Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Olbrzymie barki na Odrze w Lubuskiem. Płyną nimi części maszyny do drążenia tunelu na S19 w Podkarpackiem

(b)
We wtorek, 18 października barka minęła Milsko
We wtorek, 18 października barka minęła Milsko Czytelnik
Wielka barka minęła we wtorek, 18 października Cigacice i Milsko. W sumie w podróż wodną autostradą ze Szczecina do Opola wyruszyły trzy barki i dwa pontony. Na ich pokładach transportowane są największe części gigantycznej maszyny, która wydrąży tunel na odcinku drogi S19 Rzeszów Południe - Babica.

- We wtorek barki powinny znaleźć się pomiędzy Krosnem Odrzańskim a Głogowem – mówił nam wczoraj Bartosz Wysocki z rzeszowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. – Prawdopodobnie dopłyną do Nowej Soli, ale wiele zależy od poziomu wody na poszczególnych odcinkach rzeki. Nawet marynarze nie są w stanie ocenić, jaki odcinek uda im się pokonać danego dnia.

Od mieszkańców wiemy, że we wtorek przed zapadnięciem zmroku Milsko w powiecie zielonogórskim minęła jedna jednostka.

- To niecodzienny widok – mówili nam. – Na Odrze rzadko pojawiają się tak duże barki. To nie jest rzeka, po której łatwo się żegluje, szczególnie wtedy, gdy poziom wody nie jest zbyt wysoki.

Ładunek płynie ze Szczecina do Opola

Barki z elementami maszyny TBM wyruszyły ze Szczecina w piątek, 14 października. Droga wiedzie przez kolejne województwa, aż do Opola. - Jedną z transportowanych drogą wodną części maszyny jest tarcza skrawająca o masie 220 ton i średnicy ponad 15 metrów. Na barkę załadowany został także napęd główny - informuje GDDKiA.

Równolegle ze Szczecina wyjechało już 40 transportów z pozostałymi podzespołami, kolejne elementy maszyny jadą na palc budowy prosto z Hiszpanii.

Maszyna będzie drążyć tunel nawet 100 metrów pod ziemią!

Prace przy budowie tunelu o długości ponad 2 km rozpoczną się w przyszłym roku. To spore wyzwanie inżynieryjne.

- Odcinek S19 od węzła Rzeszów Południe do Babicy to jedna z ciekawszych, ale i trudniejszych technologicznie budów infrastrukturalnych w Polsce – zaznaczają eksperci z GDDKiA. - Pagórkowate ukształtowanie terenu wymusza wykonanie wysokich estakad i tunelu zlokalizowanego do 100 m pod powierzchnią terenu. Nie bez znaczenia są także skomplikowane i złożone warunki gruntowo-wodne (flisz karpacki) występujące w miejscu planowanej inwestycji – podkreślają.

Tunel o długości 2255 metrów składał się będzie z dwóch naw, które będą połączone 15 przejściami poprzecznymi oraz dodatkowym przejazdem awaryjnym. Każda z pojedynczych naw będzie miała 12,4 m średnicy. Na całej długości tunelu znajdzie się 30 punktów alarmowych (plus dodatkowo po dwa przy portalu północnym i południowym). Dla zapewnienia funkcjonowania tunelu zostaną wybudowane dwa budynki techniczne oraz Centrum Zarządzania Tunelem. Tunel będzie spełniał najbardziej rygorystyczne normy  bezpieczeństwa.

od 7 lat
Wideo

Pensja minimalna 2024

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska