Ograniczenia w gwarancji

Redakcja
Na pytanie odpowiada Marcin Wujaszek, główny specjalista z zielonogórskiej delegatury inspekcji handlowej.
  • Chcę kupić skuter. W karcie gwarancyjnej jest ogromnie dużo "wyłączeń". Po punkcie "Gwarancja nie obejmuje…" następuje długi wykaz elementów pojazdu. W zasadzie producent ogranicza swoją odpowiedzialność do minimum. Cóż z tego zatem, że gwarancja jest udzielona na trzy lata… Czy takie ograniczenia są legalne?

    - Tak. Zakres gwarancji może być zupełnie dowolny i jest ustalany przez wystawcę gwarancji (czyli gwaranta). Powiem więcej - udzielenie gwarancji w ogóle nie jest obowiązkowe! Nie oznacza to, że w chwili zakupu towaru pozostanie pan bez prawnej ochrony.

    Niezależnie od uprawnień przysługujących wobec gwaranta, z tytułu udzielonej gwarancji, w czasie dwu lat od daty sprzedaży może pan zgłosić reklamację do sprzedawcy. Odpowiada on za tzw. niezgodność towaru z umową, czyli m.in. za wszelkiego rodzaju wady czy usterki. Tego rodzaju odpowiedzialności, wynikającej wprost z przepisów tzw. ustawy "konsumenckiej" nie można ograniczyć. Sprzedawca odpowiada za cały towar.

    W razie wystąpienia problemów ze skuterem, może więc pan sprawdzić, czy obejmuje je udzielona gwarancja i ewentualnie zastanowić się nad wyborem ścieżki reklamacyjnej. Decyzja co do wyboru sposobu reklamacji, należy wyłącznie do konsumenta.
  • Wideo

    Komentarze

    Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

    Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

    Podaj powód zgłoszenia

    Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
    Dodaj ogłoszenie