Opolskie. Co dalej z żeglugą na Odrze? Na razie nie wygląda to dobrze

Tomasz Kapica
Tomasz Kapica
Barki zaczynają pływać rzeką Wisłą, a na Odrze ich nie widać. Na zdjęciu pierwszy w historii komercyjny rejs kontenerowy Wisłą z Gdańska do Chełmna. Co dalej z Odrzańską Drogą Wodną?
Barki zaczynają pływać rzeką Wisłą, a na Odrze ich nie widać. Na zdjęciu pierwszy w historii komercyjny rejs kontenerowy Wisłą z Gdańska do Chełmna. Co dalej z Odrzańską Drogą Wodną? Karolina Misztal
Ruszył sezon nawigacyjny na Opolszczyźnie. Ale większego ruchu w tym roku raczej nie będzie. Czesi nie porzucają jednak planów budowy kanału Ostrava-Koźle.

Sezon nawigacyjny na Odrze i Kanale Gliwickim trwa przeciętnie 270 dni, zazwyczaj rozpoczyna się w kwietniu.

- Oficjalnie już został rozpoczęty, chociaż przez niektóre śluzy jeszcze nie można się przeprawiać - mówi Linda Hofman, rzecznik gliwickiego oddziału Wód Polskich.

Chodzi przede wszystkim o stopnie wodne na Kanale Gliwickim, między innymi w Kłodnicy czy Nowej Wsi. Trwają tam prace modernizacyjne, prawdopodobnie pod koniec kwietnia przywrócona zostanie możliwość śluzowania. Specjalnie nie ma jednak kogo przeprawiać przez stopnie wodne.

Ruch turystyczny już w zeszłym roku niemal zamarł z powodu pandemii koronawirusa (zresztą i bez stanu epidemii był on niewielki). Podobnie jest z żeglugową towarową dla której remontowane są śluzy.

- My jesteśmy gotowi do tego, żeby obsługiwać transport rzeczny, ale inne podmioty muszą jeszcze chcieć wozić towary tą drogą - mówi Robert Goc, dyrektor ds. rozwoju Śląskiego Centrum Logistyki, które zarządza portem śródlądowym w Gliwicach Łabędach.

ŚCL wzięło udział w przetargu związanym z dostawą węgla do elektrociepłowni we Wrocławiu i czeka na rozpatrzenie ofert.

Ale raczej mało prawdopodobne jest, aby to paliwo było w tym roku ponownie transportowane kanałem i Odrą. Kolej tak zabezpieczyła w ostatnich latach swoje interesy, żeby węgiel jeździł z Górnego Śląska do innych miast po torach.

Pewne nadzieje wiąże się z kontenerami. Na rzece Wiśle niedawno zorganizowano pierwszy komercyjny transport kontenerowy. Do Gliwic, czy kozielskiego portu (którego odbudowa na razie jest wstrzymana) można by z powodzeniem wozić kontenery ze Świnoujścia, czyli de facto z całego świata. Z Koźla czy Gliwic mogłyby być one dystrybuowane do kolejnych miast tej części Europy.

Szczególnie, że Czesi poinformowali kilka dni temu, że zrealizowali kolejny etap przygotować do budowy kanału Ostrava-Koźle. Nasi południowi sąsiedzi zapewniają, że pomimo potężnych kosztów traktują inwestycję bardzo poważnie i chcą ją zrealizować wspólnie z Polakami za unijne pieniądze.

W Polsce rząd także podkreśla, że tę inwestycję traktuje bardzo poważnie, ale nieoficjalnie pojawiają się głosy, że wcale nie jest ona priorytetem. O czym ma świadczyć choćby nikłe zainteresowanie żeglugą obecnie, a także blokada przez państwo odbudowy portu w Koźlu.

Uwaga na chińskie telefony

Wideo

Materiał oryginalny: Opolskie. Co dalej z żeglugą na Odrze? Na razie nie wygląda to dobrze - Plus Nowa Trybuna Opolska

Komentarze 15

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

S
Stasia Zołza

Transport wodny to tylko folklor. Dopóki Wody Polskie nie zapewnią żeglowności Odry i Wisły to można sobie popuszczać papierowe łódeczki.

G
Gość
21 kwietnia, 10:11, KedzierzynKozle:

Czy ktos w tym kraju moze odpowiedziec na pytanie: Dlaczego panstwo polskie dalej blokuje budowe portu Kozle, przeciez wszystkie sposoby podkopywania inwestycji spalily na panewce, czy jest jeszcze cos ? Mozliwe ze Kozielski port bedzie konkurencja dla portu Gliwice I ZAK w Kedzierzynie, dlatego "odgorne" hamowanie!!

Trwa ofensywa na rzecz reaktywacji kozielskiego portu!

Prezydent Kędzierzyna-Koźla była jedną z prelegentek tej konferencji i swój wykład poświęciła m.in. planom reaktywacji portu śródlądowego w naszym mieście i problemom na jakie napotyka ta wielka inwestycja.

https://static.lokalna24.pl/data/wysiwig/00000000Port_2.jpg

https://www.lokalna24.pl/wiadomosci/6054,trwa-ofensywa-na-rzecz-reaktywacji-kozielskiego-portu

G
Gość
21 kwietnia, 10:20, JaM:

Odbudować to, co już było !

W latach 60-tych po Odrze pływało 800 barek (ostatnio ktoś widział jedną we Wrocławiu).

W Koźlu funkcjonowało Technikum Żeglugi Śródlądowej, gdzie w pięknych marynarskich mundurach kształcili się przyszli kapitanowie

Pretensje do PO/PSL

G
Gość
21 kwietnia, 09:59, Hrabia Gwidon:

Priorytetem jest CPK, a nie jakaś tam gospodarka

21 kwietnia, 12:23, Andrzej:

gadu gadu gadu !

I szprychy na święty nigdy , może rok 2100 !

coś podobnie jak linia Kraków Piekiełko i dalej Sącz lub Zakopane ???

Ale trollujecie fachowcy od mirabelek

G
Gość
21 kwietnia, 09:37, Gość:

Czy promy i barki mają szansę zastąpić ciężarówki?

Czy promy i barki mają szansę zastąpić ciężarówki? – Informacje Transportowe TSL (tslnews.pl)

http://logistyka.wnp.pl/ot-logistics-udraznia-dwa-miedzynarodowe-korytarze-transportowe,320786_1_0_2.html

Transport wodny

21 kwietnia, 12:27, gapcio:

Całe 6 szt. kontenerów płynęło z Gdańska do Chełmna i przesiadka i dalej na koła i do Torunia . prawie 2 doby ??

gzie sens gdzie logika ??!!

Na umiejętność logiki , to trzeba zasłużyć

g
gapcio
21 kwietnia, 09:37, Gość:

Czy promy i barki mają szansę zastąpić ciężarówki?

Czy promy i barki mają szansę zastąpić ciężarówki? – Informacje Transportowe TSL (tslnews.pl)

http://logistyka.wnp.pl/ot-logistics-udraznia-dwa-miedzynarodowe-korytarze-transportowe,320786_1_0_2.html

Transport wodny

Całe 6 szt. kontenerów płynęło z Gdańska do Chełmna i przesiadka i dalej na koła i do Torunia . prawie 2 doby ??

gzie sens gdzie logika ??!!

A
Andrzej
21 kwietnia, 09:59, Hrabia Gwidon:

Priorytetem jest CPK, a nie jakaś tam gospodarka

gadu gadu gadu !

I szprychy na święty nigdy , może rok 2100 !

coś podobnie jak linia Kraków Piekiełko i dalej Sącz lub Zakopane ???

G
Gość

Uczniowie z Zespolu szkol Zeglugi Srodladowej w Kedzierzynie Kozlu wlasnie maja 30 - dniowa praktyke na Darze Mlodziezy.

J
JaM

Odbudować to, co już było !

W latach 60-tych po Odrze pływało 800 barek (ostatnio ktoś widział jedną we Wrocławiu).

W Koźlu funkcjonowało Technikum Żeglugi Śródlądowej, gdzie w pięknych marynarskich mundurach kształcili się przyszli kapitanowie

K
KedzierzynKozle

Czy ktos w tym kraju moze odpowiedziec na pytanie: Dlaczego panstwo polskie dalej blokuje budowe portu Kozle, przeciez wszystkie sposoby podkopywania inwestycji spalily na panewce, czy jest jeszcze cos ? Mozliwe ze Kozielski port bedzie konkurencja dla portu Gliwice I ZAK w Kedzierzynie, dlatego "odgorne" hamowanie!!

H
Hrabia Gwidon

Priorytetem jest CPK, a nie jakaś tam gospodarka

G
Gość

Czy promy i barki mają szansę zastąpić ciężarówki?

Czy promy i barki mają szansę zastąpić ciężarówki? – Informacje Transportowe TSL (tslnews.pl)

http://logistyka.wnp.pl/ot-logistics-udraznia-dwa-miedzynarodowe-korytarze-transportowe,320786_1_0_2.html

Transport wodny

G
Gość

Żegluga dopełnieniem sieci korytarzy transportowych

W wyniku wieloletnich zaniedbań inwestycyjnych polska żegluga śródlądowa praktycznie zanikła. Nie istnieje w systemie transportowym kraju. Nie jest to normalna sytuacja, biorąc pod uwagę bardzo korzystny układ największych rzek w naszym kraju. Chcemy wypełnić lukę w tym systemie i uzupełnić go o transport wodny śródlądowy.

Trzeba podkreślić, że rozwój żeglugi śródlądowej przyczyni się do wypełnienia zobowiązań unijnej strategii transportowej - z tzw. „Białej Księgi Transportu”. Zgodnie z nią, do 2030 roku 30% drogowego transportu towarów na odległościach większych niż 300 km należy przenieść na inne środki transportu, np. transport wodny lub kolej, zaś do 2050 r. powinno to być ponad 50% tego typu transportu. Ponadto zgodnie z tą strategią porty w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i w Świnoujściu powinny mieć połączenie ze swoim zapleczem poprzez transport śródlądowy. Tak jak mają je inne główne porty europejskie.

https://www.gospodarkamorska.pl/Porty,Transport/zegluga-dopelnieniem-sieci-korytarzy-transportowych.html

G
Gość

Biała Księga

28 marca 2011 roku Komisja Europejska opublikowała nową Białą Księgę zatytułowaną: Plan utworzenia jednolitego europejskiego obszaru transportu - dążenie do osiągnięcia konkurencyjnego i oszczędnego zasobowo systemu transportu.

https://ec.europa.eu/transport/sites/transport/files/themes/strategies/doc/2011_white_paper/white-paper-illustrated-brochure_pl.pdf

https://www.logistyka.net.pl/bank-wiedzy/item/7856-biala-ksiega-2011-implikacje-dla-polskiego-systemu-transportu

G
Gość
Przez Polskę biegną trzy międzynarodowe szlaki wodne, które będą częścią wodnych ciągów transportowych łączących ponad 37 krajów Europejskich.

Przyjęcie w styczniu 2017 r. unijnej konwencji AGN – Europejskiego Porozumienia w Sprawie Głównych Śródlądowych Dróg Wodnych o Międzynarodowym Znaczeniu. Akt ten zobowiązuje nas do poprawy żeglowności na rzekach (dostosowania dróg wodnych do międzynarodowych warunków co najmniej czwartej klasy oraz poprawy ich jakości i umożliwienia wzrostu przewozów).

http://tslnews.pl/czy-promy-i-barki-maja-szanse-zastapic-ciezarowki/
Dodaj ogłoszenie