- PKP proponuje budowę 2,5-kilometrowego skrótu kolejowego na odcinku Zielona Góra - Czerwieńsk między Przylepem a Wysokiem. W ten sposób zostałaby ominięta stacja Czerwieńsk - mówi burmistrz Ignacy Odważny. - Mieliśmy spotkanie, w ramach lubuskiego Trójmiasta, z przedstawicielem poznańskiego oddziału Polskich Linii Kolejowych PKP.
Ominąć Czerwieńsk
- Chodzi między innymi o to, żeby ekspres "Lubuszanin" z Zielonej Góry do Warszawy nie musiał się zatrzymywać w Czerwieńsku, gdzie przetacza się lokomotywę, co znacznie wydłuża podróż - tłumaczy burmistrz.
Jego zdaniem budowa skrótu omijającego Czerwieńsk to także szansa dla przewozów regionalnych. Można by uruchomić lokalną linię zaczynającą się w Bytomiu Odrzańskim a kończącą w Zbąszyniu. Kursujący nią szynobus w większych miastach, jak Nowa Sól, Zielona Góra i Sulechów, zachowywałby się jak tramwaj. Wjeżdżałby do miasta, zatrzymywałby na kilku przystankach, dzięki czemu stałby się najpopularniejszym środkiem lokomocji w południowej części regionu.
- Pod warunkiem, że do inicjatywy włączą się rady miejskie i przekażą do wykorzystania tory przemysłowe w tych ośrodkach - uzupełnia Bogdan Bresch, zastępca naczelnika oddziału rejonowego PKP- PLK w Poznaniu. -Szynobus mógłby też zahaczać o lotnisko w Babimoście.
PKP-PLK, rozpoczęła w całej Polsce rozmowy z samorządami. Kolejarze chcą przekonać samorządowców z urzędów marszałkowskich do dołożenia się, z funduszów regionalnych, do wspólnych inwestycji.
Praca magisterska
- Na Politechnice Poznańskiej powstaje praca magisterska, która ma m.in. określić koszt budowy skrótu koło Czerwieńska -mówi B. Bresch. Praca pisana jest przez Katarzynę Fećko z... Czerwieńska. Dyrektor uważa, że lubuscy samorządowcy powinni być obecni na jej obronie.
- Ceny benzyny idą w górę, trzeba się poważnie zastanowić nad nową możliwością - uważa I. Odważny. Według niego, kolej wkrótce będzie konkurencyjna wobec autobusów. Może dlatego, po zapoznaniu się z koncepcją kolejarzy, samorządowcy z Trójmiasta zadeklarowali poparcie pomysłu w ramach programu transportowego ZPORR na lata 2007 - 2013.
Wedle bardzo nieoficjalnych szacunków, koszt budowy 2,5-kilometrowego skrótu kolejowego mógłby wynieść ok. 30 mln zł.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?