Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ogromna konstrukcja na brzegu Odry. Tak powstaje nowy most kolejowy. Dlaczego na lądzie, a nie nad wodą?

Jakub Pikulik
Jakub Pikulik
Główne przęsło mostu kolejowego powstaje na brzegu. Później zostanie ono nasunięte na filary, które budowane są w nurcie Odry.
Główne przęsło mostu kolejowego powstaje na brzegu. Później zostanie ono nasunięte na filary, które budowane są w nurcie Odry. Mirosław Chiliński
Tej konstrukcji po prostu nie sposób nie zauważyć. Po przejechaniu przez Odrę w Kostrzynie w oczy rzuca się ogromna, obstawiona rusztowaniami budowla. Tak powstaje nowy most kolejowy, który ma połączyć oba brzegi granicznej rzeki.

Konstrukcja, o której mowa, to nowoczesne przęsło mostu kolejowego, który powstanie nad Odrą. Ale dlaczego budowla powstaje na niemieckim brzegu rzeki, a nie nad jej nurtem? Taką zastosowano technologię. Po ukończeniu przęsło zostanie nasunięte na filary, których budowa również jest w trakcie. Trzeba przyznać, że inwestycja wygląda niezwykle widowiskowo.

Często jeżdżę do Niemiec i obserwuję, jak powstaje nowy most. Jego konstrukcja jest ogromna, do tego te kilometry rusztowań. To wszystko robi duże wrażenie - mówi Piotr Okoński, mieszkaniec powiatu strzelecko-drezdeneckiego, który na co dzień pracuje pod Berlinem.

Pracownicy czekają na nowy most nad Odrą

To właśnie pracownicy transgraniczni chyba najbardziej czekają na otwarcie nowej przeprawy. Odkąd ruszyła budowa, zmuszeni są korzystać z komunikacji zastępczej. Z Kostrzyna nad Odrą do niemieckiego Kietz wożeni są busami. W Kietz przesiadają się do pociągu i tak kontynuują swą podróż w stronę stolicy Niemiec. - To uciążliwe, wymaga więcej czasu, przez co podróż się wydłuża. Sporo osób kupiło samochody, jeżdżą w grupach po 3-4 osoby. Tak jest taniej - mówi pani Karolina, pracownica jednego z podberlińskich magazynów.

Główne przęsło mostu powstaje na brzegu. Następnie zostanie nasunięte na filary w nurcie Odry.
Główne przęsło mostu powstaje na brzegu. Następnie zostanie nasunięte na filary w nurcie Odry. Mirosław Chiliński

Most kolejowy nad Odrą będzie nowoczesny

Projekt budowy nowej przeprawy kolejowej nad Odrą zatwierdzono w 2015 r. Jak chwalą się Niemcy, most będzie unikatowy na skalę światową. Nad Odrą powstanie łukowy most sieciowy o długości 260 metrów. 130 metrów konstrukcji będzie przebiegało nad nurtem rzeki. Po moście poprowadzone zostaną dwa, przygotowane do elektryfikacji tory. Pociągi będą mogły tu osiągać 120 km/h (wcześniej pokonywały przeprawę z prędkością 30 km/h). W czym nowy most będzie taki wyjątkowy? Będzie pierwszym na świecie tego typu, w którego budowie wykorzystane będą włókna węglowe. Ma to zmniejszyć wagę konstrukcji przy jednoczesnym zwiększeniu wytrzymałości. Główne przęsło powstaje na brzegu Odry. Gdy będzie gotowe, zostanie nasunięte na filary, które również budowane są w nurcie rzeki. Początkowo mówiło się, że Niemcy zakończą inwestycję z końcem 2022 r. Wiadomo jednak, że terminu tego nie uda się dotrzymać. Zakończenie prac może się opóźnić o kilka miesięcy.

Inwestycje również po stronie polskiej

Przypomnijmy, że trwa też remont drugiego mostu, kilka kilometrów dalej, już po polskiej stronie. Chodzi o przeprawę nad Wartą. Most został gruntownie odnowiony. Elementy konstrukcji zostały zdemontowane, oczyszczane i zabezpieczane przed korozją. Newralgiczne elementy wzmocniono. Uzupełniono ubytki w podporach i przyczółkach. Przy okazji remontu uruchomiony zostanie też drugi, zamknięty od lat tor. Po zakończeniu inwestycji pociągi będą mogły pokonywać most z prędkością 120 km/h, czyli z taką samą jak most na Odrze. Odnowiony zostanie też wiadukt nad ul. Niepodległości. Całość będzie kosztowała 26 mln zł.

Wideo: Pożar traw na cyplu w Kostrzynie nad Odrą

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska