku’’, ale widać politycy lubuscy mają mniejszą siłę przebicia niż wielkopolscy. Poseł PO Bożenna Bukiewicz z Zielonej Góry powiedziała nam wczoraj, że to „absolutnie nie do przyjęcia”. - Nie można dopuścić, by połączenie Szczecin - Zielona Góra - Wrocław było marginalne, bo wtedy cały ruch z północy na południe Europy przejmą koleje niemieckie - mówiła. Interwencję zapowiedzieli też parlamentarzyści z Gorzowa: poseł SLD Jan Kochanowski i senator Henryk Maciej Woźniak.
Czytaj też: Plany ministerstwa rozwoju regionalnego wywołują oburzenie
Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?