reklama

Ograniczenie prędkości do 30 km/h na większości ulic w dużych miastach? Jest taki pomysł

Marek Weckwerth
Marek Weckwerth
Zaktualizowano 
Ograniczenie prędkości do 30 km/h na większości ulic w dużych miastach? Jest taki pomysł
Ograniczenie prędkości do 30 km/h na większości ulic w dużych miastach? Jest taki pomysł Piotrhukalo
A gdyby tak zwiększyć strefy w miastach, w których obowiązywałoby ograniczenie prędkości do 30 km na godzinę? I gdyby znów dać gminom prawo do kontroli prędkości? Może wtedy na naszych drogach nie dochodziłoby do tak wielu tragedii.

Takie pytania dręczą Rafała Trzaskowskiego, prezydenta Warszawy, zbulwersowanego niedawnym wypadkiem na przejściu dla pieszych na Bielanach, na którym zginął potrącony przez pędzące bmw przechodzący w towarzystwie swej rodziny młody mężczyzna.

Pogrzeb śmiertelnie potrąconego 33-letniego Adama z Włocławk...

Trzaskowski chce zadziałać w ramach prawa, jakie mu przysługuje, ale zdecydowanie - ograniczyć prędkości do „trzydziestki” na około dwóch trzecich ulic, w tym na wszystkich osiedlach. Już teraz trwają audyty przejść dla pieszych.

Prezydent Warszawy zwróci się także do rządu z postulatami przywrócenia gminom prawa do używania fotoradarów (za zgodą Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego), zwiększenia kar za przekroczenie prędkości oraz wprowadzenia bezwzględnego pierwszeństwa pieszych na zebrach.

- Świat zachodni generalnie idzie w kierunku uspokojenia ruchu tam, gdzie jest to możliwe, bo ten model już się sprawdził. W naszym kraju mogłoby być podobnie, gdyby nie fakt, że mamy problem z nierespektowaniem prawa przez kierowców - stwierdza Marek Staszczyk, sekretarz Kujawsko-Pomorskiej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, dyrektor Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Toruniu. - Jestem za tworzeniem sieci dróg z ograniczeniem prędkości do 30 kilometrów na godzinę, ale co z tego, że tak się stanie, skoro wielu zmotoryzowanych i tak będzie jeździło o wiele szybciej? Kwestią pierwszorzędną jest zatem egzekwowanie prawa, a to już zadanie policji. Powinno się więc zdecydowanie wzmocnić siły policji, bo te są za słabe.

Dyrektor Staszczyk zauważa też inny problem - generalne ograniczanie prędkości w miastach mogłoby doprowadzić do jeszcze większego ich korkowania, co także nie służyłoby ekologii.

Robisz TO na drodze? Dostaniesz taki mandat, że się nie wypłacisz!

Dlatego zanim wprowadzi się spowolnienie ruchu należy zbudować nowoczesne obwodnice wyprowadzające ruch z miast.

Kilka lat temu w Holandii przeprowadzono badania, które wykazały że zmniejszenie limitu prędkości z 50 km na godz. do 30 redukuje liczbę wypadków średnio o 25 proc.

Czytaj także

Przy takiej zmianie inżynierii ruchu konieczne jest ustawienie progów zwalniających, a czasem zwężenie ulic.

Coś jednak trzeba zrobić i to szybko, bo to co się dzieje na polskich drogach to już absolutny horror. Także na kujawsko-pomorskich drogach, na których od początku roku do 28 października (wg wstępnych danych) wydarzyło się 780 wypadków.

- Zginęło w nich 177 osób, a rannych zostało 815 - podaje mł. insp. Monika Chlebicz, rzecznik prasowy komendanta wojewódzkiego policji w Bydgoszczy. - Z udziałem pieszych odnotowaliśmy 210 wypadków, 32 osoby zginęły, zaś obrażeń doznało 186.

Monika Chlebicz dodaje, że piesi uczestniczyli też w 365 kolizjach.

Flesz - wypadki drogowe. Jak udzielić pierwszej pomocy?

Wideo

Materiał oryginalny: Ograniczenie prędkości do 30 km/h na większości ulic w dużych miastach? Jest taki pomysł - Gazeta Pomorska

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 34

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

I
I nastanie pokój...

Moim zdaniem ograniczenie do 30 i tak nic nie da. Jest do 50 i to w zupełnosci wystarczy, choć i tak mało kto się do tego stosuje. Natomiast problemem jest to że niektórzy mają to głęboko w d.. ie i jadą ile fabryka dała. No a wystarczy przed każdym przejściem zamontować czerwone światło reagujące na przekroczenie prędkości i od razu u[wulgaryzm]miajace fotoradar. A przed szkołami mogły by na tej samej zasadzie zamiast czerwonego, albo dodatkowo wyskakiwac takie masywne stalowe słupki spod jezdni (takie co blokują np wyjazdy na parkingi) przekroczenie o 10 powoduje zapalenie czerwonego, przekroczenie o wiecej wyskok takiego słupka i wyeliminowanie z ruchu kolejnego głupka! Kolejna sprawa to dlaczego w dobie rozsianych wszędzie nadajników GSM nie ma przez producentów fanrycznie montowanych w nowych pojazdach odbiorników GSM, które wskazują że jest się w mieście i one ograniczają elektronicznie prędkość do np 50 albo że jesteś na osiedlu i ograniczają do 20 i święty boże nie pomoże. A jak czujniki wychwyca że jest się poza zabudowanym, pozwolą jechać szybciej np do 100 i koniec. l żeby nie dało się tego ominąć bo będzie to element komputera pojazdu i bez tego auto w ogóle nie odpali i cześć. A poza tym horendalne mandaty i fotoradary i bić po kieszeni jak np w Norwegii.

G
Gość 2019

A może jazda samochodem tylko poza terenem zabudowanym ?????? Na ten pomysł pan Trzaskowski jeszcze nie wpadł. A może gdzieś się trzasnął , że takie pomysły wpadają do....???

...

No to po co sie ograniczać? Zrobmy ograniczenie do 10km/h i wypadki spadną do zera. Tylko uważajcie z bieganiem zbyt szybkim bo mandat dostaniecie. Co mnie Niemcy obchodza? Oni maja drogi a nie jak u nas wiejskie sciezki

G
Gość

"Świat zachodni generalnie idzie w kierunku uspokojenia ruchu tam, gdzie jest to możliwe, bo ten model już się sprawdził." ale pislandia to nie żaden świat zachodni , a jedynie jego kolonia...

G
Gość

Komuś bardzo zależy, żeby ludzie przesiedli się na rowery, na pewno nie chodzi o ekologię, prędzej o zasoby ropy naftowej, która potrzebna dla najbogatszych. Oczywiście propozycja to bzdura, najpierw niech dostosują infrastrukturę drogową, bo i tak gnijemy w korkach, teraz jeszcze gorzej ma być, niewyobrażalne.

Ż
Żaganianin

Bywam w Berlinie i takie ograniczenie prędkości nie robi sensacji ! Wczoraj, 02.11.2019 jakiś, jadący DE..BIL, na parkingu Kauflad w Żaganiu prezentował swój "poziom głupoty"...Poziom inteligencji był na wysokości ..płytek chodnikowych.

G
Gość
3 listopada, 10:34, Woźnica:

Tylko kunie panie dzieju, tylko kunie.

🦄🦄🦄😁

G
Gość

Kolejny idiotyczny pomysł , ale my mając takich idiotow w sejmie nie możemy się niczego dobrego spodziewać..

G
Gość

A jak taka prędkość wpłynie na emisję CO2? Ani dwójka ani trójka. Super pomysł

W
Woźnica

Tylko kunie panie dzieju, tylko kunie.

G
Gość

A czy ograniczenie do 50 km/h na godzinę uchroniło młodego mężczyznę przed śmiercią "z rąk" bezmózga jadącego 2 razy szybciej? Nie. I 30 km/h też nie pomoże, jedyne co to miasta zarobią bo nawet ciężko jest utrzymać taką prędkość i będą się sypać mandaty.

H
Huop

fakt niezaprzeczalny jest taki, że policja drogowa kompletnie nie radzi sobie z matołami drogowymi. tutaj należałoby podjąć działania naprawcze. ta formacja wydaje się być źle zarządzana

G
Gość
2 listopada, 17:12, Gość:

Nie macie nic do powiedzenia to nie komentujcie....Poczytajcie fachową prasę, prześledzcie zmiany w modelowaniu transportu w dużych miastach w Europie, a potem coś piszcie. Ps. Wysokie mandaty, ograniczanie transportu indywidualnego w centrach miast, obniżenie prędkości. ...

2 listopada, 20:54, Gość:

odezwał się przygłupi aktywista.. myślisz że to idiotów wyeliminuje?

Jaki aktywista...co ty bredzisz. Normalnie myślący mieszkaniec tego miasta. Im mniejsza prędkość to idiota za kółkiem ma więcej czasu na myślenie. Poza tym z jaką prędkością jeździsz na Krowodrzy, Śródmieściu. ...korki, korki, korki. Głównym problemem polskich dròg jest za duża prędkość. No ale ty i tak tego nie zrozumiesz.

D
Dan
2 listopada, 19:27, opserfer:

1. Niech mi ktoś powie dlaczego przez jednego kompletnego matoła z BMW w W-wie i okolo 5-10% matołów za kierownicą w ogole w kraju maja cierpiec normalni kierowcy ? 2. Dlaczego media non stop wmawiaja tzw. niechronionym uczestnikom ruchu drogowego, ze wszystko im wolno, nic nie musza a kierowca samochodu jest odpowiedzialny za wszystko ?? Nie byłoby wszystkim łatwiej gdyby "niechronieni" najpierw zadbali o swoje bezpieczenstwo (np. przez zatrzymanie sie przed przejsciem i popatrzenie w lewo, prawo, lewo) zamiast wlazic na pasy jak krowy 3. Mieszkam w Austrii, tutaj najpierw na niektorych ulicach (na żadanie mieszkancow) powprowadzili limit 30 km/h a potem Ci sami mieszkańcy wyszli prostestować, ze jest smog !! A jak smogu ma nie byc, jak 30 km/h to za szybko na 2-jke I za wolno na 3-jke, wiec wiekszosc jednak piluje na 2-ce na wysokich obrotach…. 50-tka w zabudowanym jest jak najbardziej OK, ale kierowcy musza faktycznie jezdzic 50, a "niechronieni" najpierw zaczac dbac o siebie sami dopiero potem wymagac tego od innych !!!!

Weź nie dramatyzuj za wolno na 3 za szybko na 2 to jakiegoś rzęcha masz... Co do kultury w ruchu drogowym i pieszych to fakt. W Krakowie na Basztowej jak piesi się wyrwą na przejściu to "lezą" i "lezą".... Mają w nosie, że samochody, tramwaje stoją...

D
Dan
2 listopada, 20:23, Fak:

Zakazać jazdy po ulicach samochodom. Zrobić deptaki, buspasy, ścieżki rowerowe i hulajnogowe i w ogóle na 10 lat do więzienia jak ktoś ma samochód.

Twoja głupota kipi z komentarza i razi mocniej niż światła długie w jasny dzień

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3