Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Opłaty na autostradzie A2. Ile za przejazd ze Świecka do Nowego Tomyśla?

Czesław Wachnik 68 324 88 29 [email protected]
Obecnie za przejazd ponad 100-kilometrowym odcinkiem A2 od Świecka do Nowego Tomyśla nie musimy płacić. Zmieni się to jednak 21 maja (fot. Tomasz Gawałkiewicz)
Obecnie za przejazd ponad 100-kilometrowym odcinkiem A2 od Świecka do Nowego Tomyśla nie musimy płacić. Zmieni się to jednak 21 maja (fot. Tomasz Gawałkiewicz)
Dziś mają być ogłoszone stawki za przejazd lubuskim odcinkiem autostrady A2 ze Świecka do Nowego Tomyśla. My nieoficjalnie dowiedzieliśmy się już, ile kierowcy będą musieli płacić za każdy przejechany kilometr.

Od 23 kwietnia jest testowany system poboru opłat za przejazd autostradą A2 od Świecka do Poznania. Kierujący przy wjeździe na autostradę od strony Niemiec pobiera bilet, który oddaje przy wyjeździe z A2. Dotychczas, gdy opuszczał ją w Nowym Tomyślu, nie płacił nawet grosza. Jeśli zjeżdżał w Poznaniu, to kasowano jedynie 14 zł za odcinek z Nowego Tomyśla do Poznania. Ale już wkrótce to się zmieni. Od 21 maja trzeba będzie płacić za każdy przejechany fragment A2. Dziś mają zostać oficjalnie ogłoszone stawki.

Jak dowiedzieliśmy się nieoficjalnie, dla samochodów osobowych koszt przejazdu 1 km wyniesie 20 gr, a dla ciężarówek i pojazdów ponadnormatywnych - np. autobusów - od 46 gr. Takie stawki będą obowiązywały jednak tylko na lubuskim odcinku od Świecka do Nowego Tomyśla. Jadący dalej autostradą na wschód będą musieli już płacić więcej: w przypadku samochodów osobowych ok. 28 gr za kilometr, a niektórych ciężarówek nawet ponad 2 zł.

Czytaj też: Tiry nadal wybierają starą ,,dwójkę”

Przypomnijmy, że wyższe opłaty (o 2 gr za kilometr), wprowadzono 23 kwietnia. Zamiast dotychczasowych 13 zł kierowcy na każdej bramce muszą zostawiać już o złotówkę więcej.

Warto wiedzieć, że tego samego dnia Autostrada Wielkopolska uruchomiła też pełny węzeł w Buku, między Nowym Tomyślem a Poznaniem.

Czy firma zarządzająca autostradą musiała podwyższać opłaty? Zofia Kwiatkowska, rzeczniczka prasowa Autostrady Wielkopolskiej, powiedziała nam, że było to nieuniknione. Przypomniała też, że od 2003 r., kiedy opłata za przejazd 50-kilometrowego odcinka wynosiła 10 zł, inflacja wyniosła 32 proc. Chcąc urealnić opłaty, zarządzający powinien po doliczeniu 23 proc. VAT pobierać ponad 15 zł. Tak się jednak nie stało i będziemy płacić 14 zł.

Nasza rozmówczyni dodała też, że Autostrada Wielkopolska musi spłacać wcześniej zaciągnięte kredyty oraz zbierać pieniądze na zaplanowane inwestycje. A te tylko na odcinku między Nowym Tomyślem a Koninem mają kosztować ok. 150 mln zł.

Dodajmy, że autostrady w Polsce, szczególnie zarządzane przez spółkę z Poznania, kosztują podobnie jak we Włoszech czy Portugalii (średnio 28 gr za kilometr) i tylko nieco mniej niż we Francji (tam trzeba zapłacić ok. 30 gr za 1 km). Tymczasem pensja przeciętnego polskiego kierowcy jest kilka razy niższa od kierowców z zachodu Europy.

Na razie nie do końca jasna jest kwestia opłat na zarządzanym przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad odcinku A2 od Konina do Strykowa. Obecnie kierujący samochodami osobowymi płacą 20 gr za 1 km. Jednak przed kilkoma miesiącami zapowiedziano, że dyrekcja dróg pracuje nad nowym systemem poboru, w którym stawki mają wynieść tylko 10 gr za kilometr. Być może decyzja w tej sprawie zostanie ogłoszona także już dzisiaj.

Spróbowaliśmy też policzyć, ile będzie kosztować przejazd autem osobowym ze Świecka do Strykowa pod Łodzią (ok. 350-kilometrowy odcinek), bo dalej autostrada jest dopiero budowana. Z naszych wyliczeń wynika, że nieco ponad 80 zł. Czyli stawka za kilometr wyniesie średnio 23 groszy.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska